Wat is een wervingsfunnel en hoe helpt het om de wervingsprestaties te evalueren? Lees ons artikel dat dit onderwerp behandelt en leer over de 5 niveaus van de wervingsfunnel en de bijbehorende prestatiemetrics.
Wervingsfunnel – inhoudsopgave:
- Wat is een wervingsfunnel?
- Merkbekendheid vergroten
- Kandidaten aantrekken
- Aanvraag
- Selectie
- Aanbod – de laatste fase van de wervingsfunnel
- Hoe de effectiviteit van werving te meten?
- Bekijk onze video over hoe je het wervingsproces plant

Wat is een wervingsfunnel?
De wervingsfunnel is een model dat de opeenvolgende fasen van wervingsmarketing en het wervingsproces zelf toont – het vergroten van de bekendheid, het aantrekken en stimuleren van interesse bij kandidaten, aanvragen, het selectieproces en uiteindelijk tewerkstelling. Op elk van deze niveaus kun je prestatie-indicatoren toepassen om de effecten te evalueren.
Het analyseren van gegevens uit de wervingsfunnel maakt het mogelijk om de meest effectieve gebieden van het proces te herkennen en diegene te benadrukken die verbetering nodig hebben.
Merkbekendheid vergroten
De eerste stap in het proces van de wervingsfunnel betreft marketinginspanningen die merk bekendheid opbouwen, niet alleen onder de klanten/gebruikers van het bedrijf, maar ook onder potentiële toekomstige werknemers. Op basis van je analyse van de demografie van kandidaten kun je je kandidatenprofiel beoordelen en manieren vinden om hen te bereiken en te verleiden om voor jouw organisatie te werken. Het opbouwen van een positief imago in de markt, bijvoorbeeld via een bedrijfsblog, actieve beheersing van sociale media of samenwerking met influencers, zal de positie en reputatie van het bedrijf in de markt versterken.
Het is ook de moeite waard om het bedrijf en zijn werking van binnenuit te tonen met behulp van online media. Laat de sollicitanten en buitenstaanders een kijkje nemen in de faciliteiten, voorzieningen en voordelen. De belangrijkste indicator die met deze fase van de wervingsfunnel samenhangt, is het aantal weergaven van je bedrijfsloopbaanpagina en de zoekresultaten voor je bedrijfswebsite. Dit is de enige evaluatie van de effecten van je marketinginspanningen en maakt het mogelijk om deze samenhangend te maken en interesse in je organisatie te wekken.
Kandidaten aantrekken
Het tweede niveau van de wervingsfunnel is aantrekking – dat wil zeggen, het krijgen van potentiële kandidaten die geïnteresseerd zijn in een specifiek aanbod. Afhankelijk van de sector, functie en kandidatenprofiel moet je bepalen waar en hoe je open wervingsprocessen adverteert. Vergeet niet om een goede functiebeschrijving voor te bereiden, een professioneel geschreven en goed opgemaakt tekst met details die relevant zijn voor de kandidaat.
Afhankelijk van je doelgroep, plaats je aanbiedingen op sociale mediagroepen, vacaturesites of je carrièrewebsite. Ongeacht de methoden, bereik kandidaten met contactinformatie zodat kandidaten contact met je kunnen opnemen als ze aanvullende vragen of zorgen hebben. Een indicator die op deze fase kan worden gemeten, is de conversieratio, die laat zien hoeveel van de paginaweergaven hebben gesolliciteerd op het geposte aanbod.
Aanvraag
De aanvraag is het derde niveau van de wervingsfunnel dat gericht is op het verifiëren van de marketinginspanningen van de vorige fasen. Om een toestroom van aanvragen te waarborgen, zorg ervoor dat het aanvraagproces snel en efficiënt is voor de kandidaat – het mag niet langer dan 10-15 minuten duren. Zorg er bovendien voor dat je cv-indientingssite compatibel is met mobiele apparaten en stuur meldingen dat de aanvraag succesvol is ingediend en ontvangen. Overweeg om deze processen te automatiseren door gebruik te maken van ATS-software die op de markt beschikbaar is. De conversieratio die we op deze fase kunnen meten, is de verificatie van hoeveel kandidaten het hele proces hebben voltooid. De functie is ook om te beoordelen of het aanvraagproces efficiënt is geweest en op welke fase kandidaten moeilijkheden ondervonden en zijn afgehaakt.
Selectie
Het selectieproces van de kandidaat is het volgende niveau van de wervingsfunnel. Het begint met een eerste selectie van kandidaten op basis van hun cv’s, en vervolgens, afhankelijk van het gekozen wervingsmodel, voert de recruiter eerste telefonische interviews, gesprekken en wervingsopdrachten uit totdat de meest geschikte kandidaat voor de functie is geselecteerd. Overweeg om het hele proces van tevoren te plannen en de kandidaat te informeren over het aantal deadlines voor wervingsafsluitingen. Het is de moeite waard om voor goede communicatie te zorgen, kandidaten te informeren over de voortgang van het wervingsproces en feedback te geven na elke fase.
