Sociale media in werving, weet je hoe je ze kunt gebruiken om top talent aan te trekken? Sociale media hebben de manier veranderd waarop werkgevers en werkzoekenden elkaar vinden en zijn een essentieel onderdeel van het wervingsproces geworden. Het wordt door bedrijven gebruikt om kandidaten te vinden, door recruiters om kandidaten te beoordelen, en door sollicitanten als een manier om zichzelf te promoten.

Sociale media in werving – inhoudsopgave:

  1. Nieuwe vormen van werving en sociale media
  2. Sociale media van de toekomst
  3. Samenvatting
  4. Bekijk onze video over het maken van een perfect recruiterprofiel op LinkedIn

Nieuwe vormen van werving en sociale media

Snelle technologische vooruitgang heeft steeds meer van het professionele leven van vandaag online gebracht. Sociale media in werving bieden recruiters moderne vormen van interactie met kandidaten, waardoor het hele proces nog creatiever wordt. Tegenwoordig zijn niet alleen droge feiten uit een cv belangrijk op de markt, maar echte vaardigheden die met een paar klikken aan de wereld kunnen worden getoond.

De introductie van sociale media in de arbeidsmarkt heeft de processen die daarin plaatsvinden voor altijd revolutionair veranderd. Gemakkelijke toegang tot de profielen van duizenden kandidaten en de mogelijkheid om hun prestaties zonder veel moeite te volgen, heeft de werving op grotere schaal verbeterd. Het monitoren van verschillende soorten sociale media is tegenwoordig de plicht van elke recruiter.

Op deze manier kunnen ze de beste specialisten en onontdekte talenten bereiken. Dit is de verborgen kracht van sociale media in werving. Als gevolg hiervan hebben deze kanalen geleid tot de creatie van een uitgebreide netwerk van contacten, waar zelfs een werknemer die op een bepaald moment door het bedrijf is afgewezen, een waardevolle kandidaat kan blijken te zijn in de volgende werving.

Sociale media hebben ook de manier waarop de boodschap wordt gecreëerd en de vorm van de levering veranderd. We leven in een haastcultuur, dus elke minuut is kostbaar. Daarom is de samenleving steeds bereid om de kortst mogelijke berichten of zelfs symbolen te gebruiken. Om aan de verwachtingen van de moderne markt te voldoen, moeten bedrijven ook elke van deze veranderingen volgen.

De meest getalenteerde kandidaten waarderen werkgevers die hun tijd respecteren en het hele proces vanaf de eerste stadia kunnen strategiseren. Sociale media stellen recruiters in staat, zelfs vóór het interview zelf, kandidaten goed genoeg te leren kennen om de aard van de aan hen gestelde vragen aan te passen en die te overslaan die al via hun online profielen zijn beantwoord.

Sociale media in werving is een hedendaagse norm. Sociale media hebben een aantrekkelijke omgeving gecreëerd voor zowel werkzoekenden als werkgevers. Miljoenen mensen van over de hele wereld die dagelijks in vergelijkbare sectoren werken, kunnen elkaar gemakkelijk vinden, waardevolle contacten beginnen op te bouwen of ervaring uitwisselen. Zo is er nu een soort virtuele gemeenschap ontstaan die voortdurend de virtuele trends volgt en erop reageert.

Hoge concurrentie motiveert bedrijven en kandidaten om zich op de best mogelijke manier op de arbeidsmarkt te presenteren. Het internet heeft een nieuwe dimensie toegevoegd aan de strategie die is gebaseerd op het creëren van een positief imago. De ontwikkeling van sociale media garandeert toegang tot diverse informatie, die ook extreem waardevol wordt in het wervingsproces.

Een positief imago is even belangrijk voor zowel de werkgever als de werknemer. Naast de feiten die een kandidaat graag in zijn cv vermeldt, onthult een online profiel ook hun interesses, passies of zelfs opvattingen. Aan de andere kant moeten bedrijven tegenwoordig ook voor hun online imago zorgen, aangezien het web vaak de eerste bron van contact met een merk is, wat invloed heeft op alle verdere samenwerking.

Sociale media van de toekomst

HR-afdelingen maken al op grote schaal gebruik van het potentieel van sociale media. De laatste gegevens tonen aan dat steeds meer bedrijven het gebruiken tijdens het wervingsproces. Tegelijkertijd zijn sociale media tegenwoordig een van de meest genoemde kanalen voor het zoeken naar werk.

Het mogelijk maken van zo’n gemakkelijke en snelle contact heeft de afstand tussen werkgever en werknemer verkort. Na het vinden van een interessant profiel van een professional kan het bedrijf hen onmiddellijk benaderen en een jobaanbieding doen, zelfs als ze niet actief op zoek zijn naar werk.

