Wat betekent het dat een project succesvol is? Is het enige criterium de levering van resultaten binnen de opgegeven tijd en het afsluiten van uitgaven binnen het geplande budget? Maar wat als het gerealiseerde doel van het project niet voldoet aan de verwachtingen van de klant? Of anderszins, niet voldoet aan de criteria die door de belanghebbenden belangrijk worden geacht? In het artikel van vandaag bespreken we de definitie van succes in projectmanagement.

Definitie van succes in projectmanagement – inhoudsopgave:

  1. Inleiding
  2. Definitie van projectsucces
  3. Definitie van voltooiing vs. acceptatiecriteria
  4. KPIs. Achterblijvende indicatoren
  5. Samenvatting

Inleiding

Elk project wordt beheerst door zijn eigen wetten. Daarom, net als de methode van projectimplementatie – moeten we de criteria voor succes elke keer afstemmen op de specificaties van een bepaald project. Aan de ene kant kan het cruciaal zijn om een technische definitie van voltooiing te creëren, aan de andere kant – acceptatiecriteria geformuleerd vanuit het perspectief van de ontvanger van de projectresultaten. Voor veel projecten is het anderzijds even belangrijk om geschikte KPI’s te creëren, dat zijn de belangrijkste prestatie-indicatoren, die een multidimensionale beoordeling van de projectimplementatie mogelijk maken.

Definitie van projectsucces

Al tijdens het werken aan de visie voor het project vragen belanghebbenden zich af wat de definitie van succes zal zijn. Voor veel projecten zal timing cruciaal zijn – wat heeft het immers voor zin om een weelderig kerstfeest voor investeerders te organiseren als het in januari plaatsvindt? Misschien is het overschrijden van het budget in dit geval minder belangrijk dan zelfs een vertraging van één dag.

In het geval van de uitvoering van een liefdadigheidsbal kan het echter heel anders uitpakken – we kunnen de datum van het evenement uitstellen om de kosten van het huren van de zaal te verlagen. Als we daarentegen een feest organiseren dat gericht is op het proeven van lokale producten, geven zowel de tijd als de kosten van de uitvoering voorrang aan de kwaliteit. We moeten de organisatie in balans brengen met de beschikbaarheid van de beste seizoensgebonden voedingsmiddelen.

Immers, volgens PMBOK is de belangrijkste determinant van het succes van een project het resultaat gezien vanuit het perspectief van de klant of, in het geval van interne projecten, vanuit het perspectief van de eindgebruiker. Maar hoe creëer je een definitie van succes in projectmanagement zodat deze het projectteam kan begeleiden terwijl het aan gedetailleerde taken werkt, en tegelijkertijd duidelijk is voor de belanghebbenden?

succes in projectmanagement

Definitie van voltooiing vs. acceptatiecriteria

De definitie van succes in projectmanagement wordt meestal gecreëerd door de projectmanager in samenwerking met de belanghebbenden. Zij zijn degenen die moeten instemmen met het vaststellen van de criteria waaraan het eindresultaat moet voldoen om als een succes te worden beschouwd. Hun mening is ook cruciaal bij het evalueren van het resultaat.

Het is daarom belangrijk dat bij de start van een project zo duidelijk mogelijk is wat het resultaat moet zijn, maar ook hoe zal worden gecontroleerd of het aan de criteria voor succes voldoet. Om dit punt duidelijker te maken, zullen we de terminologie gebruiken die wordt gebruikt in Scrum projecten. Dit zijn de “definitie van voltooiing” en “acceptatiecriteria.” Het verschil tussen de twee is perfect te zien als we het voorbeeld van een project dat gericht is op het creëren van een bedrijfswebsite beschouwen.

De definitie van voltooiing zal een technische beschrijving van de site geven: deze zal goed beveiligd zijn, zal bestaan uit een homepage en vier subpagina’s, en er zal een inlogpaneel voor klanten in de header zijn. Met andere woorden, met de definitie van voltooiing weet het projectteam wat het zal implementeren.

Aan de andere kant, door de acceptatiecriteria duidelijk te definiëren, weet het projectteam waarom het al deze activiteiten zal uitvoeren en hoe het geleverde werk zal vertalen naar zakelijke waarde. Acceptatiecriteria zullen dus worden gebruikt om te controleren of het resultaat van het project bevredigend is vanuit het perspectief van de gebruiker. Met het bovenstaande voorbeeld zal de website gemakkelijk op verschillende apparaten worden weergegeven en de gebruiker in staat stellen om naar het klantenpaneel te gaan na het invoeren van een gebruikersnaam en wachtwoord.

Even terugkomend op het voorbeeld van het organiseren van evenementen, de definitie van projectvoltooiing zou kunnen omvatten, bijvoorbeeld:

  • datum en plaats van het evenement,
  • het aantal gasten waarvoor plaatsen zijn voorbereid,
  • menu,
  • muzikale begeleiding voorzien.

Acceptatiecriteria kunnen daarentegen betrekking hebben op de verwachte ervaring van de feestdeelnemers, bijvoorbeeld:

  • de ruimtelijkheid van de lokalen,
  • de kwaliteit van de geserveerde dranken,
  • gelijktijdige bediening van voedsel aan alle gasten die aan één tafel zitten.

KPIS. Achterblijvende indicatoren

Key Performance Indicators (KPI’s) zijn belangrijke determinanten van succes in projectmanagement om te beoordelen of de basisdoelstellingen worden gehaald. Achterblijvende indicatoren kunnen worden gebruikt om het succes van de projectimplementatie te beoordelen. Het voorspellen van de uiteindelijke waarde van KPI’s maakt het mogelijk om de minimale criteria te definiëren die moeten worden gehaald om van projectsucces te kunnen spreken. Ze zijn echter alleen geschikt voor het evalueren van meetbare resultaten zoals:

  • kosten van taakimplementatie
  • tijdigheid van uitvoering
  • het aantal manuren of andere middelen die zijn gebruikt voor de implementatie van het project
  • milieu-impact
  • vertaling van arbeidsinbreng in winst voor de organisatie.

Er zijn honderden indicatoren die voor dit doel in de managementpraktijk worden gebruikt, hun selectie aan het begin van het project is daarom een van de belangrijke taken van de projectmanager. Immers, het gaat er niet om alles te meten, maar alleen wat echt relevante informatie biedt over de status van het project en het succes in projectmanagement. Er mogen er niet meer dan 20 zijn, terwijl in het geval van kleinere projecten hun aantal niet meer dan 5 mag bedragen.

Samenvatting

Het succes in projectmanagement hangt niet alleen af van de inspanning die erin wordt gestoken, de marktsituatie en effectief leiderschap. Het is ook cruciaal om nauwkeurig te definiëren wat we als succes beschouwen. En zelfs aanvullende factoren die niet te voorspellen zijn. Immers, vanuit het perspectief van de klant kan een last-minute geïmproviseerde oplossing zeer bevredigend zijn. Laten we echter beter improvisatie achterlaten bij de bravado-strategieën van het redden van projecten op het laatste moment die in gevaar zijn van falen, in plaats van dagelijks doordachte definities van succes en projectvoltooiing, en goed geformuleerde acceptatiecriteria toe te passen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en haar vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →

The most important questions

  1. Welke criteria worden in overweging genomen bij het definiëren van alle projecten?

    Er is geen universele definitie van projectsucces, maar in bijna alle gevallen zijn de belangrijke succesfactoren het gelijktijdig halen van de deadline, het binnen het projectbudget blijven en het leveren van een resultaat dat de klant tevredenstelt.

  2. Kunnen KPI's worden gebruikt om een voltooid project te evalueren?

    Onder KPI's kan men onderscheid maken tussen geavanceerde en achterlopende indicatoren. De eerste worden gebruikt om de voortgang van een project te voorspellen op basis van het werktempo en het gebruik van middelen tot nu toe. Achterlopende indicatoren daarentegen worden gebruikt om de huidige staat samen te vatten - bijvoorbeeld een voltooid project - op basis van gegevens die tijdens de uitvoering zijn verzameld.

Getting started with project management:

  1. Wat is projectmanagement?
  2. Wat is een project?
  3. Prioritering van projecten
  4. Gebieden van projectactiviteit
  5. Definitie van succes in projectmanagement
  6. Waarom projectmanagementsoftware gebruiken?
  7. Overzicht van projectmanagementsoftware
  8. Projectlevenscyclus
  9. Projectdoel. Wat is het en hoe definieer je het goed?
  10. Wat is de projectvisie voor?
  11. Fase van projectinitiatie - waar op te letten?
  12. Het domein van planning in projectmanagement
  13. Wat is een projectschema en waarvoor dient het?
  14. Hoe mijlpalen in een project te gebruiken?
  15. Projectfalen. 5 redenen waarom projecten falen
  16. Belang van projectafsluiting
  17. Projectuitvoering
  18. Projectmanagementmethoden
  19. Soorten projecten
  20. Meest nuttige vaardigheden van een projectmanager
  21. Hoe word je projectmanager?
  22. Hoe bereid je een succesvol projectcontingentieplan voor?
  23. 5 boeken die elke projectmanager zou moeten lezen
  24. Hoe stel je een projectteam samen?
  25. Werkstructuur - hoe werk delegeren in een project?
  26. De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden van de Projectmanager
  27. Hoe projecten te beheren?
  28. Hoe kies je de beste projectmanagementsoftware?
  29. Hoe een team leiden tijdens hybride werk?
  30. Uitdagingen waarmee projectmanagers geconfronteerd worden bij het werken met een team
  31. Soorten projectvergaderingen
  32. 4 voorbeelden van projecten
  33. Hoe je een overtuigende schrijft
  34. Haalbaarheidsstudie – kunnen we dit project implementeren?
  35. Hoe de reikwijdte van een project te definiëren en scope creep te vermijden?
  36. Risicoanalyse in projecten en hulpmiddelen om dit te vergemakkelijken
  37. Hoe maak je een projectbudget?
  38. Tijdbeheer in projecten
  39. Wat is een belanghebbendenregister?
  40. Gantt-diagram in projectmanagementplanning
  41. Hoe maak je een projectrisicoregister aan?
  42. Bronnen en gebieden van verandering in het project
  43. Projectmanagement veranderingsmodellen
  44. Projectmarketing
  45. Projectrisicbeheersstrategieën
  46. Hoe maak je een projectcharter?
  47. 4P's van management: project, product, programma en portfolio
  48. Projectmonitoring. Welke parameters moet je in de gaten houden?
  49. Wat komt er na Agile? Methoden in projectmanagement