Wat is de digitale werknemerservaring?

In de bedrijven van vandaag is de digitale werkplek die door IT wordt aangeboden, in de meeste gevallen een dagelijkse realiteit. Werknemers zijn gewend geraakt aan de hybride of remote werkmodus en realiseren zich dat digitalisering geen keuze meer is, maar de toekomst en een noodzaak. Het blijkt echter vaak dat de digitale werkplek niet faciliteert zoals verwacht en de productiviteit niet positief beïnvloedt, integendeel. En hier begint de vicieuze cirkel.

Werknemers zijn niet blij dat het systeem niet werkt, er treden storingen op die hun werk vertragen, en ze hebben weinig controle of mogelijkheid om het te veranderen. Ze voelen zich gefrustreerd, maar er is niets dat ze kunnen doen omdat de IT-afdeling verantwoordelijk is voor het systeem. Deze is op haar beurt vaak overbelast met werk of heeft niet genoeg gegevens of capaciteit om het probleem snel en efficiënt op te lossen.

De digitale werknemerservaring beschrijft de algehele ervaring van werknemers in de digitale werkplek. De applicaties of systemen die op een bepaald bedrijf aanwezig zijn, kunnen een ondersteuning en hulp zijn, maar het kan ook een last worden die frustratie veroorzaakt. Een positieve digitale werknemerservaring is een belangrijk aspect dat elke onderneming zou moeten bevorderen. Het gaat niet alleen om de productiviteit van werknemers en betere werkresultaten, hoewel die natuurlijk ook belangrijk zijn.

Een positieve ervaring beïnvloedt ook de betrokkenheid van werknemers bij hun taken en zelfs hun mening over een bepaald bedrijf, wat vooral belangrijk is in de context van het aantrekken van nieuwe werknemers.

Positieve digitale werknemerservaring – waar bestaat het uit?

Technologie moet werknemers dienen en de kwaliteit van hun werk verbeteren, evenals hen in staat stellen om taken efficiënt uit te voeren. Op het moment dat de technologie van het bedrijf niet langer ten goede komt aan de werknemers, is er gewoon iets mis. Het opsporen van deze defecte component en het vervangen of repareren ervan is een sleutelelement als een bedrijf geeft om een positieve digitale ervaring voor werknemers. Waar moet je op letten?

  1. Efficiënte communicatie
  2. Hoewel de term DEX veel aspecten omvat, zijn er een paar die bijzonder de moeite waard zijn om naar te kijken. Allereerst is er de eenvoud van communicatie en informatie-uitwisseling tussen werknemers en supervisors. De tools van het bedrijf moeten dit ondersteunen en vergemakkelijken, aangezien het een sleutelelement is in hoe werknemers zich voelen over een positieve digitale ervaring.

  3. Kwaliteit en functionaliteit
  4. Wat ook belangrijk is, is de kwaliteit van de technologieën en hun vermogen om op verschillende apparaten te functioneren, evenals hun aanpassing aan de behoeften van werknemers. Zij zijn de belangrijkste gebruikers en hun mening en feedback over de software kunnen veel bijdragen. Daarom is het de moeite waard om werknemers aan te moedigen hun mening over het onderwerp te delen. De verzamelde informatie kan helpen om van het werk een betere plek te maken.

  5. Voorbereiden op verandering
  6. De positieve digitale ervaring wordt ook beïnvloed door de houding van werknemers ten opzichte van technologie en de veranderingen die in het bedrijf plaatsvinden. Niet iedereen staat open voor verandering en zal informatie over de invoering van een nieuw systeem verwelkomen. Het is zelfs veilig om te zeggen dat de overgrote meerderheid resistent zal zijn tegen dit soort vernieuwing. Veel hangt echter af van hoe je hen voorbereidt en welke mogelijkheden je hen biedt.

Het is de moeite waard om werknemers eerlijk te informeren over de richting van de ontwikkeling en hen de volgende stappen voor te leggen. Deze openhartige beschrijving van de situatie en het wijzen op de voordelen van de veranderingen is cruciaal voor het vormen van hun houding ten opzichte van de aanstaande transitie. Vaak komen zorgen over het nieuwe hulpmiddel ook voort uit een tekort aan vaardigheden. Een effectieve manier om dit te veranderen, is door praktische training in te voeren die werknemers nieuwe kansen biedt en hun kennis van digitale vaardigheden aanvult, waardoor het voor hen gemakkelijker wordt om te werken en zich aan te passen aan de komende veranderingen.

Waarom zorgen voor een positieve digitale werknemerservaring?

Een van de eerste voordelen van een positieve digitale werknemerservaring die in gedachten komt, is verbeterde productiviteit van werknemers. Dit vertaalt zich natuurlijk in hogere winst voor het bedrijf. Maar zorgen voor hoe werknemers zich voelen over de digitale werkplek is niet alleen een financiële kwestie. Waarom zou je je nog meer moeten bekommeren om een positieve DEX?

  • Minder verloop van werknemers: een tevreden werknemer die geen grote problemen op het werk heeft en niet gefrustreerd raakt door de technologie van het bedrijf, is een werknemer die niet nadenkt over vertrekken. Tegenwoordig zijn er een heleboel aanbiedingen op de arbeidsmarkt, dus zelfs zo’n schijnbaar onbeduidend element kan een nadelige factor worden in de overweging om van werkgever te veranderen.
  • Een gevoel van bekwaamheid: de tools waaraan werknemers worden blootgesteld, moeten eenvoudig genoeg zijn om in te stellen en te gebruiken, zodat iedereen ermee kan omgaan.
  • Minder informatiegeluid: afgeleid worden en de focus verliezen door te veel dingen die gaande zijn, is de grootste bedreiging die de productiviteit kan doden. Daarom moeten tools niet alleen eenvoudig zijn, maar ook gebruiksvriendelijk genoeg om iedereen gefocust op hun werk te houden.
  • Werkflexibiliteit: Moderne verbeteringen stellen je in staat om vanuit elke plek op aarde te werken, wat vooral belangrijk is voor sommige werknemers.
  • Gevoel van erbij horen: Hoewel werknemers flexibiliteit en de mogelijkheid om op afstand of in teams te werken waarderen, willen ze nog steeds het gevoel hebben dat ze teamleden zijn en weten dat ze een essentieel onderdeel van de organisatie zijn.

5 manieren om de digitale werknemerservaring (DEX) te verbeteren

Zoals je kunt zien, zijn werknemers en hun ervaring met de digitale werkplek de basis van het succes van een bedrijf. Als je weet dat er iets niet werkt in je organisatie en het hoog tijd is voor verandering, doe het dan. Waar te beginnen?

  1. Krijg informatie uit de bron
  2. Werknemers die dagelijks met de huidige technologie te maken hebben, zijn de beste bron van informatie. Het is de moeite waard om hun kennis aan te boren en te vragen wat ze van de tools verwachten en wat hun ervaring zou kunnen verbeteren. Het begrijpen van de behoeften en verwachtingen van werknemers is een absolute must. Veel managers denken dat ze perfect weten wat hun werknemers nodig hebben zonder ooit te vragen. Deze benadering is een grote fout.

  3. Zorg voor de basis – wed op training
  4. Soms zijn het niet de gebruikte tools die het probleem zijn, maar de onmogelijkheid om ze te gebruiken. Je moet er rekening mee houden dat sommige werknemers experts zijn in hun vakgebied, maar niet de juiste kennis hebben om digitale tools efficiënt te gebruiken en zich in de werkomgeving te oriënteren. Het bieden van middelen die hen in staat stellen om gemakkelijk te leren, is daarom fundamenteel voor het verbeteren van hun digitale werknemerservaring.

  5. Personaliseer tools – pas tools aan om aan de behoeften van je werknemers te voldoen
  6. Tools moeten het werk gemakkelijker maken en je in staat stellen je te concentreren op wat belangrijk is. Aannemen dat elke werknemer dezelfde set tools nodig heeft, is verkeerd. Het is de moeite waard om in dit opzicht volledig te personaliseren en individuele werknemers alleen die items te bieden die nodig zijn en de productiviteit en werknemerstevredenheid verbeteren. De basis voor het aanbrengen van dergelijke veranderingen is echter het verzamelen van gegevens die duidelijk laten zien hoe individuele werknemers technologie gebruiken en welke elementen ze nodig hebben.

  7. Wed op communicatie
  8. In het tijdperk van hybride en remote werk is aandacht voor communicatie cruciaal. Allereerst stelt het werknemers in staat om fouten te vermijden en stroomlijnt het hun werk, maar het beïnvloedt ook hun gevoel van erbij horen in de organisatie en verhoogt de betrokkenheid. Het creëren van een intern communicatiekanaal moedigt werknemers aan om informatie te delen, meningen te uiten en vragen te stellen.

  9. Het verbeteren van DEX is een proces – onthoud dit
  10. De sleutel is om de houding te hebben dat je taak helemaal niet eindigt met de implementatie van veranderingen. Technologie verandert, en nieuwe tools worden voortdurend verbeterd, dus er is hier geen ruimte om op je lauweren te rusten. Zelfs als de huidige veranderingen resultaten opleveren en werknemers tevreden zijn met hun digitale werkplek, zal het nog steeds anders zijn. Helaas is dit een doorlopend proces en vereist het constante updates van informatie, ook van superieuren. De taak van de organisatie is daarom om de vinger aan de pols te houden, te letten op veranderende technologische trends en deel te nemen aan trainingen om kennis bij te werken.

Verandering in een organisatie is onvermijdelijk en het vermogen om zich eraan aan te passen is de enige effectieve manier om te overleven en succesvol te zijn als bedrijf. Digitale werknemerservaring is niet alleen een modieuze buzzword, maar een echt probleem dat het waard is om aandacht aan te besteden. Dit aspect zal niet alleen de werknemers ten goede komen, maar ook het hele bedrijf.

digitale werknemerservaring

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →