Categories: BlogHR

Effectieve onboardingstrategieën

Het hele proces van werving is langdurig en omvat minstens verschillende fasen zoals: de werving zelf, formaliteiten en onboarding. Elke fase is belangrijk, maar de laatste, de onboarding, wordt vaak verwaarloosd door werkgevers. In het artikel kunt u ontdekken waarom de onboarding zo belangrijk is en hoe u het hele proces effectief kunt maken.

Effectieve onboarding – inhoudsopgave:

  1. De nieuwe werknemer in het bedrijf
  2. Onboarding van het nieuwe werknemer plan
  3. Zorgvuldige planning
  4. Benaderbaarheid van de leidinggevende
  5. Relaties met collega’s
  6. Bredere perspectief bieden

De nieuwe werknemer in het bedrijf

Zodra het wervingsproces is afgerond en u uw beslissing over de gekozen kandidaat heeft genomen, is het tijd om na te denken over onboarding. Veel hangt af van die eerste indrukken van de nieuwe werkplek, dus het mag niet worden verwaarloosd.

De eerste werkdag beïnvloedt niet alleen de algemene benadering van het werk, maar ook de motivatie. Het is de moeite waard om voorbereid te zijn om de nieuwe persoon op een geschikte manier te ontmoeten.

De nieuwe baan is meestal gerelateerd aan de volgende stap in de carrière van de werknemer, daarom is er een bepaalde dosis opwinding aan zijn kant te verwachten. Maar er is ook stress. In de situatie waarin niemand de nieuwkomer opmerkt, de werkplek niet klaar is, en de supervisor niet op de hoogte is van de taken van de nieuwe werknemer, kan de aanpassing aan het nieuwe werk worden bemoeilijkt.

Bovendien heeft elk gebrek aan goodwill en gebrek aan behulpzaamheid van de nieuwe collega’s een negatieve impact op de effectiviteit van het onboardingproces. In deze situatie is het moeilijk te verwachten dat de nieuwe werknemer zijn enthousiasme voor de nieuwe taken en verantwoordelijkheden zal tonen.

Onboarding van het nieuwe werknemer plan

Het is de moeite waard om de eerste dag van de nieuwe werknemer van tevoren te plannen. Het moet prettig en probleemloos zijn. De werknemer moet zien dat het bedrijf op zijn komst heeft gewacht, daarom moet de werkplek klaar zijn met alle benodigde tools op hun plaats.

De eerste dag moet de welkom presentatie van het bedrijf mogelijk maken met een moment van uitleg over alle basisregels (rooster, dresscode) van de setting.

Zorgvuldige planning

De nauwkeurige planning van de eerste werkperiode is het essentiële element van onboarding, dat het bedrijf betere aanpassingsresultaten biedt en stressniveaus van de nieuwe werknemer vermindert. In deze fase moeten basisverantwoordelijkheden worden gegeven en moet een algemeen actieplan aan de nieuwe werknemer worden gepresenteerd.

De introductie van sleutelwerkers moet zonder vertraging plaatsvinden, evenals de sleuteltraining. Alle details van de rol moeten ook in deze stap worden uitgelegd.

Benaderbaarheid van de leidinggevende

De nieuwe functie brengt veel onzekerheden met zich mee. De rol van de manager is om de nieuwe werknemer aan te moedigen om werkgerelateerde vragen te stellen en het team te verplichten om deze op de juiste manier te beantwoorden.

De manager kan regelmatige vergaderingen met de nieuwe werknemer organiseren om de voortgang te volgen en alle opkomende kwesties uit te leggen. Wees benaderbaar, vriendelijk en geïnteresseerd in de zaken die verband houden met de aanpassing van de nieuwe werknemer en blijf deze benadering voortzetten nadat de aanpassingsfase voorbij is.

Relaties met collega’s

De succesvolle onboarding van de nieuwe werknemer is sterk gerelateerd aan het niveau van integratie met zijn team. De werksfeer die bij het individu past, versnelt het integratieproces en vergemakkelijkt de aanpassing aan de bedrijfscultuur.

Het is belangrijk dat de nieuwe werknemer alle relaties in het bedrijf begrijpt en weet wie de andere mensen zijn. De ontwikkeling van sterke relaties op de werkplek helpt de nieuwe werknemer zich een waardevol onderdeel van het team te voelen.

Bredere perspectief bieden

De nieuwe werknemer moet de exacte waarde van zijn werk voor het bedrijf kennen, daarom is het de moeite waard om hem een breder perspectief te tonen. De invloed van de prestaties van de werknemer op de prestaties van het bedrijf moet worden uitgelegd. Om te investeren in het succes van het bedrijf moeten werknemers weten dat hun werk ertoe doet.

Een bedrijf met een structuur die zijn missie weerspiegelt, creëert waarde voor de werknemer, die mogelijke stadia in zijn toekomstige carrière binnen de organisatie kan voorspellen.

Lees ook: Ontwikkelingspaden in HR

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago