AI en de toekomst van werk - inhoudsopgave
- Wat zal er NIET veranderen in het bedrijfsleven met de AI en de toekomst van werk?
- Automatisering of augmentatie. Twee benaderingen van AI
- Opleiden en ontwikkelen van de vaardigheden van werknemers in het AI-tijdperk
- Hoe verandert AI de aanpak van werving en talentbeheer?
- Strategieën voor het implementeren van AI in kleine en middelgrote ondernemingen
- Samenvatting: AI en de toekomst van werk
Wat zal NIET veranderen in het bedrijfsleven in de AI en de toekomst van werk?
Er wordt geschat dat tegen 2025 AI ongeveer 85 miljoen banen zal elimineren, maar 97 miljoen nieuwe zal creëren. Werknemers die creatieve vaardigheden combineren met technische en sociale vaardigheden zullen nog steeds nodig zijn. Kortom, zij zullen de ontwikkeling van technologie begeleiden in lijn met de bedrijfswaarden en de behoeften van de klant. Dit zal zeker uitstekende communicatieve vaardigheden vereisen – zowel met mensen als, steeds vaker, met AI.
Bovendien zullen verantwoordelijke zakelijke beslissingen waarschijnlijk nog steeds door mensen worden genomen. AI kan analyses en aanbevelingen bieden, maar de verantwoordelijkheid zal nog steeds bij de mensen liggen. Sociale vaardigheden zoals teamvorming, relatieopbouw, creativiteit en empathie blijven het domein van de mensen. Terwijl AI een enorme impact zal hebben op de arbeidsmarkt, zullen sommige dingen niet veranderen.
Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI
Er zijn twee hoofdmanieren waarop bedrijven kunnen profiteren van het potentieel van AI. De eerste is automatisering, de tweede is augmentatie, wat betekent dat mogelijkheden worden uitgebreid.
- automatisering – dankzij automatisering kan AI routinematige, repetitieve kantoortaken overnemen, waardoor mensen zich kunnen concentreren op creatief werk en ontwikkeling. Er wordt al geschat dat ongeveer 60% van de activiteiten die door boekhoudafdelingen worden uitgevoerd, geautomatiseerd kan worden,
- augmentatie – AI kan de capaciteiten van werknemers aanzienlijk uitbreiden, waardoor ze efficiënter kunnen werken door gepersonaliseerde aanbevelingen, data-analyse of voorspellingen te bieden. AI kan ook helpen werknemers hun volledige potentieel te bereiken. Bovendien kan het gebruik van AI volgens een studie van onderzoekers van de Harvard Business School de productiviteit van professionals met wel 40% verhogen.
Hoewel veel bedrijven al worden verleid door de belofte van kostenbesparing door automatisering, is het de moeite waard om een langetermijnstrategie te overwegen. Een combinatie van beide zal beter werken. Tenslotte kan AI in de toekomst van werk betekenen dat eenvoudige taken worden geautomatiseerd en dat kunstmatige intelligentie wordt gebruikt om wat de grootste troef van een bedrijf en zijn werknemers is, te versterken.

Bron: DALL·E 3, prompt: Marta M. Kania (https://www.linkedin.com/in/martamatyldakania/)
Opleiding en ontwikkeling van werknemersvaardigheden in het AI-tijdperk
Het implementeren van AI in de onderneming is niet alleen een kwestie van technologie; het is vooral een kwestie van mensen en het ontwikkelen van hun vaardigheden. Het is daarom cruciaal om te investeren in het upgraden van de vaardigheden van werknemers om de nieuwe tools effectief te gebruiken.
Bedrijven melden al een sterke vraag naar data-analisten, AI-specialisten en informatiebeveiligingsprofessionals. Het aantal vacatures voor deze professionals is de afgelopen twee jaar met gemiddeld 17% gestegen. Tegelijkertijd wordt de behoefte aan training voor alle werknemers dringender. Er wordt geschat dat tot 60% van de beroepsbevolking dit tegen 2027 nodig zal hebben.
