Weet je wat taakanalyse is in de context van UX-onderzoek? Om erachter te komen, zorg ervoor dat je ons artikel leest. We zullen ook laten zien hoe je je goed kunt voorbereiden op taakanalyse, de verschillende benaderingen en methoden presenteren, evenals wijzen op de voordelen die het kan bieden voor het ontwerpproces.
Taakanalyse in UX-onderzoek – inhoudsopgave:
- Wat is taakanalyse in de context van UX?
- Wanneer moet je taakanalyse uitvoeren?
- Hoe voer je taakanalyse uit?
- Samenvatting
Wat is taakanalyse in UX?
Taakanalyse is het proces van leren over gebruikers door ze in actie te observeren (taken uitvoeren). Deze methode blijkt effectief te zijn om te ontdekken hoe potentiële gebruikers met het product omgaan en te zien of ze erin slagen de functionaliteiten toe te passen (en in welke mate). Met behulp van taakanalyse kunnen UX-onderzoekers informatie verkrijgen over onder andere:
- Welke persoonlijke (of culturele) ervaringen brengen gebruikers mee naar de taak?
- Hoe beïnvloedt de voorkennis van de deelnemers de aanpak van het oplossen van de taak?
- Welke impact heeft de fysieke omgeving op de acties van gebruikers?
- Op welke plaats en tijd voeren de deelnemers de taak uit?
- Wat is de geschatte (vanuit het perspectief van de deelnemer) tijd om een bepaalde taak van de opdracht op te lossen?
Wanneer moet je taakanalyse uitvoeren?
Taakanalyse is vooral de moeite waard om te doen voordat je een gebruikersstroom creëert. Als ze een bepaalde productfunctie niet op de verwachte of bedoelde manier benutten of het proces om een bepaald doel te bereiken niet kunnen voltooien, is er iets over het hoofd gezien tijdens de taakanalyse.
Taakanalyse is een goede keuze voor vroege prototyping of onderzoeksvalidatie. Door de waarschijnlijke route van een gebruiker van punt A naar punt B te kennen, kun je een ontwerp baseren dat aan realistische verwachtingen voldoet (en niet alleen aan aannames).
Voorbereiding op taakanalyse
De gegevens die verzameld worden voor het uitvoeren van een taakanalyse kunnen afkomstig zijn van gebruikersinterviews, observationele studies of een andere onderzoeksmethode. Om te beginnen met het analyseren van een taak, moet je voldoende informatie hebben om de volgende vragen zonder al te veel moeite te beantwoorden:
- Wat maakt dat gebruikers de taak starten?
- Hoe weten gebruikers wanneer een taak is voltooid?
- Wat moeten gebruikers weten om deze taak uit te voeren?
- Welke tools hebben gebruikers nodig bij het uitvoeren van een taak?
Het type analyse selecteren
Er is meer dan één benadering van taakanalyse, en elk van hen kan, afhankelijk van het project, de aard van het onderzoeksprobleem, de algemene omstandigheden of voorwaarden, werken. Een van de gemakkelijkste methoden om uit te voeren is hiërarchische taakanalyse.
- Hiërarchische Taakanalyse
- Identificeer taken en subtaken – de studie moet beginnen met het identificeren van de hoofdtaken, verdeeld in kleinere subtaken, aangezien elk evenement zijn specifieke doel nodig heeft. Als de taak meer dan acht subtaken bevat, is het onderwerp waarschijnlijk te breed of complex. In dat geval is het beter om het proces in afzonderlijke gevallen te splitsen.
- Teken een diagram – de volgende stap is het maken van een diagram van alle activiteiten die nodig zijn om de taak en elke subtak te voltooien. Niet alles zal even belangrijk zijn voor het project, dus je moet je kennis en ervaring samen met de richtlijnen van de gegevens die je al hebt, gebruiken om te bepalen welke stappen cruciaal zijn. Het diagram moet laten zien hoe de taken zich tot elkaar verhouden en in welke volgorde ze moeten worden uitgevoerd – als de volgorde in dit geval natuurlijk van belang is.
- Schrijf een verhaal – diagrammen zijn slechts figuren en vertellen niet het hele verhaal. Ze betekenen weinig voor iemand die niet bekend is met de taak. Als aanvulling op het diagram moet je een verhaal beschrijven dat het uitbreidt en aanvult.
- Geef externe feedback – als het diagram en het verhaal zijn voorbereid, is het een goed idee om contact op te nemen met een persoon (of zelfs meerdere mensen) van buitenaf. Deze persoon hoeft niet tot het projectteam te behoren, maar moet de situatie kennen en begrijpen. Zorg ervoor dat je feedback krijgt over of de voorbereide beschrijving van de taak en al zijn subtaken duidelijk worden begrepen. Dergelijke richtlijnen stellen je in staat om ambiguïteiten en onderstellingen op te vangen die verbetering behoeven.
