Naam, logo en slogan vormen de “heilige drie-eenheid” van merkidentiteit. Dit zijn de elementen die het vaakst door klanten worden opgemerkt en geassocieerd met een bepaald bedrijf. Gevolg hiervan is dat hun samenhang de creatie van het eerste duidelijke beeld van het bedrijf en zijn producten voor de ontvanger mogelijk maakt. Ondanks hun buitengewone belang zijn ze echter slechts de top van de ijsberg, aangezien ze de enige zorgvuldig geselecteerde elementen zijn van het zogenaamde merkidentiteitsboek. Welke andere kwesties zijn dus in dit concept opgenomen? Welke rol speelt visuele identificatie in branding? Neem een minuut de tijd om te ontdekken wat we over dit onderwerp hebben voorbereid.
Visuele merkidentiteit – inhoudsopgave:
Kleuren in visuele merkidentiteit
Hoewel het triviaal lijkt, spelen kleuren een belangrijke rol als het gaat om de perceptie van een merk door een klant. Ze kunnen, al op een onderbewust niveau, bepaalde beelden, associaties en emoties creëren. Ze verschillen ook als het gaat om de mogelijkheid om aandacht te vestigen, wat momenteel een behoorlijke uitdaging is. Hoe kun je de kleuridentificatie van je merk bewust samenstellen? Let op en houd rekening met het netwerk van associaties met bepaalde kleuren die in de geest van een waarnemer bestaan:
- Zwart – klasse, elegantie, luxe, tijdloosheid
- Blauw – veiligheid, vertrouwen, eerlijkheid, vrede
- Rood – kracht, passie, liefde, energie
- Geel – een waarschuwing, nieuwsgierigheid, vreugde, geluk
- Oranje – vreugde, vertrouwen, directheid, warmte
- Violet – vrede, balans, harmonie
- Groen – natuur, rust, verjonging, positieve emoties
- Grijs – professionaliteit, tijdigheid, kalmte
- Bruin – nuchterheid, rationaliteit
- Roze – vrouwelijkheid, plezier, vreugde
Bij het kiezen van een kleurenpalet moet je ook het zo samenstellen dat het belangrijke functies vervult vanuit het perspectief van de kijker:
- informeren, en zo de ontvangst van de verzonden boodschap mogelijk maken en vergemakkelijken,
- technisch, dat wil zeggen deze ontvangst zonder verstoringen als gevolg van beperkingen van het menselijk lichaam (bijv. te klein lettertype, te felle kleuren),
- structureel dat zich manifesteert in de vorm van het creëren van een samenhangend, consistent beeld van communicatieactiviteiten als geheel,
- esthetisch, dat wil zeggen een aantrekkelijke en aangename visuele vorm aannemen.
Lettertypen in grafische merkidentiteit
Eenvoud is kracht – dat zou de titel van dit deel van het artikel kunnen zijn. Wat betreft lettertypen, zet in op minimalisme. Lettertypen met veel versieringen wijken niet alleen af van de huidige trends, die streven naar het vereenvoudigen van alle vormen, maar kunnen vooral de ontvangst van de boodschap zeer moeilijk maken, soms zelfs onmogelijk (kleine schermen, verre reclameborden). Een eenvoudig lettertype zal helpen om het beeld van een modern, professioneel en tijdloos merk te creëren, dat vertrouwt op helderheid en zekerheid in zijn communicatie. Daarom, terwijl je visuele identificatie voor je bedrijf ontwerpt, moet je:
- kies sans-serif lettertypen
- beperk het aantal lettertypen (bij voorkeur tot twee),
- bij het beslissen om decoratieve lettertypen te gebruiken, beperk ze tot enkele slogans, titels of koppen – een muur van decoratieve tekst kan de ontvanger effectief afschrikken,
- let op of het gekozen lettertype een extensie heeft met de gewenste taaltekens om een uniform tekst te verkrijgen.
Hoe maak je een logo?
Op dit punt is het de moeite waard om een terminologische onderscheiding te maken tussen een logo en een logotype – het laatste wordt aangevuld met een tekstlaag, terwijl het eerste daarvan is ontdaan. Zowel een logo als een logotype, als grafische representatie van een merk, zijn cruciaal voor effectieve marketingactiviteiten. Ze constituerend de identiteit van het merk; ze kunnen mensen aanmoedigen of ontmoedigen om kennis te maken met de producten; ze kunnen aandacht trekken of onopgemerkt blijven tussen miljoenen andere graphics.
Bij het overwegen van een logo of logotype ontwerp voor je merk, houd in gedachten dat een logo/logotype moet:
- tijdloos zijn – focus op eenvoudige vormen in dit opzicht
- aanvullen met tot drie contrasterende kleuren die niet te “somber” of te fel moeten zijn
- bestaan uit maximaal twee lettertypen
- duidelijk zijn op verschillende schermformaten, in druk, in verschillende oriëntaties, op verschillende texturen, enz.
- netwerken van associaties vormen als gevolg van de gebruikte vormen (bijv. Hyundai – schuddende handen van contractanten; Amazon – een pijl die van “a” naar “z” leidt in het woord bereik van beschikbare producten; Wikipedia – een onvolledige globe waaraan iedereen iets van zichzelf kan toevoegen).
Tegelijkertijd moet het logo/logotype gedetailleerd worden beschreven in het zogenaamde logotypeboek/logboek, dat elementen bevat zoals logo beschrijving, beschrijving van gerelateerde betekenissen, kleuren, varianten, lettertypen, voorbeelden van gebruik.
Zowel het boek zelf als een logo/logotype project moeten het resultaat zijn van een zorgvuldig doordachte planningsoperatie die de mogelijke vooruitzichten voor de toekomst omvat. Deze blauwdrukken zijn waar bedrijven hun marktpositie en reputatie op bouwen.
Het potentieel achter een merk is verzameld en daarom komen veranderingen in eenmaal gekozen vormen niet te vaak voor. Het is daarom de moeite waard om meer aandacht aan deze kwestie te besteden.
Beschikbare tools, waarmee je je logotype of logo gratis kunt ontwerpen (bijv. Logaster, Shopify, Ucraft, Canva of SquareSpace) kunnen hier van pas komen.

Consistente stijl in de visuele identiteit
Consistent ontwerp is een slogan die uit veel elementen bestaat, zoals het eerder genoemde logo of de keuze van kleuren. Het stelt een merk in staat om zichzelf te definiëren en op te vallen; het creëert ook een duidelijke boodschap voor de ontvanger met betrekking tot zijn professionaliteit.
In tijden van informatiegeluid en beeldculturen zijn graphics een belangrijke informatie drager. Berichten blijven in de hoofden van mensen omdat ze emoties oproepen, ontvangers willen ze horen (en zien) en vervolgens met anderen delen. Een samenhangende grafische compositie heeft ook een aanzienlijke invloed op de perceptie van een merk bij het eerste contact ermee, waardoor een indruk van betrouwbaarheid en geloofwaardigheid ontstaat.
Daarom is het de moeite waard om te proberen je eigen stijl te definiëren – deze kan worden gecreëerd door de keuze van kaders, motieven, kleurelementen, kenmerkende lettertypen, objecten, styling. Je hoeft ook niet alleen te staan in dit gebied – het internet staat vol met inspiratie. Je kunt ze verzamelen in Moodboard.com – een visuele weergave van je ontwerpconcept. Dit hulpmiddel stelt je in staat om op één plek afbeeldingen, foto’s, kleurmonsters, patronen of materialen te verzamelen die je vervolgens kunt gebruiken om je visie van de elementen van de visuele identiteit van je merk, zijn mobiele applicaties of lay-outs van websites te creëren.
Naast de visuele elementen, vergeet niet dat de verbale elementen niet minder belangrijk zijn. Lees ons artikel hierover en geef ons feedback door hieronder een reactie achter te laten!
Lees ook: Hoe een startup te promoten? Onze ideeën.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
The most important questions
-
Welke kleur in de corporate identity te kiezen?
Het hangt af van welke emoties en associaties je wilt oproepen. Groen wordt bijvoorbeeld geassocieerd met de natuur, kalmte, verfrissing en positieve emoties, dus het is de moeite waard om vertrouwd te raken met het netwerk van associaties dat met verschillende kleuren samenhangt. Vergeet tegelijkertijd de vier belangrijkste functies niet die een kleurenpalet moet vervullen: informatief, technisch, structureel en esthetisch.
-
Hoe maak je een logo?
Het logo moet worden gemaakt met het oog op langdurig gebruik, daarom werken eenvoudige vormen, een beperkt aantal kleuren en lettertypen, helderheid en het creëren van onbewuste, positieve associaties goed in dit opzicht. Naast de visuele elementen, vergeet niet dat de verbale elementen niet minder belangrijk zijn. Lees ons artikel hierover en geef ons feedback door hieronder een reactie achter te laten!