Gratis digitale planners – inhoudsopgave:
Firmbee – een tool voor uitgebreide projectbeheer
Hoewel Firmbee veel meer is dan alleen een digitale planner, kan het goed functioneren als een tool die zich richt op hulp in dit gebied. Deze oplossing is gratis voor freelancers en teams (tot 5 medewerkers), evenals voor liefdadigheidsorganisaties die hun wens om dit te doen via een verzonden e-mail kenbaar maken. De Firmbee-kalender stelt je in staat om je tijd en verantwoordelijkheden zowel op korte termijn (uurlijk, dagelijks en twee-dagen weergave) als op lange termijn (wekelijks, twee-wekelijks, maandelijks) te beheren. Geplande evenementen worden gekenmerkt door de mogelijkheid om:
- drie opties (evenement, vergadering en taak) te selecteren die enkele uren, een hele dag of zelfs enkele dagen duren,
- de applicatie aan een specifiek project toe te voegen om taken beter te verdelen,
- een onderwerp, beschrijving, extra mensen of opmerkingen aan elk evenement toe te voegen,
- de status (nieuw, momenteel in uitvoering, voltooid, geannuleerd) en prioriteit (laag, normaal, hoog) te bepalen,
- de herhaalbaarheid van geselecteerde meldingen in te stellen (bijv. elke donderdag),
- een schatting van de tijd die nodig is voor uitvoering,
- een takenlijst te genereren (wat het gemakkelijker maakt om de volgende stappen binnen elke taak uit te voeren).
Any.do – gemakkelijker beheer van dagelijkse taken
Met Any.do kun je (als persoonlijke gebruiker) je dagelijkse en professionele verantwoordelijkheden organiseren en bijhouden met speciale takenlijsten. Deze app stelt je in staat om taken te creëren, afspraken en herinneringen in te stellen, en notities toe te voegen binnen een digitale planner (dagelijks, wekelijks of maandelijks). Wat belangrijk is, is dat je Any.do eenvoudig kunt integreren met andere apps (bijv. Google Agenda, Slack of Gmail) en synchroniseren met aparte apparaten. Bovendien zijn er ook betaalde opties – Premium en Teams – die extra voordelen bieden (waaronder de mogelijkheid om samen te werken met andere gebruikers, terugkerende taken in te stellen en toegang tot extra sjablonen). Je kunt ook gratis proefperiodes gebruiken om nieuwe functies uit te proberen.
Google Agenda – een eenvoudige digitale planner gekoppeld aan Gmail
Google Agenda is een zeer populaire, gebruiksvriendelijke en veelzijdige tijdbeheer tool die gratis (inclusief offline) beschikbaar is voor alle gebruikers met een Google-account. De intuïtieve interface maakt het gemakkelijk om evenementen te creëren en te beheren – je kunt evenementen in slechts een paar klikken toevoegen, bewerken en verwijderen (binnen een dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse of zelfs jaarlijkse weergave). Bovendien laten de belangrijkste functies van deze digitale planner je:
- meerdere agenda’s tegelijk creëren (bijv. een aparte voor het persoonlijke leven en een aparte voor het professionele leven),
- delen (je kunt anderen uitnodigen om je evenementen te bekijken of te bewerken, wat nuttig is voor gezamenlijke vergaderingen of projecten),
- meldingen ontvangen (je kunt meldingen over je taken ontvangen via e-mail, mobiele apparaten of desktop),
- automatische evenementen instellen (met de functie voor automatische evenementen kan Google Agenda automatisch informatie over vluchten, hotelreserveringen, verjaardagen en meer aan je agenda toevoegen).
Todoist – motiverende digitale planner
Todoist is een beheertoepassing om effectief je projecten en de taken die je moet voltooien bij te houden. Je kunt nieuwe taken toevoegen (binnen Kanban-stijl borden), takenlijsten maken, deadlines en herinneringen instellen, taken met anderen delen of prioriteiten instellen. Deze tool onderscheidt zich doordat het punten toekent voor het voltooien van taken, wat endorfines opwekt (door het ontvangen van een beloning) en de voltooiing van verdere taken aanmoedigt – dat wil zeggen, het heeft een motiverend effect. Bovendien is deze digitale planner zeer eenvoudig in te stellen en te gebruiken, waardoor het ideaal is voor beginners, vooral voor degenen die moeite hebben met het onthouden van takenlijsten.
Gratis digitale planner – samenvatting
Je kunt zien dat al deze digitale planners hierboven niet alleen vergelijkbaar zijn omdat ze gratis zijn, maar ook omdat de functies die ze bieden en de gebruikerservaring die ze bieden het beheer van je tijd en taken gemakkelijker en sneller maken. Door gebruik te maken van dit soort tools, krijg je meer controle over je welzijn door minder stress die gepaard gaat met constante dagelijkse of professionele verantwoordelijkheden. Kies tenslotte altijd de oplossing die het beste bij je behoeften past.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Laura Green
Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.