- Cognitieve Taakanalyse
- Parallelanalyse
- Toepassing van analyse in het project
Je kunt het diagram op elke manier tekenen die het hele team past. Er is geen vastgestelde standaard of richtlijnen voor hoe het eruit moet zien. Het kan een notitie zijn die op een whiteboard is geplakt, een schets in een notitieboek of een diagram gemaakt in een grafisch programma. Wat belangrijk is, is dat het indien nodig bewerkbaar en begrijpelijk moet zijn voor de leden van het projectteam.
Cognitieve taakanalyse is vergelijkbaar met de hiërarchische analyse die hierboven is beschreven. Het verschilt echter doordat het naast het bekijken van hoe de verschillende stappen zich tot elkaar verhouden en hoe ze met elkaar verbonden zijn, ook onderzoekt hoe de gebruiker zijn of haar beslissingen op elke stap neemt, hoeveel cognitieve uitdagingen er bij elke stap betrokken zijn, en hoe het algehele proces kan variëren afhankelijk van de individuele ervaring en kennisniveau van de gebruiker.
Parallelanalyse betekent dat dezelfde taak meerdere keren wordt geanalyseerd (met een methode of zelfs verschillende methoden) om de perspectieven van verschillende gebruikersgroepen weer te geven. De taken worden onderzocht door verschillende groepen te bemonsteren. Op deze manier wordt het eindproduct afgestemd op verschillende doelgroepen.
Een andere reden om parallelanalyse uit te voeren is om de gegevens van het andere team te verkrijgen en te vergelijken. Elk team kan zijn eigen analyse uitvoeren en vervolgens de resultaten vergelijken.
In deze fase zoek je naar elementen in de vooraf gedefinieerde stappen (subtaken) waarin de gebruiker op de een of andere manier kan worden geholpen. Voorbeelden van oplossingen zijn het opnemen van aanbevelingen en richtlijnen of het verwijderen van subtaken die overbodig zijn gebleken. Dit moet echter voortkomen uit de gegevens, d.w.z. vanuit het perspectief van de gebruiker, en niet vanuit de aannames of vermoedens van het projectteam.
Een goed gemaakt en consistent diagram stelt je in staat om de stappen te identificeren die problemen kunnen veroorzaken en de taken die op de een of andere manier geautomatiseerd kunnen worden. Aan het einde van de analyse, noteer alle observaties en beslis op basis hiervan welke ontwerpproblemen moeten worden verbeterd en welke momenteel niet relevant zijn.
Samenvatting
De taakanalyse is relatief eenvoudig. Het moeilijkere deel is zeker het verzamelen van de noodzakelijke gegevens, aangezien het de moeite waard is om te onthouden dat veelvoorkomende fouten wijdverspreid zijn omdat slimme, goedbedoelende mensen ze maken, soms zelfs na het leren van de waarschuwing. Als één taakanalyse goed wordt toegepast, kan het een sleutelfactor worden die je ontwerp functioneel en intuïtief maakt en je product aangenaam maakt.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Klaudia Kowalczyk
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
UX research:
- Wat is UX-onderzoek?
- Soorten UX-onderzoek
- Wat zijn onderzoeksvragen en hoe schrijf je ze?
- Hoe kunnen we onze verzamelde klantgegevens benutten?
- Waarom zijn stakeholderinterviews cruciaal voor het ontwerpproces?
- Hoe maak je een goed UX-onderzoeksplan?
- Hoe kan piloottesten het UX-onderzoek verbeteren?
- Hoe kies je een onderzoeksmethode?
- Werving van deelnemers voor UX-studies
- Screener-enquête voor UX-onderzoek
- UX-onderzoek met kinderen
- Onderzoeks-methoden voor ontdekking
- UX Onderzoeksprikkels
- Kanalen en tools voor het vinden van UX-onderzoeksdeelnemers
- Wat is evaluatief onderzoek?
- Wat is card sorting in UX?
- Wat is etnografisch onderzoek?
- Wat zijn focusgroepen in onderzoek?
- Hoe voer je gebruikersonderzoeken uit?
- Wat is bureauonderzoek?
- Hoe voer je gebruikerstests uit?
- Wat is A/B-testen in UX?
- Eyetracking in UX-testen
- Wat is boomtesten?
- Eerste kliktest
- Wat is taak-analyse in UX-onderzoek?
- Evaluatie van emoties in UX
- Continue Onderzoek in UX
- Klantreiskaart – wat is het en hoe maak je het?