Categories: BlogHR

Hoe je je kunt voorbereiden op een telefonische screening interview?

Ongetwijfeld is een goed ontworpen en uitgevoerd selectieproces de basis voor het aannemen van de beste kandidaat voor een functie. Dit wordt vooral belangrijk wanneer uw vacature veel aandacht heeft gekregen en u onder druk staat om zo snel mogelijk een nieuwe werknemer aan te nemen. Het interviewen van elke persoon kan moeilijk en tijdrovend zijn, dus het is de moeite waard om een telefonische screening te doen en de besten van de besten te kiezen. Hieronder leggen we uit hoe het in de praktijk werkt. Lees verder.

Telefonische screening – inhoudsopgave:

  1. Wat is een telefonische screening?
  2. Voordelen van telefonische screenings
  3. Hoe voer je een telefonische screening uit? 4 nuttige tips
  4. Samenvatting

Wat is een telefonische screening?

Een telefonische screening is meestal een telefoongesprek van 15 tot 30 minuten. Tijdens het gesprek moet de recruiter basisvragen stellen om te verifiëren of de persoon een geschikte kandidaat is voor de functie waarvoor hij of zij heeft solliciteerd en of het bedrijf aan hun verwachtingen zal voldoen. De besproken onderwerpen moeten dus de vaardigheden omvatten die nodig zijn voor de functie, de beschikbaarheid, de verwachte arbeidsomstandigheden (vooral salaris) of ervaring in de sector.

Voordelen van telefonische screenings

Een telefonische screening is het eerste contact met een potentiële kandidaat die zal deelnemen aan het wervingsproces. Op basis van het telefoongesprek beslis je of je de persoon wilt uitnodigen voor een wervingsgesprek met de HR-functionaris en de afdelingshoofd. Een telefonische screening is dan jouw kans om, allereerst:

  • de basisvaardigheden die in het cv zijn opgenomen te verifiëren (zorg ervoor dat de juiste informatie is verstrekt en sluit eventuele onnauwkeurigheden uit, indien aanwezig),
  • te controleren of de arbeidsvoorwaarden die je aanbiedt geschikt zijn voor de kandidaat (leer hun verwachtingen kennen met betrekking tot salaris, werkvorm, enz.),
  • de heersende organisatiecultuur in het bedrijf te presenteren (wat de kandidaat in staat stelt te weten of de werkplek bij hen past).

Een telefonische screening moet echter niet worden verward met een wervingsgesprek via de telefoon – de beschreven methode is niet bedoeld om een beslissing te nemen over het aannemen van een persoon, maar om de kandidaat zo goed mogelijk te leren kennen, te controleren hoe zij in ons bedrijf en team passen, en te verifiëren of zij voldoende ervaring en vaardigheden hebben om ons bedrijf te ondersteunen op de manier die wij verwachten.

Hoe voer je een telefonische screening uit? 4 nuttige tips

Wervingsprocessen werken in beide richtingen. Kandidaten willen zich altijd op de best mogelijke manier presenteren. Bedrijven zouden dezelfde motivatie moeten hebben. Een telefonische screening is een kans om je professionaliteit en de juiste houding te tonen – om deze reden is het noodzakelijk om je goed voor te bereiden. Hieronder staan enkele van de belangrijkste tips die je in gedachten moet houden.

Plan een interview met de kandidaat

Je zou kunnen denken dat het maar een kort interview is, maar de kandidaat moet de kans krijgen om zich voor te bereiden op deze fase van het wervingsproces en niet de vragen van een potentiële recruiter op het werk, tijdens het reizen of tussen de middaglessen te beantwoorden. Stel een specifieke datum vast en bel op tijd – dit is belangrijk voor zowel jou als de geïnterviewde. Bovendien minimaliseer je op deze manier mogelijke communicatieproblemen.

Lees het cv van de kandidaat zorgvuldig door

Het lezen van het cv van een kandidaat moet gericht zijn op het vergelijken van de beschreven ervaring, vaardigheden of kennis van tools met de vereisten die door de hiring manager zijn aangegeven. Voor elke functie zijn er enkele vereisten die essentieel zijn (terwijl andere niet verplicht zijn en tijdens de tewerkstelling kunnen worden aangevuld), en ons doel tijdens een telefonische screening is om te controleren of de kandidaat deze heeft. Focus dus op dit gebied bij het analyseren van het cv en markeer de elementen die je nieuwsgierig of onzeker maken (bijv. frequente functiewisselingen, niet voltooide studies, werkonderbrekingen, enz.).

Bereid de vragen voor die je wilt stellen

De vragen die je stelt, moeten zowel verifiërend zijn (met betrekking tot ervaring en vaardigheden, bijvoorbeeld) als verkennend naar de motivaties van de kandidaat. Natuurlijk neemt het interview vaak de vorm aan van een spontane conversatie, maar je moet nog steeds de vragen voorbereiden die je wilt stellen. Tenslotte wil je toch niet vergeten te vragen naar de verwachte financiële voorwaarden, beschikbaarheid of andere samenwerkingsvoorwaarden, toch?

Bereid de belangrijkste informatie over het bedrijf voor die je wilt overbrengen

Zelfs als je het meeste al in de vacature hebt vermeld, is het de moeite waard om hier dieper op in te gaan. Laat ook ruimte om eventuele vragen van de kandidaat te beantwoorden. Vergeet tenslotte niet om een bericht te sturen waarin je hen bedankt voor het interview en hen laat weten hoe verder te gaan. Als je meteen weet dat je de geïnterviewde niet wilt uitnodigen voor het wervingsproces, laat het hen dan al in dit bericht weten, zodat ze niet in onzekerheid hoeven te wachten.

Samenvatting

We hebben je al laten zien welke voordelen een telefonische screening kan bieden voor jou als recruiter, en hoe je deze moet uitvoeren om de gewenste resultaten te behalen. Als je denkt dat het toevoegen van zo’n fase aan het wervingsproces van je bedrijf je in staat zal stellen om top talenten aan te trekken, volg dan onze richtlijnen.

Lees ook: Sociale media in werving. 1 belangrijke reden om ze te gebruiken.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago