Categories: Blog

Hoe kies je een kleurenpalet voor je website?

Wat zijn website-kleurenschema’s, ook wel website-paletten genoemd? Dit zijn de verschillende kleuren die door een webdesigner worden gebruikt om een bepaalde website te creëren. Afhankelijk van het ontwerp moeten de gekozen kleuren herhaaldelijk in elk formaat worden gebruikt, afhankelijk van hoe de ontwerper dat kiest.

Kleurenschema voor een website – inhoudsopgave:

Kleuren, zoals we allemaal weten, zijn verdeeld in de primaire kleuren en natuurlijk de secundaire kleuren. Dat gezegd hebbende, zijn de primaire kleuren in webdesign zeer dominant in vergelijking met de secundaire kleuren. Primaire kleuren worden gebruikt als achtergrondkleuren, logo-kleuren, menu-kleuren, enz. Het belangrijkste gebruik van secundaire kleuren is voor accenten.

1. Kleurentheorie

De basiskennis in kleurentheorie begint met een goed begrip van de groepen of kleuren die beschikbaar zijn. Ze zijn de primaire, secundaire en tertiaire kleuren. De kleuren in de primaire groep bestaan uit rood, blauw en geel. Het zijn primaire kleuren omdat je ze moet gebruiken om de rest van de kleuren te creëren. Dat wil zeggen, ze vormen de basis. De kleuren in de secundaire groepen omvatten groen, oranje, paars. Dit zijn kleuren die ontstaan na het mengen van primaire kleuren. In de tertiaire groep kleuren zijn er de rood-oranje of geel-groen. Deze ontstaan door het mengen van secundaire en primaire kleuren. Voordat je begrijpt hoe je een kleurenschema kiest, is een begrip van het bovenstaande nodig, omdat het ons de ideeën geeft over hoe kleuren worden gevormd, hun eigenschappen en hoe ze met elkaar interageren.

2. Kleurcombinaties

Kleuren staan bekend om hun onderlinge relaties met unieke kwaliteiten en verschillende implicaties. Het soort kleurmengsel dat wordt gekozen zegt veel. Het is een indicatie van het type boodschap dat je probeert over te brengen. Jouw soort kleurcombinatie draagt een boodschap. Het gebruik van een schema gemaakt van complementaire kleuren zoals rood, blauw en rood zendt een boodschap van kracht en urgentie. Andere complementaire kleuren kunnen een bepaalde boodschap overbrengen, bijvoorbeeld de kleur blauw communiceert delicaatheid, loyaliteit en vrede. De kennis van een goede kleurcombinatie is essentieel. Je kunt ook kleuren combineren die een totaal andere sfeer zouden creëren. Dit hangt allemaal af van jouw beoordelingsvermogen.

3. Consistentie

Consistentie is een van de fundamentele waarden bij het creëren van een kleurenschema voor jouw website. Omdat de merkpersoonlijkheid zo cruciaal is voor een succesvolle website en bedrijf, versterkt een consistent kleurenpalet jouw merkidentiteit, aangezien jouw herhaald gebruik van kleur en styling associaties zal creëren tussen jouw merk en jouw publiek.

4. Psychologie van kleuren

Kleuren hebben psychologie en als je een goed kleurenschema wilt samenstellen, moet je een goed begrip hebben van kleurpsychologie. In de kleurpsychologie wordt geloofd dat verschillende kleuren verschillende psychologische ervaringen oproepen die meestal specifiek zijn voor die bepaalde kleur. De psychologie van kleuren deelt de opvatting dat het hebben van een bepaald kleurenschema op jouw website veel zegt over de staat van jouw emotionele ervaring en dit kan invloed hebben op hoe mensen jouw merk waarnemen. Dit komt omdat het kleurenschema op een website een emotioneel signaal verzendt en enkele emotionele reacties kan oproepen.

Daarom moet je de psychologie van elke kleur begrijpen en wat deze vertegenwoordigt. Wanneer je probeert een kleurenschema te bedenken. Dit zou je in staat stellen om de juiste kleurcombinatie voor jouw website te kiezen. Laten we zeggen dat je een website wilt voor jouw SPA. Je zou kleuren moeten overwegen die natuurlijke genezing communiceren.

5. Maak gebruik van neutrale kleuren

Dit is een andere tip die je kan helpen om een goed kleurenschema te bedenken. De gedachte om neutrale kleuren in ontwerpen te gebruiken, lijkt misschien niet aantrekkelijk genoeg, maar neutrale kleuren zijn essentiële componenten voor het hebben van een goed kleurenschema voor jouw website. Dit komt omdat mensen vaak behoefte hebben aan een pauze van normale kleuren, en neutrale kleuren kunnen daarbij helpen. Neutrale kleuren moeten worden overwogen in tekst en moeten worden gebruikt op visuele kleuren.

6. Visuele hiërarchie moet worden aangepakt

Visuele hiërarchie draait om de volgorde van de juiste rangschikking van kleuren om hun belang te tonen. Het is een ander belangrijk aspect waar elke webdesigner op moet letten bij het bepalen van het kleurenschema van een website.

Als je meer kennis wilt opdoen over ontwerpen, kun je deze link bezoeken. En in ons artikel over visuele merkidentiteit leer je meer over de rol van kleuren in een bedrijf en meer!

Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago