Projectuitvoering is de implementatie van taken die leidt tot het bereiken van het beoogde doel. Daarom omvat het domein van projectuitvoering meer dan alleen het uitvoeren van dagelijkse taken. Het gaat ook om het creëren van processen, het beheren van bedrijfsbronnen en het werken aan het opbouwen van een open, inclusieve omgeving die samenwerking en leren bevordert.
Het uitvoeringsdomein is een van de acht belangrijkste gebieden waar projectactiviteiten plaatsvinden. Het is niet alleen een fase die volgt op de taakplanning. In plaats daarvan definieert het uitvoeringsdomein al het werk dat tijdens het project plaatsvindt.
Projectuitvoering is voornamelijk een lange lijst van taken die door elk lid van het projectteam worden uitgevoerd. Deze worden geselecteerd uit een lijst van taken die door de projectmanager zijn voorbereid, georganiseerd op prioriteit en meestal op een Kanban-bord worden geplaatst.
Onder de taken die tot het domein van projectuitvoering behoren, vinden we zowel terugkerende cyclische activiteiten gerelateerd aan bijvoorbeeld software-updates, als eenmalige evenementen, zoals het ontwerpen van een logo voor een applicatie.
Het domein van projectuitvoering bestaat uit activiteiten die verband houden met:
We zullen iets nader bekijken welke rol procesbeheer en leren spelen in de projectuitvoering, en waar de domeinen van projectmonitoring en uitvoering het dichtst bij elkaar komen.
Voor het beheer van projectprocessen om hun doel te dienen en geen onnodige bureaucratie te worden, moeten ze voortkomen uit de praktijk. Daarom is hun ontwikkeling meestal gedeeld tussen de projectmanager en het projectteam. In deze benadering wordt elk intern proces, ook wel het technische of productieproces genoemd, tegelijkertijd bepaald door twee assen:
De fasen van de uitvoering van een taak worden bepaald door zogenaamde poorten, dat wil zeggen criteria waaraan een taak moet voldoen om naar de volgende fase te gaan. De status van een bepaalde taak kan als volgt veranderen:
Het aantal statussen wordt aangepast aan de behoeften van het projectteam en de specificaties van de taken die in uitvoering zijn. De minimale versie die vaak wordt gebruikt, zijn de drie die zijn genomen van klassieke Kanban-borden die de taak definiëren als “te voltooien”, “in uitvoering” en “klaar”.
Workflow betreft de stappen die nodig zijn voor een taak en wie deze op een bepaald moment voltooit. Het definieert dus de verantwoordelijkheid voor het voltooien van de taak. De workflow geeft ook aan welke actie moet worden ondernomen om de taak naar de volgende fase van uitvoering te laten gaan.
Laten we overwegen hoe de workflow van een taak eruit zou kunnen zien: “publiceer een bericht op LinkedIn over de voltooiing van het project”. Het is om de status te veranderen van “in uitvoering” naar “voltooid”. De workflow zou er als volgt uit kunnen zien:
Een ander belangrijk onderdeel van procesbeheer in projectuitvoering is procesoptimalisatie. Dit houdt in dat het proces wordt gemonitord en opnieuw wordt georganiseerd als het niet soepel verloopt. Het richt zich voornamelijk op het elimineren van knelpunten – dat wil zeggen, momenten waarop één persoon verantwoordelijk is voor meer taken dan hij of zij kan voltooien, terwijl andere teamleden in afwachting zijn totdat hij of zij klaar is. Knelpunten kunnen ook verband houden met de prestaties van machines of de uitvoering of levertijd van componenten door een externe leverancier.
Waarde hechten aan leren en het creëren van een inclusieve omgeving die communicatie en wederzijdse hulp ondersteunt, leidt tot geweldige resultaten in projectmanagement. Daarom is het tijdens vergaderingen met het team de moeite waard om bijzondere aandacht te besteden aan:
Samen verbeteren en leren van eigen successen en mislukkingen is de beste manier om best practices in taakvoltooiing te ontwikkelen. Aan de andere kant leidt reflecteren op de manier van werken, motivatie, de gebruikte tools en zelfs de rolverdeling in het team tot een verbetering van de algehele effectiviteit van het team. Daarom is het zo belangrijk om regelmatige vergaderingen te hebben die niet alleen aan samenvattingen van het uitgevoerde werk zijn gewijd, maar ook aan retrospectieven.
Dit komt omdat een deel van de verworven kennis onmiddellijk kan worden gebruikt. Op deze manier versnelt het team de voltooiing van taken en verdiept het samenwerking. De leden van het projectteam leren van elkaar steeds betere methoden voor het voltooien van taken en verbeteren de samenwerking.
Het domein van projectuitvoering vereist dat de projectmanager processen ontwerpt, lopende processen superviseert, ze gelijktijdig observeert en geleidelijk verbetert. Het uitvoeringsdomein omvat ook alle taken die door het projectteam worden uitgevoerd en die geleidelijk leiden tot de realisatie van het projectdoel.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en haar vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…