Prototyping van uw digitale product – inhoudsopgave:
Prototyping van digitale producten
Het ontwikkelen van een digitaal product is als een reis door onontgonnen gebied. Een productprototype fungeert als een algemene kaart die alleen strategische punten benadrukt. Het helpt je om het product vroegtijdig te begrijpen en valkuilen te vermijden. Bijvoorbeeld, bij het ontwikkelen van een mobiele app, laat het prototype je de essentiële functies van een digitaal product identificeren en deze consistent blootstellen, zodat de meest relevante altijd zichtbaar blijven, zelfs als hun aantal toeneemt.
Wat is een digitaal productprototype?
Een digitaal productprototype is een voorlopig model van een eindproduct. Bijvoorbeeld, wanneer je een voedselbezorgapplicatie ontwikkelt, kan het prototype een eenvoudige digitale tool zijn waarmee gebruikers een restaurant kunnen kiezen en een bestelling kunnen plaatsen. Afhankelijk van de complexiteit kunnen we onderscheiden:
- Low-fidelity prototypes – zijn eenvoudige modellen die zich richten op functies en structuur in plaats van op uiterlijk. Bijvoorbeeld, papieren schetsen of wireframes.
- High-fidelity prototypes – zijn meer geavanceerde en gedetailleerde modellen, die nauw aansluiten bij het eindproduct qua visueel ontwerp en gebruikersinteracties. Bijvoorbeeld, interactieve mockups.
Low-fidelity prototypes werken geweldig in de vroege stadia van productontwikkeling wanneer je je productconcept wilt testen en valideren. High-fidelity prototypes zijn op hun beurt geschikter wanneer je interface-details en interacties moet testen.
Waarom is prototyping belangrijk?
Prototyping is de eerste veiligheidsmaatregel in het productontwikkelingsproces. Bijvoorbeeld, wanneer je een computerspel ontwikkelt, stelt een prototype je in staat om de mechanics te testen en te begrijpen of het leuk en boeiend is. In deze fase kun je bepalen of je product het waard is om verder te ontwikkelen. Prototyping helpt je:
- Problemen vroegtijdig te identificeren – bijvoorbeeld, als je een online winkel opzet, zal een prototype je helpen begrijpen welke elementen van de site niet gebruiksvriendelijk zijn.
- Tijd en middelen te besparen – bijvoorbeeld, wanneer je een taal leerapp ontwikkelt, zal een productprototype je in staat stellen je te concentreren op de belangrijkste functies in plaats van tijd te verspillen aan irrelevante elementen.
- De behoeften van gebruikers te begrijpen – bijvoorbeeld, wanneer je een e-learningplatform creëert, zal een prototype je helpen uit te vinden welke functies het meest waardevol zijn voor docenten en studenten.
Prototyping helpt je potentiële problemen te identificeren, bespaart tijd en laat je de behoeften van gebruikers beter begrijpen in de vroege fase van het productontwikkelingsproces. Dit stelt je in staat om je product af te stemmen op de verwachtingen van de markt en kostbare fouten te vermijden.
Hoe bouw je een prototype van een digitaal product?
Om een prototype van een digitaal product te creëren, moet je een paar stappen volgen:
- Identificeer de behoeften van gebruikers – bijvoorbeeld, bij het ontwikkelen van een fitnessapp, voer enquêtes en interviews uit met potentiële gebruikers om erachter te komen wat ze nodig hebben.
- Bouw wireframes – bijvoorbeeld, bij het ontwikkelen van een website, gebruik wireframing-tools om de lay-out van individuele webpagina’s te visualiseren.
- Test en iteratie – bijvoorbeeld, bij het bouwen van een mobiele app, voer gebruikerstests uit met de doelgroep om eventuele niet-intuïtieve of onnodige elementen te identificeren.
Het is de moeite waard om deze drie populaire prototypingmethoden te gebruiken:
- Papierprototyping – de eenvoudigste methode om ideeën te testen, die geen gespecialiseerde tools of vaardigheden vereist. Het houdt in dat je een handmatige schets van de interface maakt waarmee je je concept snel kunt testen. Bijvoorbeeld, je kunt de interface van een budgetteringsapp op een groot vel papier schetsen, waar je specifieke schermen van een mobiele app tekent en interacties simuleert.
- Digitale prototyping – gebruikt software voor het maken van interactieve mockups. Je kunt ofwel Adobe XD of Figma met de AI-module gebruiken om een interactief prototype van een mobiele app te maken.
