Eerste indrukken maak je maar één keer. In de virtuele realiteit zien we een vergelijkbare trend; de moderne internetgebruiker heeft geen tijd om de geposte berichten grondig te lezen – er wordt zelfs gezegd dat de inhoud slechts vluchtig wordt bekeken. Hoe kun je de ruimte die wordt aangeboden voor een Instagram-bio gebruiken om de aandacht van het publiek te trekken? We raden je aan om even de tijd te nemen om deze kwestie te onderzoeken – tenslotte fungeert de bio als een visitekaartje dat verschillende basisfuncties vervult.
Allereerst – kijk hoe je daadwerkelijk een Instagram-profiel van een bedrijf beheert.
Wat is een Instagram-bio? Afkorting voor biografische notitie, het is een beknopte vorm van introductie en beschrijving (van een bedrijf of persoon die hun merk opbouwt) die maximaal 150 tekens bevat. Het relatief kleine volume is te wijten aan puur praktische redenen – gebruikers zijn eerder geneigd een korter bericht te lezen dan een lange, uniforme tekstblok.
Als dit nog steeds verwarrend voor je klinkt en je je afvraagt waar de bio op Instagram is – om het het meest figuurlijk te zeggen – het is de beschrijving die je onder je accountnaam ziet.
Hieronder zie je de bio van Instagram:
Bringing you closer to the people and things you love. For up-to-date COVID-19 information visit: www.instagram.com/coronavirus_info
Bekijk een handvol best practices om te implementeren bij het opzetten van je account. Als je bedrijf al actief is op Instagram, is er niets verloren – laten we aan de slag gaan!
Op dit punt is het de moeite waard om de gedachte te ontkrachten dat een account op IG goed werkt voor modebloggers en de schoonheidsindustrie. Tussen de miljoenen gebruikers op Instagram bevinden zich ook… jouw (potentiële) klanten. Waarom zou je geen relatie met hen opbouwen op een platform dat ze graag gebruiken? Bijna elke industrie zal er een plek voor zichzelf vinden.
Een bedrijfsaccount op IG is de perfecte ruimte om actuele gebeurtenissen in het leven van het bedrijf te delen die niet passen op profielen in andere media.
Het tonen van het menselijke element en emoties versterkt de relatie tussen jouw merk en jouw publiek. Als je je afvraagt hoe je de Instagram van jouw bedrijf moet beheren – begin met een doordachte aanvulling op je bio.
Het definiëren van de persona, dat wil zeggen, de potentiële waarnemer van jouw account is cruciaal en moet het startpunt zijn voor verder werk. Als je je richt op jonge moeders, bijvoorbeeld, dan zou je bio een ander ontwerp moeten hebben dan als je een bouwbedrijf bent. Maak jezelf bekend met een ultra-korte presentatie! Maak het gemakkelijk voor potentiële klanten om jouw specialiteit te ontcijferen en contact op te nemen.
Het nauwkeurig definiëren van het profiel van je prospect (leeftijd, locatie, burgerlijke en materiële status, opleiding, belangrijkste behoeften) stelt je in staat om niet alleen de inhoud van je bio aan te passen, maar ook de gehele communicatie op de Instagram van jouw bedrijf.
Als je alleen lokaal opereert, specificeer dan je werkgebied – voer je stad of provincie in de bio in.
Het noemen van je account met een website-adres is verboden volgens de gebruiksvoorwaarden van Instagram, maar je kunt je website-adres gemakkelijk benadrukken door een link toe te voegen. Als je je afvraagt hoe je een link in je bio op IG kunt toevoegen – niets eenvoudiger. Ga naar je profiel, klik op ‘profiel bewerken’ en voer vervolgens in het veld ‘website’ het juiste adres in.
Het is ook aan te raden om een linkverkortingshulpmiddel te gebruiken, bijvoorbeeld bit.ly, dat een korte link genereert. Zo’n vriendelijke link in de bio is niet alleen een aanwinst voor de leesbaarheid van de beschrijving, maar bespaart ook waardevolle ruimte, die kan worden gebruikt om een CTA (call to action) toe te voegen, dat wil zeggen, een slogan die verwijst naar een gewenste activiteit, bijvoorbeeld, klik, zie, controleer.
Pictogrammen en iconen zijn grafische elementen die de aandacht van de gebruiker trekken. Het is daarom een goed idee om de tekstbeschrijving te verrijken met een onderscheidend element dat de aandacht van de kijker op een natuurlijke manier zal trekken. Het kan een pictogram zijn dat een industrie of een emotie weerspiegelt.
Een goede praktijk is om een emoticon of speciaal teken naast de CTA-slogan te plaatsen, wat uiteindelijk de zichtbaarheid ervan zal vergroten.
Het versterken van een overtuigende boodschap is uiterst belangrijk als jouw doel is om de gebruiker te redirecten om een bepaalde actie te ondernemen.
Door de bovenstaande tips toe te passen, zul je in staat zijn om (minimaal) een van je doelen te bereiken bij het beheren van een account op Instagram. Dit betekent dat je jouw volgers behandelt als potentiële (of huidige) leads om de verkoop te verhogen of de band tussen jouw merk en jouw publiek te versterken.
Het maakt niet uit of je het B2B- of B2C-segment vertegenwoordigt – uiteindelijk kopen mensen van mensen, dus het is de moeite waard om het voor hen gemakkelijker te maken om contact met je op te nemen door je bio duidelijk te presenteren.
Wil je in contact blijven met onze inhoud? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap
Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…