Werkgevers zijn op zoek naar jonge werknemers met innovatieve ideeën die hun bedrijven naar grote hoogten zullen brengen. Om vertegenwoordigers van deze groep aan te trekken, is het noodzakelijk om ze eerst te bereiken. De jonge generatie brengt een aanzienlijk deel van zijn leven door in de virtuele wereld. Daarom dienen sociale media als een belangrijke schakel.

Met de evolutie van technologie is ook de vorm van de boodschap veranderd. In het begin werden sociale media voornamelijk gebruikt voor het delen van inhoud of afbeeldingen. Tegenwoordig is de inhoud die op verschillende soorten sociale netwerken wordt gepost, voornamelijk gebaseerd op korte video’s. Het is gemakkelijker voor jongeren om een video op te nemen die hun natuurlijke reacties toont dan om te beschrijven wat ze op dat moment willen overbrengen. Het is ook gewoon sneller.

Deze manier van communiceren heeft het delen van informatie live populairder gemaakt. De optie om verhalen te plaatsen of live-uitzendingen op sociale media te houden, brengt een kring van externe publieken in het dagelijks leven van gebruikers, waardoor ze ook kunnen reageren op wat ze zien. Als gevolg hiervan is communicatie die in real-time is opgebouwd, directer geworden, en de mogelijkheid om dit ook in VR te ontwikkelen, biedt de kans om een nog krachtigere ervaring te leveren.

Tegenwoordig wordt dit ook gebruikt door de merken zelf, die op deze manier de wereld kunnen laten zien hoe hun bedrijf er van binnen uitziet of onmiddellijk de nieuwste beschikbare producten kunnen adverteren. Ook in werving geeft toegang tot verse informatie over kandidaten recruiters een betrouwbaarder beeld van hen. Snelle communicatie in real-time blijft transformeren, en de constante ontwikkeling van technologie en de metaverse zal het proces verder verbeteren, geleidelijk de communicatiebarrières die vandaag de dag worden ondervonden, wegnemend.

Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn zijn belangrijke bronnen van potentiële werknemers. Maar wat als een bedrijf een specifieke specialist nodig heeft, en de meest populaire portals te algemeen zijn om een werkgever naar de juiste te leiden? Met de opkomst van verschillende specialisaties zijn er meer niche sociale media ontstaan die mensen van een bepaald beroep verzamelen, wat recruiters suggereert werknemers die zelfs aan de meest precieze eisen voldoen.

Sociale media evolueren naar snelle, intuïtieve en eenvoudige platforms die gemakkelijk op mobiele apparaten kunnen worden gebruikt. Tegenwoordig, naast de meer traditionele platforms die al vele jaren op de markt zijn, wint TikTok, dat een iets andere vorm van communicatie bevordert, aan populariteit.

De service is gebaseerd op het publiceren van korte video’s met de grootste muziek hits die op de achtergrond worden afgespeeld. Bovendien is elke video voorzien van bijpassende hashtags, wat het veel gemakkelijker maakt om specifieke inhoud te vinden. Naast puur entertainmentfuncties is het platform veranderd in een galerij van vaardigheden en talenten. Gebruikers kunnen de wereld in enkele seconden hun unieke vaardigheden tonen, vaak op een leuke en creatieve manier.

TikTok beïnvloedt daarom ook het werk van recruiters. Door de juiste hashtags te gebruiken, bereiken ze mensen met de vaardigheden die ze zoeken; bovendien kunnen ze hun talenten onmiddellijk verifiëren op basis van eerder gepubliceerde materialen. Jonge werkzoekenden gebruiken het platform om video-presentaties te maken die, door het potentieel van een persoon te tonen, een werkgever kunnen aantrekken. Op deze manier zijn traditionele cv’s veranderd in korte video’s.

Het nieuwe TikTok Resumes-pilotprogramma heeft als doel het platform te verbeteren als een kanaal voor werving en het vinden van banen. Door samen te werken met grote online organisaties, ontwikkelt TikTok zich als een tussenpersoon in de zakenwereld. Zowel werkgevers als kandidaten die de service gebruiken, hebben de kans om zich van hun beste kant te laten zien en het potentieel van het netwerk te benutten om hun eigen doelen te bereiken.

sociale media in werving

Samenvatting

Nu weet je hoe je effectief werknemers kunt werven om de efficiëntie van het hele bedrijf en hun werktevredenheid te verhogen. De arbeidsmarkt is een extreem dynamische sector, en naarmate de technologie zich ontwikkelt, komen er voortdurend nieuwe oplossingen bij. De sleutel tot succes is echter een grondig begrip van de predisposities en persoonlijkheid van de werknemer en een rationele aanpassing van de wervingsstrategie aan de belangrijkste doelen van het bedrijf.

Lees ook: Gamificatie in werving

Bekijk onze video over het maken van een perfect recruiterprofiel op LinkedIn:

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →