Testen is een beslissende fase in ieders leven. Dagelijks zijn we ons daar niet van bewust of besteden we er niet veel aandacht aan, maar ieder van ons is een tester. We beoordelen en evalueren alle nieuwe of eerdere goederen en diensten, van voedsel, cosmetica, auto’s, goederen tot software, apps en diensten. In dit artikel zullen we de testfase specifiek verkennen in de context van de Design Thinking-methodologie, de fasen schetsen en aan het einde feedback en een samenvatting geven. Laten we dan beginnen.
Testfase – inhoudsopgave:
- Testfase – waar bestaat het uit?
- Hoe ziet de testfase eruit?
- MOSCOW – een innovatieve methode voor prioritering in projectmanagement
- Samenvatting
Testfase – waar bestaat het uit?
In eerdere artikelen hebben we alle fasen van design thinking al besproken. De tijd is gekomen voor de laatste, de testfase. Zodra ons team de nodige informatie heeft en weet wat er verbeterd of veranderd moet worden aan ons product, is het tijd om de implementatie te plannen.
Het is de meest formele fase, er moet de meeste aandacht aan worden besteed bij het uitwerken van alle details. Ten eerste – we moeten het product verbeteren zodat het voldoet aan de verwachtingen van onze gebruikers. Natuurlijk zullen niet alle suggesties in overweging worden genomen bij het aanbrengen van wijzigingen.
Deze fase vereist ondersteuning van zowel de technische als de administratieve (inclusief formele en juridische) kanten. Het testproces moet plaatsvinden in een echte omgeving, de omgeving waarin het product zal worden gebruikt. Na het voltooien van deze fase en het ontvangen van positieve feedback kunnen we vaststellen dat het product klaar is voor definitieve implementatie.
Hoe ziet de testfase eruit?
Het doel van de testfase is om te achterhalen hoe noodzakelijk en nuttig een product of dienst is voor een potentiële gebruiker. Het is een poging om het product te evalueren, maar het is ook belangrijk om je goed voor te bereiden. Het testproces bestaat voornamelijk uit 4 basissegmenten:
- Planning en pre-test van de productspecificatie – het ankerpunt van waaruit we het hele testproces starten. Net als bij de hele methodologie is het belangrijk om een plan te maken en je aan de daarin gedefinieerde gedragsregels te houden. In deze fase houden we ons bezig met het stellen van doelen, het definiëren van noodzakelijke acties die nodig zijn om het doelproject te creëren.
- Analyse en ontwerp van het prototype – in deze fase is het belangrijkste om het product in een goed afgestelde omgeving te testen. Tijdens de analyse moet je alles overwegen dat verband houdt met de hele test, vereisten, integriteitsniveau en rapportanalyse. Vergeet ook niet te prioriteren, vooral als het project op een hoog niveau is, en natuurlijk het te ontwerpen.
- Projectimplementatie en testen – hier moeten we eerst onze prioriteiten bepalen en ons testproduct implementeren. Verzamel en selecteer de gegevens die tijdens het testen zullen worden gebruikt. Wanneer alle noodzakelijke informatie is verzameld, ga je verder met de praktische toepassing van de test op ons prototype. Aan het einde van de test, geef een rapport en feedback.
- Onderzoek van evaluatiecriteria en rapportage – Zodra de hele test is voltooid, evalueer je het succes van de aanvankelijk vastgestelde doelen. Overweeg ook of je de testprocedure moet herhalen of een nieuwe moet uitvoeren. Zodra je kiest en klaar bent, noteer je de feedback, genomen acties en resultaten.
De laatste stap is om de functionaliteiten van het gemaakte prototype te controleren. De klant zal de definitieve beslissing nemen. Aan het einde van de testfase verzamel je alle informatie, communicatie, documenten en tools en draag je alles over aan het serviceteam.
MOSCOW – een innovatieve methode voor prioritering in projectmanagement
Een van de bekendste benaderingen voor het aanpakken van de testfase van DT is MoSCoW. Deze prioriteringstechniek heeft zich niet alleen bewezen in projectmanagement, maar ook in softwarelevering of analytics. Het belangrijkste doel is om een gemeenschappelijke basis te vinden en een basisraamwerk van communicatie en gegevens met betrekking tot het product of de dienst tussen de betrokken partijen, het projectteam en de aannemer vast te stellen.
MoSCoW is een acroniem waarin de hoofdletters verwijzen naar de reikwijdte van de informatie die is opgenomen:
M – moet hebben (alle noodzakelijke informatie om in ons project op te nemen)
S – zou moeten hebben (informatie om te overwegen, als advies)
C – zou kunnen hebben (informatie die in het project kan worden opgenomen)
W – zal niet hebben (alle communicatie en gegevens om te vermijden)
De letter “o” is een koppelteken om het woord gemakkelijker uit te spreken. Deze duidelijke formule stelt je team in staat om de successen, kenmerken, implementaties, aanvullingen en aanpassingen vast te stellen. Om de implementatiefase goed te plannen, bepaal je de reikwijdte van verantwoordelijkheden en delegeer je deze verder naar afdelingen. Selecteer de juiste tools en voldoe aan alle vereisten om onderzoek uit te voeren. Analyseer ook elke behoefte om van tevoren te plannen.
Samenvatting
De testfase zal er in elk bedrijf anders uitzien, maar zal net zo belangrijk zijn, aangezien alle bedrijven gericht zijn op winst. Vergeet niet dat je tijdens deze fase van design thinking de tijd van alle activiteiten moet beperken om de implementatie van een nieuw product zo snel mogelijk mogelijk te maken.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.