Bekijk hoe kunstmatige intelligentie u kan helpen om content op grote schaal te beheren en waarvoor CMS-, DAM- en DXP-systemen worden gebruikt?

Kunstmatige intelligentie in het Digital Asset Management (DAM) systeem

In een toenemend aantal bedrijven spelen multimedia bronnen een sleutelrol. Dit maakt digitale asset management systemen, zoals DAM, steeds populairder. Voordat we echter verder gaan met het bespreken van de rol van kunstmatige intelligentie in DAM, is het de moeite waard om te begrijpen wat deze systemen zijn.

Wat is een DAM?

Een DAM (Digital Asset Management) systeem is een gecentraliseerd systeem om de digitale activa van een bedrijf te beheren, zoals foto’s, video’s, audiobestanden en documenten.

Met andere woorden, het is een applicatie of programma waarmee een bedrijf zijn tekst- en multimedia-inhoud kan organiseren en gemakkelijk kan leveren voor publicatie in elk digitaal distributiekanaal.

Wat is de rol van AI in DAM?

In DAM krijgt elk item zijn plaats zodra het is aangemaakt – het krijgt de juiste metadata of tags, die het in de database volgen en linken naar andere materialen over hetzelfde onderwerp of ontwikkeld in een vergelijkbare vorm. Voorzien van tekstbegrip (NLP) en beeldherkenning, kan AI daarom helpen om digitale activa automatisch en zeer nauwkeurig te taggen, classificeren, sorteren en zoeken op basis van hun inhoud en metadata.

Kunstmatige intelligentie kan helpen bij het genereren van een contentbasis door inhoudstypen te herkennen en automatisch metadata te creëren, bijvoorbeeld door video-transcriptie of beeldverwerking. De hulp van AI is ook van onschatbare waarde bij het creëren van collecties van inhoud die zijn gecentreerd rond vergelijkbare onderwerpen, soms gemeenschappelijkheid die een mens niet zou bedenken.

Kunstmatige intelligentie kan ook het dagelijkse beheer van de bestaande basis vergemakkelijken. Het is de actie van AI die relevante suggesties zal bieden met vergelijkbare inhoud. Het analyseren van de frequentie van bepaalde materialen en hun impact op het merkimago biedt ook waardevolle inzichten in hun effectiviteit.

3 populaire DAM’s ondersteund door kunstmatige intelligentie

Onder de software voor het beheren van digitale activa is het de moeite waard om op te merken:

  • Bynder – een DAM-oplossing die uitzonderlijke contentervaringen op grote schaal mogelijk maakt. Ontworpen voor bedrijven die inhoud gemakkelijk willen beheren en delen via meerdere kanalen, maakt Bynder gebruik van kunstmatige intelligentie om contentmanagementprocessen te automatiseren en het zoeken te vergemakkelijken. De sterke punten zijn de geavanceerde technologie en eenvoud, terwijl het onderscheidende kenmerk de mogelijkheid is om aangepaste sjablonen te maken en contentcreatieprocessen te automatiseren.
  • cms

    Bynder, Digital Asset Management

    Bron: bynder.com

  • Brandfolder – een DAM die bekend staat om zijn gebruiksgemak en het beste is voor bedrijven die zo’n oplossing snel willen implementeren. Brandfolder benut kunstmatige intelligentie om contentmanagementprocessen te automatiseren en het zoeken te vergemakkelijken. De sterke punten zijn de intuïtieve gebruikersinterface en de brede waaier aan functies. Het onderscheidende kenmerk is de mogelijkheid om te integreren met andere marketingtools.
  • cms
  • MediaValet – DAM-software ontworpen voor marketing- en creatieve teams. Het is het beste voor bedrijven die content snel willen beheren gedurende de campagnecyclus. MediaValet maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om contentmanagementprocessen te automatiseren en het zoeken te vergemakkelijken. De kracht ligt in de rijke integratie met andere marketingtools.
  • cms

    MediaValet, Digital Asset Management

    Bron: mediavalet.com

Content Management Systeem, of CMS

In tegenstelling tot DAM, dat voornamelijk wordt toegepast om de contentbasis te organiseren en structureren, is CMS (Content Management Systeem) een systeem dat u in staat stelt om inhoud te creëren en te wijzigen voor websites, blogs, sociale netwerken en andere digitale media.

Wat is een CMS (Content Management Systeem)?

Een CMS kan de inhoud van een webportaal, e-commerce of zelfs interne bedrijfsdocumenten organiseren. De overgrote meerderheid van de populaire CMS’en zijn WCMS’en – dat wil zeggen, systemen die worden gebruikt ter ondersteuning van websites.

Wat zijn de voordelen van AI in CMS?

In CMS kan AI helpen bij het genereren en optimaliseren van inhoud op basis van gegevens over gebruikers, hun voorkeuren en gedragingen. Onder andere kan AI worden gebruikt om gebieden zoals:

  • Personalisatie – bijvoorbeeld het weergeven van gegenereerde inhoud die rekening houdt met het profiel van de gebruiker,
  • Dynamic pricing van producten – bijvoorbeeld, een door AI ondersteund CMS kan verschillende prijzen weergeven afhankelijk van de aankoopgeschiedenis van een gebruiker,
  • Selectie van taalversie en automatische vertaling van de site – afhankelijk van de locatie van de gebruiker.

Voor populaire WCMS’en zoals WordPress en WooCommerce zijn AI-ondersteunde tools beschikbaar in de vorm van plug-ins.

3 populaire CMS’s ondersteund door AI

Drie voorbeelden van bekende CMS’s met AI-ondersteuning zijn:

  1. Contentstack – een headless CMS waarin we inhoud voorbereiden voor weergave op verschillende apparaten, zonder voorkeur voor een enkel kanaal. Het heeft een geïntegreerde editor die wordt ondersteund door AI. Het biedt kant-en-klare integraties met IBM Watson, Salesforce Einstein en MonkeyLearn, waardoor klanten AI kunnen gebruiken om gepersonaliseerde inhoud te creëren.
  2. Joomla – een open-source CMS dat een reeks AI-ondersteunde extensies biedt om de mogelijkheden te verbeteren. Het valt op door zijn rijke extensies en gebruiksgemak, waardoor het een goede keuze is voor bedrijven die snel een CMS-oplossing willen implementeren.
  3. WordPress – dit zeer populaire open-source CMS, dat een breed scala aan AI-ondersteunde plugins biedt. Het heeft het voordeel van een enorme gemeenschap van gebruikers en ontwikkelaars en een gemakkelijke integratie met andere tools.
  4. Onder anderen kunt u gebruiken:

    • Hostinger AI Assistant – een gratis plug-in voor het genereren van tekstinhoud met behulp van AI,
    • Divi AI – een suite van AI-ondersteunde WordPress-tools, beschikbaar zowel als thema als als plugin. Hiermee kunt u tekst en afbeeldingen genereren via interne modules,
    • AI Engine – een plug-in die helpt om een website te optimaliseren voor zoekmachines en de prestaties te verbeteren.
    • cms

      WordPress plugin Hostinger AI Assistant.

      Bron: hostinger.com

Digital Experience Platform (DXP)

De meest moderne en uitgebreide geïntegreerde manier om content te beheren met behulp van kunstmatige intelligentie is het Digital Experience Platform (DXP). Het plaatst niet de inhoud, maar de gebruikerservaring die moet worden gecreëerd, centraal. Dit komt omdat het dient om alle digitale kanalen van het bedrijf te centraliseren.

Wat is DXP (Digital Experience Platform)?

DXP (Digital Experience Platform) is een systeem dat verschillende functies van CMS, DAM en andere tools integreert om consistente en gepersonaliseerde digitale ervaringen voor gebruikers over kanalen en apparaten te bieden.

Waarvoor wordt AI in DXP gebruikt?

In DXP kan AI helpen om inhoud en interacties aan te passen aan de individuele behoeften en doelen van de gebruiker, evenals om de effectiviteit van digitale ervaringen te analyseren en te meten. Belangrijke AI-ondersteunde functies van DXP zijn onder andere:

  • Inhoud afstemmen op apparaateisen – om de ervaring soepel genoeg te maken, zal AI beslissen of het lettertype en de afbeeldingsgrootte moeten worden aangepast en zelfs kiezen of een bepaald type inhoud al dan niet moet worden weergegeven,
  • Personalisatie van inhoud – dat wil zeggen, identificatie van de gebruiker, selectie en presentatie van inhoud die is afgestemd op hun behoeften en voorkeuren, bijvoorbeeld op basis van eerder gedrag,
  • Meten van gebieden van gebruikersactiviteit op de site – welke inhoud de lezer interesseerde en waarop werd geklikt.
3 DXP-tools die gebruik maken van kunstmatige intelligentie

Voorbeelden van DXP-platforms die door AI worden ondersteund zijn:

  • Quintype – een AI-ondersteund digitaal ervaringplatform dat nieuws- en mediapublishers in staat stelt om hun inhoud te genereren, distribueren en monetiseren. Het is voornamelijk ontworpen voor mediabedrijven die hun inhoud gemakkelijk willen beheren en leveren aan verschillende platforms. Een van de redenen om voor Quintype te kiezen, is de rijke integraties met andere tools en platforms, waardoor het gemakkelijk is om inhoud gedurende de publicatiecyclus te beheren.
  • cms
  • Sitecore – DXP, die kunstmatige intelligentie toepast om inhoud automatisch te personaliseren en hyper-relevante zoekresultaten te leveren. Ontworpen voor bedrijven die hun marketinginspanningen willen integreren en gepersonaliseerde digitale ervaringen aan hun klanten willen bieden. Een van de oplossingen waarvoor Sitecore bekend staat, is de geavanceerde personalisatietechnologie om inhoud voor individuele gebruikers aan te passen.
  • cms

    Sitecore, Digital Experience Platform (DXP)

    Bron: doc.sitecore.com

  • Adobe Experience Manager Assets – een gevestigde DXP-oplossing die kunstmatige intelligentie gebruikt om contentmanagementprocessen te automatiseren en het zoeken te vergemakkelijken. Het is ontworpen voor bedrijven die hun marketinginspanningen willen integreren met andere Adobe-producten, zoals Photoshop, InDesign en Illustrator. Deze integratie maakt de workflow naadloos gedurende het creatieve proces. Adobe Experience Manager Assets is de tool die het meest profiteert van de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie, gezien de diepe integratie met generatieve AI, waardoor:
    • Photoshop generatieve vulmogelijkheden biedt, wat het aanvullen van afbeeldingen met behulp van tekst aanwijzingen mogelijk maakt,
    • Illustrator stelt u in staat om merk kleuren toe te passen op elk ontwerp (Generative Recolor),
    • Adobe Express geeft u de mogelijkheid om snel tekst aanwijzingen te genereren en letters of woorden met textuur in te vullen.
    • cms

      Adobe Experience Manager Assets

      Bron: adobe.com

Samenvatting

Kunstmatige intelligentie speelt een steeds belangrijkere rol in het beheren van bedrijfsinhoud. Hoe groter de contentbasis, het aantal klanten en distributiekanalen, hoe handiger de AI-mogelijkheden worden in het organiseren en publiceren van inhoud. Het helpt ook om waardevolle inhoud te identificeren, wat steeds belangrijker wordt voor zoekmachineoptimalisatie. Zowel DAM, CMS als DXP beschikken over AI-modellen om inhoud te analyseren, classificeren en presenteren. Overweeg welke oplossing optimaal zal zijn voor uw bedrijf – DAM om uw contentdatabase te beheren, CMS om het te helpen publiceren, of liever DXP, waar u DAM- en CMS-functies combineert met aandacht voor de algehele gebruikerservaring.

cms

Beide oplossingen die behoren tot de groepen DAM, CMS en DXP nemen een puntgewijze benadering in het toepassen van kunstmatige intelligentiemodellen voor analytische doeleinden door inspiratie te putten uit aanwijzingen en methoden voor het organiseren van inhoud volgens complexe, semantische metadata. Maar zijn onze op AI gebaseerde systemen al in staat om zelf inhoud te creëren door te leren van de contentdatabases die ze organiseren? We zullen dat onderwerp in onze volgende artikelen behandelen.

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Robert Whitney

JavaScript-expert en instructeur die IT-afdelingen coacht. Zijn belangrijkste doel is om de productiviteit van het team te verhogen door anderen te leren hoe ze effectief kunnen samenwerken tijdens het coderen.

View all posts →