- Fysieke prototyping – toepasbaar op fysieke producten, bijvoorbeeld die onder de IoT-paraplu vallen of digitale producten. Bijvoorbeeld, het creëren van een 3D-model van een computermuis met een 3D-printer.
Deze prototypingmethoden stellen je in staat om verschillende aspecten van een product te verkennen, van de interface tot functionaliteit. Het creëren van een prototype is essentieel omdat het potentiële gebruikers in staat stelt echt te begrijpen hoe je product zal werken.
Prototype vs MVP
Prototyping en het bouwen van een MVP zijn twee verschillende benaderingen voor het creëren van digitale producten. Bijvoorbeeld, bij het opzetten van een crowdfundingplatform zal een prototype je helpen begrijpen welke functies essentieel zijn voor potentiële gebruikers. Het creëren van een MVP vereist echter meer inspanning en is gericht op het lanceren van een functioneel product met een minimale set functies.
Voorbeelden van prototyping
In de startupwereld speelt prototyping een sleutelrol. Bijvoorbeeld, toen Uber begon, creëerde het een eenvoudig prototype van een digitaal product waarmee gebruikers taxi’s konden bestellen met een smartphone. Dit hielp het bedrijf te controleren of er vraag was naar hun dienst voordat ze aanzienlijke middelen in productontwikkeling investeerden.
Een ander voorbeeld is Dropbox, dat demo-video’s maakte om de functies en functionaliteit van hun product te demonstreren. Dit hielp hen te begrijpen of mensen geïnteresseerd waren in een dergelijke oplossing voordat ze besloten een team te vormen en aan een volledige versie van de app te werken.
Spotify gebruikte ook prototyping effectief. Ze creëerden eerst een productprototype waarmee gebruikers gratis naar muziek konden luisteren, en voegden vervolgens geleidelijk nieuwe functies toe, zoals het maken van afspeellijsten en het offline luisteren naar muziek.
Samenvatting
Prototyping is niet alleen een tool, maar een hele filosofie die je benadering van het creëren van digitale producten kan transformeren. Met prototyping kun je de behoeften van gebruikers begrijpen, problemen in een vroeg stadium identificeren en je product afstemmen op de verwachtingen van de markt. Het belangrijkste principe van prototyping is om je te concentreren op de belangrijkste functies en feedback van vroege gebruikers te verzamelen. En niet alleen de soort feedback die je graag wilt horen! Vergeet ook niet het belang van iteratieve tests, dat wil zeggen het verfijnen van je product of ontwerp in meerdere iteraties.
Met een goed getest prototype zal het gemakkelijk zijn om een Minimum Viable Product (MVP) te creëren, wat de eerste officiële versie van een product is. Het succes van de MVP hangt echter ook af van het continue proces van leren, aanpassen en experimenteren met verschillende benaderingen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Product management:
- Waarom is productlevenscyclusbeheer belangrijk?
- Introductie tot productbeheer
- Wat is de rol van een productmanager?
- Hoe bouw je een efficiënte productstrategie?
- OKR's versus SMART-doelen. Welk kader levert betere resultaten op?
- Hoe definieer je een waardepropositie?
- Identificatie van klantbehoeften en marktsegmentatie
- Prototyping van je digitale product
- Een voorsprong behalen met een effectieve productroadmap
- Hoe bouw je een MVP?
- MVP vs MMP vs MMF. Belangrijke mijlpalen in productontwikkeling
- Hypothesetesten beheersen
- Een winnend productconcept creëren. Technieken en stappen
- Bewezen methoden voor het verbeteren van productkwaliteitsbeheer
- Strategieën en tactieken voor een succesvolle productlancering
- Winstgevendheid verhogen door productoptimalisatie
- Het meten van productsucces
- Wanneer een product te beëindigen? Belangrijke factoren die de EOL-beslissingen beïnvloeden
- Agile in productbeheer
- De toekomst van productontwerp. Toptrends en voorspellingen
- Hoe prijs je een product? De meest populaire prijsstrategieën
- Jobs te doen. Producten creëren die klanten echt nodig hebben
- Wat is lean productmanagement?
- Scrum en Kanban in productbeheer.
- Wat is data-gedreven productbeheer?
- Wat is growth hacking?
- A/B-testen in productbeheer
- Nuttige sjablonen voor productbeheer. Waar vind je ze?
- Strategyzer-tools in productbeheer
- 5 nuttige productmanagementtools
- Hoe maak je productdocumentatie aan en beheer je deze?
- Hoe AI te gebruiken in productbeheer