Training moet zich richten op zowel het technische gebruik van AI-tools als de ontwikkeling van de sociale vaardigheden die nodig zijn om effectief met kunstmatige intelligentie te werken. Om AI op de werkplek te gebruiken, moeten werknemers leren hoe ze:
- effectief kunnen communiceren met AI, inclusief het creëren van prompts en “natuurlijke taalprogrammering”,
- AI-aanbevelingen kritisch kunnen evalueren,
- de beperkingen van de technologie kunnen begrijpen,
- om kunnen gaan met fouten die door AI-systemen worden gemaakt.
Bovendien zal training hen helpen begrijpen hoe AI hun dagelijkse werk kan ondersteunen. Dit zal AI een sterke bondgenoot voor hen maken, geen bedreiging.
Hoe verandert AI de benadering van werving en talentmanagement?
AI zal invloed hebben op werknemers en het hele proces van het beheren van mensen in organisaties. Nieuwe technologieën beginnen al HR-afdelingen te ondersteunen.
Eerst zal het initiële aanwervingsproces steeds meer worden ondersteund door algoritmen, waardoor recruiters meer tijd hebben om met kandidaten te praten. Bovendien zullen AI-systemen zoals wervingschatbots helpen bij het inplannen van afspraken of het stellen van verduidelijkende vragen aan kandidaten.
Tegelijkertijd brengt het gebruik van AI in werving bepaalde risico’s met zich mee. Het is daarom belangrijk dat systemen transparant zijn en geen discriminatie tegen potentiële werknemers vertonen. In de Europese Unie worden al regels (waaronder de AI-wet) geïmplementeerd om meer controle te waarborgen over de algoritmen die in werving worden gebruikt.
Strategieën voor het implementeren van AI in kleine en middelgrote ondernemingen
Kleinere bedrijven kunnen verrassend veel profiteren van het benutten van het potentieel van AI. De sleutel is echter om de oplossingen geleidelijk te implementeren en aan te passen aan specifieke behoeften.
Overweeg eerst om eenvoudige, repetitieve kantoortaken te automatiseren om de werklast te verlichten. Bovendien kunnen AI-algoritmen operationele activiteiten zoals klantenservice, marketing of verkoop ondersteunen.
Tegelijkertijd moeten nieuwe tools geleidelijk worden geïntroduceerd om mensen de tijd te geven om aan de veranderingen te wennen. Je kunt beginnen met kleine pilotprojecten en later de reikwijdte van AI uitbreiden.
Samenvatting: AI en de toekomst van werk
Samenvattend zal de impact van AI op de arbeidsmarkt enorm zijn. Nieuwe AI-gerelateerde rollen zullen ontstaan, en de vaardigheden die van werknemers worden vereist, zullen veranderen, net als de benadering van werving en talentmanagement. Sommige banen zullen verdwijnen, maar er zullen nieuwe, creatievere banen worden gecreëerd. Het zal cruciaal zijn om te investeren in het ontwikkelen van de vaardigheden van de beroepsbevolking en AI geleidelijk te implementeren, zodat het mensen ondersteunt en niet vervangt. Ondanks de onvermijdelijke uitdagingen voorspellen experts dat mensen en AI uiteindelijk de toekomst van de werkplek zullen creëren.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Robert Whitney
JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.
AI in business:
- 6 geweldige ChatGTP-plugins die je leven gemakkelijker zullen maken
- Navigeren door nieuwe zakelijke kansen met ChatGPT-4
- 3 geweldige AI-schrijvers die je vandaag moet uitproberen
- Synthetische acteurs. Top 3 AI video generators
- Wat zijn de zwakke punten van mijn zakelijke idee? Een brainstormsessie met ChatGPT
- ChatGPT gebruiken in het bedrijfsleven
- Nieuwe diensten en producten die met AI werken
- Geautomatiseerde sociale media berichten
- Het inplannen van sociale media berichten. Hoe kan AI helpen?
- De rol van AI in zakelijke besluitvorming
- Zakelijke NLP vandaag en morgen
- AI-ondersteunde tekstchatbots
- AI-toepassingen in het bedrijfsleven - overzicht
- Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 2)
- Bedreigingen en kansen van AI in het bedrijfsleven (deel 1)
- Wat is de toekomst van AI volgens het McKinsey Global Institute?
- Kunstmatige intelligentie in het bedrijfsleven - Inleiding
- Wat is NLP, of natuurlijke taalverwerking in het bedrijfsleven
- Google Translate vs DeepL. 5 toepassingen van machinevertaling voor bedrijven
- Automatische documentverwerking
- De werking en zakelijke toepassingen van voicebots
- Virtuele assistententechnologie, of hoe te praten met AI?
- Wat is Business Intelligence?
- Hoe kan kunstmatige intelligentie helpen bij BPM?
- Creatieve AI van vandaag en morgen
- Kunstmatige intelligentie in contentbeheer
- De kracht van AI in muziekcreatie verkennen
- 3 nuttige AI grafisch ontwerptools. Generatieve AI in het bedrijfsleven
- AI en sociale media – wat zeggen ze over ons?
- Zal kunstmatige intelligentie bedrijfsanalisten vervangen?
- AI-tools voor de manager
- De toekomstige arbeidsmarkt en opkomende beroepen
- RPA en API's in een digitaal bedrijf
- Nieuwe interacties. Hoe verandert AI de manier waarop we apparaten bedienen?
- Multimodale AI en de toepassingen ervan in het bedrijfsleven
- Kunstmatige intelligentie en het milieu. 3 AI-oplossingen om je te helpen een duurzame onderneming op te bouwen.
- AI-inhoudsdetectoren. Zijn ze het waard?
- ChatGPT vs Bard vs Bing. Welke AI-chatbot leidt de race?
- Is chatbot AI een concurrent van Google zoekopdrachten?
- Effectieve ChatGPT-prompts voor HR en werving
- Prompt engineering. Wat doet een prompt engineer?
- AI en wat nog? Toptechnologietrends voor bedrijven in 2024
- AI en bedrijfsethiek. Waarom je zou moeten investeren in ethische oplossingen
- Meta AI. Wat moet je weten over de door AI ondersteunde functies van Facebook en Instagram?
- AI-regulering. Wat moet je weten als ondernemer?
- 5 nieuwe toepassingen van AI in het bedrijfsleven
- AI-producten en -projecten - hoe verschillen ze van andere?
- AI als een expert in jouw team
- AI-team vs. rolverdeling
- Hoe kies je een loopbaan in AI?
- AI in HR: Hoe wervingsautomatisering HR en teamontwikkeling beïnvloedt
- AI-ondersteunde procesautomatisering. Waar te beginnen?
- 6 meest interessante AI-tools in 2023
- Wat is de AI-maturiteitsanalyse van het bedrijf?
- AI voor B2B-personalisatie
- ChatGPT-toepassingen. 18 voorbeelden van hoe je je bedrijf kunt verbeteren met ChatGPT in 2024
- AI Mockup-generator. Top 4 tools
- Microlearning. Een snelle manier om nieuwe vaardigheden te verwerven
- De meest interessante AI-implementaties in bedrijven in 2024
- Welke uitdagingen brengt het AI-project met zich mee?
- Top 8 AI-tools voor bedrijven in 2024
- AI in CRM. Wat verandert AI in CRM-tools?
- De EU AI-wet. Hoe reguleert Europa het gebruik van kunstmatige intelligentie
- Top 7 AI websitebouwers
- No-code tools en AI-innovaties
- Hoeveel verhoogt het gebruik van AI de productiviteit van uw team?
- Hoe ChatGTP te gebruiken voor marktonderzoek?
- Hoe de reikwijdte van je AI-marketingcampagne te verbreden?
- AI in transport en logistiek
- Welke pijnpunten in het bedrijfsleven kan AI oplossen?
- Hoe koppel je een AI-oplossing aan een zakelijk probleem?
- Kunstmatige intelligentie in de media
- AI in de bank- en financiële sector. Stripe, Monzo en Grab
- AI in de reisindustrie
- Hoe AI de geboorte van nieuwe technologieën bevordert
- AI in e-commerce. Overzicht van wereldleiders
- Top 4 AI afbeeldingscreatietools
- Top 5 AI-tools voor data-analyse
- De revolutie van AI in sociale media
- Is het altijd de moeite waard om kunstmatige intelligentie toe te voegen aan het productontwikkelingsproces?
- 6 grootste zakelijke blunders veroorzaakt door AI
- AI-strategie in uw bedrijf - hoe deze op te bouwen?
- Beste AI-cursussen – 6 geweldige aanbevelingen
- Sociale media luisteren optimaliseren met AI-tools
- IoT + AI, of hoe energie kosten in een bedrijf te verlagen
- AI in logistiek. 5 beste tools
- GPT Store – een overzicht van de meest interessante GPT's voor bedrijven
- LLM, GPT, RAG... Wat betekenen AI-acroniemen?
- AI-robots – de toekomst of het heden van het bedrijfsleven?
- Wat zijn de kosten voor het implementeren van AI in een bedrijf?
- Wat doen specialisten in kunstmatige intelligentie?
- Hoe kan AI helpen in de carrière van een freelancer?
- Automatiseren van werk en het verhogen van de productiviteit. Een gids voor AI voor freelancers
- AI voor startups – beste tools
- Een website bouwen met AI
- Elf Labs en wat nog? De meest veelbelovende AI-startups
- OpenAI, Midjourney, Anthropic, Hugging Face. Wie is wie in de wereld van AI?
- Synthetische gegevens en het belang ervan voor de ontwikkeling van uw bedrijf
- Top AI-zoekmachines. Waar te zoeken naar AI-tools?
- Video AI. De nieuwste AI video generators
- AI voor managers. Hoe AI uw werk gemakkelijker kan maken
- Wat is er nieuw in Google Gemini? Alles wat je moet weten
- AI in Polen. Bedrijven, vergaderingen en conferenties
- AI-kalender. Hoe je tijd in een bedrijf te optimaliseren?
- AI en de toekomst van werk. Hoe bereidt u uw bedrijf voor op verandering?
- AI stemklonen voor bedrijven. Hoe gepersonaliseerde stemberichten maken met AI?
- "We zijn allemaal ontwikkelaars". Hoe kunnen burgerontwikkelaars uw bedrijf helpen?
- Feitencontrole en AI-hallucinaties
- AI in werving – wervingsmaterialen stap voor stap ontwikkelen
- Sora. Hoe zullen realistische video's van OpenAI het bedrijfsleven veranderen?
- Midjourney v6. Innovaties in AI-beeldgeneratie
- AI in KMO's. Hoe kunnen KMO's concurreren met giganten met behulp van AI?
- Hoe verandert AI de influencer marketing?
- Is AI echt een bedreiging voor ontwikkelaars? Devin en Microsoft AutoDev
- Beste AI-chatbots voor e-commerce. Platforms
- AI-chatbots voor e-commerce. Casestudy's
- Hoe op de hoogte te blijven van wat er gebeurt in de AI-wereld?
- AI temmen. Hoe de eerste stappen te zetten om AI in uw bedrijf toe te passen?
- Perplexity, Bing Copilot of You.com? Vergelijking van AI-zoekmachines
- AI-experts in Polen
- ReALM. Een baanbrekend taamodel van Apple?
- Google Genie — een generatief AI-model dat volledig interactieve werelden creëert vanuit afbeeldingen
- Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf
- LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren binnen een organisatie
- AI-video generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven
- Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen?
- Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren?
- De rol van AI in contentmoderatie