Veel recruiters voltooien na het wervingsproces de formaliteiten met de geselecteerde kandidaat en stellen de eerste werkdag vast om het wervingsproces te beëindigen. Dit is een fout, want op dit punt begint een essentiële fase van werving – het onboardingproces.
Onboarding van een werknemer is een programma dat de nieuw aangenomen werknemer ondersteunt bij het uitvoeren van de taken, het leren kennen van het team, de organisatiecultuur en de regels binnen het bedrijf. De werknemer moet zich goed geaccepteerd voelen en alle relevante informatie over het bedrijf ontvangen, de mensen leren kennen met wie hij of zij direct zal samenwerken, en integreren met het team.
Goed uitgevoerde onboarding bouwt betrokkenheid op bij de werknemer, een gevoel van erbij horen. Het stelt nieuwkomers ook in staat om sneller vertrouwd te raken met de plek en om alle toegewezen verantwoordelijkheden steviger op te nemen. Ze zullen ook sneller integreren met het team, wat, zoals iedereen weet, zich direct vertaalt in de resultaten en de financiële prestaties van het hele bedrijf. Het onboardingproces vermindert ook het risico op een snelle ontslag van een werknemer die zich onzeker of verlaten voelt op het werk of in het team.
Goede onboarding begint al tijdens het interview, waarin de recruiter de kandidaat de visie, missie en de belangrijkste doelstellingen van het bedrijf moet presenteren. Je kunt ook vertellen over de structuur van de organisatie, de cultuur, het team waarin de kandidaat mogelijk zal werken of de supervisor. Je kunt de kandidaat ook het kantoor laten zien.
Als je hebt besloten om een kandidaat aan te nemen, blijf dan in contact met hem voor zijn eerste dag. Geef hem je e-mailadres en telefoonnummer en verzeker hem dat hij je kan contacteren met vragen of zorgen. Voordat de nieuwe werknemers beginnen, geef ze of met belangrijke informatie. Dit omvat details zoals waar te parkeren, waar te melden voor de eerste dag, wat de dresscode van het bedrijf is, en welke documenten mee te nemen om de werkgelegenheidsformaliteiten te voltooien. Stel ook kort het plan voor de eerste dag voor – informeer wat hen te wachten staat: welke formaliteiten, welke training, wat hun eerste taken in de nieuwe functie zullen zijn. Dankzij dit zullen de nieuwe werknemers goed voorbereid komen en weten wat ze kunnen verwachten.
Zorg er ook voor dat de werkplek van de nieuwe werknemer klaar is; computer, benodigde hardware, software-installatie en het verstrekken van vereiste tools. Bereid ook de documenten voor om te ondertekenen, de toegangspas van de werknemer tot het bedrijf. Vergeet niet het team te informeren dat er die dag een nieuwe persoon zal aansluiten. Steeds meer organisaties besluiten om een welkomstpakket aan nieuwkomers te geven. Dit kan een brochure zijn met interessante feiten over het bedrijf, handige gadgets zoals koptelefoons of een geheugenstick, een zoete snack, een klein cadeau in de vorm van een mok, of een T-shirt met het logo van het bedrijf.
Zorg voor de eerste indruk van het bedrijf door de kandidaat op zijn eerste dag te verwelkomen. Stel hem voor aan je team, supervisor en andere belangrijke medewerkers. Stel ze aan elkaar voor, vertel wie wat doet, en vertel wie te contacteren bij eventuele problemen. Zorg er ook voor dat je de werknemer zo snel mogelijk opleidt over HSE, cybersecurity en GDPR, evenals de software en tools die worden gebruikt. Maak ze vertrouwd met de interne regels en beleidslijnen van de organisatie.
Vergeet niet dat onboarding niet alleen een introductie op de eerste dag is, maar een regelmatige controle van de voortgang, hulp en continue uitvoering van de taken van de werknemer. Het kan weken of maanden duren – afhankelijk van de functie. Het is een lang en complex proces, cruciaal voor het behouden van een werknemer in de organisatie. Belangrijk is dat onboarding in de loop van de tijd moet veranderen – luister naar je werknemers, hun opmerkingen en ideeën over veranderingen en verbeteringen om ervoor te zorgen dat het proces zo soepel mogelijk verloopt.
Lees ook: Beste manieren om werknemers in 2022 te motiveren
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…