Na de interviews kunnen we verifiëren hoeveel kandidaten eraan hebben deelgenomen, hoeveel zich niet hebben aangemeld voor het afgesproken interview, hoeveel van hen het wervingsproces na elke fase hebben voortgezet en hoeveel zich tijdens het proces hebben teruggetrokken. Al deze indicatoren stellen je in staat om de effectiviteit van het wervingsproces te beoordelen en het in de toekomst te verbeteren. Na het interview kan het ook nuttig zijn om enquêtes uit te voeren om de prestaties van de recruiter en het proces vanuit het perspectief van de kandidaten te beoordelen.
Aanbod – de laatste fase van de wervingsfunnel
De laatste beslissing en presentatie van het aanbod van tewerkstelling aan de kandidaat is het laatste niveau van de wervingsfunnel. De definitieve selectie van een kandidaat zou kort na de laatste fase van de wervingsinterviews moeten plaatsvinden. Het uitstellen van de beslissing te lang kan ertoe leiden dat de door ons gekozen kandidaat van gedachten verandert of een jobaanbieding van onze concurrenten ontvangt. In deze fase onderhandel je over de voorwaarden van het contract, zoals salaris, vakanties, werktijden en niet-loonvoordelen. Tijdens de onderhandelingen moet je de regels van tewerkstelling in het bedrijf en het budget dat is toegewezen voor het aannemen van een kandidaat in gedachten houden. Het is echter de moeite waard om op zijn minst een paar zaken soepel te laten verlopen voor de toekomstige werknemer, om een relatie op te bouwen en een imago van een aantrekkelijke werkgever te creëren.
De indicator die de effectiviteit van deze fase evalueert, is voornamelijk tijd – het bepalen van hoe lang deze stap heeft geduurd, hoe veel tijd er is verstreken vanaf het begin van de werving en van de verschillende fasen tot de aanstelling van de werknemer.
Hoe de effectiviteit van werving te meten?
De wervingsfunnel bevat 5 afzonderlijke fasen. Een specifieke set van prestatie-indicatoren kenmerkt elke fase en biedt directe indicatoren van effectieve prestaties en wijst op vereiste verbeteringen en aanpassingen in de toekomst. In de eerste twee fasen van de wervingsfunnel – het opbouwen van bewustzijn en interesse – kun je het aantal weergaven van de carrièrewebsite van het bedrijf meten, zoekresultaten analyseren en de conversieratio meten. In de aanvraagfase kunnen we verifiëren hoeveel het proces hebben voltooid. Na de interviews is het de moeite waard om enquêtes uit te voeren om het niveau van de kandidatenervaring te meten en te bepalen hoeveel kandidaten aanwezig waren en hoeveel zich niet hebben aangemeld voor het interview. Zodra je alle fasen van de wervingsfunnel hebt doorlopen, kun je de duur van die fase meten en de tijd die is verstreken tussen het begin van de werving en de aanstelling van de werknemer.
Het observeren van de prestatie-indicatoren in de werving ten opzichte van de effecten van marketingactiviteiten en de werkelijke interesse in de organisatie op de arbeidsmarkt, verifieert of het aanvraagproces efficiënt is en op welke fase de kandidaten moeilijkheden ondervinden. De verzamelde gegevens zullen uiteindelijk toelaten om de effectiviteit van je wervingsproces te evalueren en hopelijk in de toekomst te verbeteren.
Bekijk onze video over hoe je het wervingsproces plant:
Lees: 4 HR-problemen waarmee recruiters te maken hebben
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
The most important questions
-
Wat is een wervingsfunnel?
Een wervingsfunnel is een model dat de opeenvolgende fasen van wervingsmarketing en het wervingsproces zelf toont. Het bestaat uit 5 fasen/niveaus.
-
Welke fasen bevat de wervingsfunnel?
De wervingsfunnel bestaat uit 5 fasen (niveaus). Dit zijn bewustwording, interesse, aanvraag, selectie en aanbod.
-
Wat is recruitment marketing?
Marketingactiviteiten gericht op het vergroten van de bekendheid bij de klanten van het bedrijf en potentiële kandidaten, het opbouwen van het imago van een aantrekkelijke werkgever op de markt, het promoten van actuele vacatures.
-
Welke indicatoren van wervingseffectiviteit kun je meten?
Het aantal weergaven van de carrièrepagina van het bedrijf, zoekresultaten voor de pagina van het bedrijf, conversieratio's (bijv. hoeveel mensen die de pagina bekeken deze hebben voltooid) en het aantal kandidaten die aanwezig waren bij de wervingsgesprekken / niet zijn komen opdagen voor het geplande interview / zijn afgehaakt tijdens het proces.