In het artikel van vandaag willen we de increment definiëren. Tijdens het werken aan een Product kunnen de gelukkige enkele opeenvolgende invoer uit de Product Backlog een Increment worden. Met andere woorden, de Product Owner selecteert welke Productfunctionaliteit uit de Product Back moet worden geïmplementeerd. Het Development Team transformeert het in een werkende, waardevolle Productfunctionaliteit tijdens één Sprint.
Definiëren van Increment – inhoudsopgave:
- Inleiding – definiëren van Increment
- Increment vs. Productdoel en Sprintdoel
- Wanneer wordt het voltooide werk een Increment?
- Samenvatting
Inleiding – definiëren van Increment
Een Increment is de laatste voltooide en verbeterde versie van een Product die zakelijke waarde heeft en klaar is voor release tijdens een Sprint. Een belangrijk onderdeel van de definitie is de verklaring dat dit de som is van de vorige staat van het Product samen met de wijzigingen die in de huidige Sprint zijn toegevoegd. Het definieert dus niet alleen de nieuwe functionaliteiten die aan het Product zijn toegevoegd, maar ook – of voornamelijk – hun integratie met de oorspronkelijke versie samen met alle verbeteringen en fixes die het heeft ondergaan.

Increment vs. Productdoel en Sprintdoel
Elke Sprint zou minstens één nieuwe Increment moeten opleveren – het is de verantwoordelijkheid van het hele Scrum Team. Hoe verhoudt dit zich tot het Sprintdoel? Je zou kunnen zeggen dat het Sprintdoel het antwoord is op de vraag waarom we er één zouden moeten construeren. Houd er echter rekening mee dat het team in een enkele Sprint meerdere Increments kan creëren, waarvan de som samenkomt in een Sprintdoel.
Een voorbeeld van een Sprintdoel zou de volgende taak kunnen zijn: Creëer een “winkelwagentje” functionaliteit in een online winkel voor magische accessoires.
De componenten van de Increment zullen echter verschillende functionaliteiten van de winkel omvatten, zoals:
- een item aan de winkelwagentje toevoegen
- een item uit de winkelwagentje verwijderen
- de bedragen voor aankopen weergeven
- de verzendkosten voor items in de winkelwagentje berekenen, enz.
Het team moet zich voorstellen dat elke Increment een stap vooruit is naar het bereiken van het Productdoel. Daarom kan het, om het proces van verbetering te bevorderen:
- de klanten database ordenen
- de workflow tussen ontwikkelaars vergroten
Dat komt omdat, hoewel ze niet direct gerelateerd zijn aan het verbeteren van de huidige staat van het Product, ze een enorme impact hebben op een betere en snellere realisatie van het Productdoel.

Wanneer wordt het voltooide werk een Increment?
De maatstaf voor een succesvolle Increment is of het praktisch is. Met andere woorden, het voltooide werk wordt pas een Increment wanneer het voldoet aan de Definitie van Voltooiing, waar we in een apart artikel over zullen schrijven. Deze definitie stelt uniek vast welke wijzigingen en verbeteringen aan het Product hebben plaatsgevonden. Op basis van de Definitie van Voltooiing kun je de Increment testen om te beoordelen of het echt verbeteringen aan het Product introduceert en of het de geclaimde zakelijke waarde biedt.
Als het resultaat niet voldoet aan de normen van de Definitie van Voltooiing, gaat het project terug naar de Product Backlog. Wat daarna komt, kan de volgende paden volgen:
- Het team kan het tijdens de volgende Sprint afmaken
- Het project kan worden geannuleerd
- Het team kan besluiten het in de Product Backlog te houden voor toekomstige uitvoering – zodra het team een manier heeft gevonden om de obstakels te overwinnen
Als het team erin slaagt om een Increment in een Sprint te produceren, gaat het verder om te worden geëvalueerd tijdens de Sprint Review. Als dat nodig is, kan het zelfs vóór het einde van de Sprint aan de Stakeholders worden getoond. De uiteindelijke beslissing om het vrij te geven, ligt bij de Product Owner.
Definiëren van Increment – Samenvatting
Een increment is een frisse, gloednieuwe versie van een Product die klaar is voor release. Het omvat alle bijgewerkte wijzigingen en verbeteringen die in een Sprint zijn aangebracht. Met andere woorden, het is de laatste stabiele, vrijgaveklare versie van het Product. Zelfs meerdere Increments kunnen ontstaan en zich ontwikkelen tijdens één Sprint, zolang ze allemaal voldoen aan de Definitie van Voltooiing.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Caroline Becker
Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en haar vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.
Scrum Guide:
- Glossarium van basisbegrippen, rollen en noties
- Wat is Scrum?
- Scrum waarden
- Hoe Scrum in uw bedrijf te implementeren?
- Scrum Team - wat is het en hoe werkt het?
- Wie is een Product Owner?
- De meest voorkomende fouten van de Product Owner
- Wie is de Scrum Master?
- De meest voorkomende fouten van de Scrum Master
- Welke statistieken en metrics moet de Scrum Master bijhouden?
- Ontwikkelteam in Scrum
- De meest voorkomende fouten van ontwikkelaars
- Scrum-artikelen
- Schaalbare Scrum
- Sprint Backlog
- Wat is de Product Backlog?
- Wat zijn User Stories?
- Het creëren van de beste User Story met INVEST
- De meest voorkomende fouten bij User Stories
- Gebruikersverhaal Acceptatiecriteria
- Schatting en Verhaalpunten in Scrum
- Planning Poker
- Team Schatting Spel
- Definiëren van Incremente
- Scrum evenementen
- Wat is een Burndown Chart?
- Voordelen en nadelen van de burndown-grafiek
- Kanban-borden in Scrum en Scrumban
- Snelheid in Scrum - Snelheid van het Ontwikkelteam
- Dagelijkse Scrum
- Sprint Planning
- Sprint Review
- Wat is een Sprint Retrospective?
- Veelvoorkomende fouten tijdens een Sprint Retrospective
- Product Backlog verzorging
- Hoe maak je een burndown-grafiek en hoe interpreteer je deze?
- Wat is een Sprint in Scrum?
- Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master
- Scrum Team Verbintenissen - Productdoel, Sprintdoel en Definitie van Voltooiing
- Kenmerken van een goede Scrum Master