Executive search en directe search – wat is het verschil tussen de twee? De ontwikkeling van de arbeidsmarkt en wereldwijde veranderingen zijn verbonden met de noodzaak om de benaderingen van personeelsmanagement te wijzigen. De perceptie van werknemers als de meest waardevolle hulpbron van de organisatie is een must geworden.
Wat is een executive search? – inhoudsopgave:
- Executive search en directe search
- Specifiek van executive search
- Executive search stap voor stap
- Samenvatting
Executive search en directe search
Het belang van het wervingsproces neemt toe en wordt beïnvloed door de groeiende behoefte aan optimaal beheer van het personeelspotentieel. De ontwikkeling van nieuwe technologieën heeft zijn weerslag op de methoden van werving.
De twee belangrijkste methoden voor talentacquisitie zijn directe search en executive search, die vaak als dezelfde methode worden beschouwd. Het verschil tussen de twee heeft betrekking op de posities die verband houden met het wervingsproces. Gewoonlijk houdt executive search zich bezig met hoge managementposities, terwijl directe search van toepassing is op specialisten van een lager niveau.
Directe search is de methode van directe werving die actief naar kandidaten zoekt op verschillende sociale media. Het initiatief ligt bij de recruiter, omdat hooggekwalificeerde specialisten meestal niet op zoek zijn naar werk; de baan vindt hen vaak.
Deze wervingsmethode vereist voorbereiding en uitvoering van de analyse van de zakelijke omgeving in de specifieke sector. Directe search wordt meestal gebruikt om een enkele professionele positie in te vullen. Het is afhankelijk van de nauwkeurige afstemming van de kandidaat op de verwachtingen van de potentiële werkgever. De methode werkt het beste op de smalle arbeidsmarkt wanneer kandidaten niet reageren op traditionele vacatureadvertenties.
Voordat de werving begint, is het noodzakelijk om het zoekgebied te bepalen en een analyse van de bedrijven uit dezelfde branche te maken. Vervolgens moeten alle kandidatenprofielen worden geanalyseerd in de context van hun vaardigheden, ervaring en persoonlijkheid.
De bron van kandidatenprofielen zijn sociale netwerksites of brancheplatforms zoals LinkedIn. Directe search omvat het voeren van verkennende gesprekken en het versturen van uitnodigingen voor de eerste fase van de intake. Dit type werving gebeurt meestal vertrouwelijk, zonder de naam van het bedrijf te geven en zonder het salaris te bespreken.
Specifiek van executive search
De werkwijze in het geval van executive search is analoog aan directe search en is gebaseerd op dezelfde technieken. Het zoekgebied is de onderscheidende factor omdat executive search gericht is op de werving van specialisten en managers van een hoger niveau. Het is de zoektocht en het benaderen van leiders die de competenties bezitten die de realisatie van belangrijke bedrijfsdoelen mogelijk maken. Om voor dit type werving te kiezen, moet men niet alleen een brede kennis van de markt hebben, maar ook hoogontwikkelde communicatieve, analytische en interpersoonlijke vaardigheden.
De specificiteit van deze methode kan worden gekoppeld aan de enorme verantwoordelijkheid die rust op de personen die zich bezighouden met de uitvoering van het wervingsproces. De hele werving moet in vertrouwen worden uitgevoerd. Goede relaties in de zakelijke omgeving en onder het management, evenals een uitgebreid netwerk van contacten en netwerkskills spelen hier de belangrijkste rol.
In het geval van de zoektocht naar specialisten voor hoge managementposities zijn de traditionele methoden van directe search mogelijk niet voldoende. Dit zijn de personen die meestal goed verdienen en tevreden zijn met hun huidige positie. De benadering van deze individuen tot het wervingsproces zal passief zijn.
Daarom moet de recruiter leren over de behoeften, stijl en levensfase van de potentiële kandidaat voordat hij het wervingsproces begint. De recruiter moet alles weten om de juiste argumenten te kunnen gebruiken en de kandidaat te overtuigen om van werkgever te veranderen. Daarom zijn het vermogen om relaties op te bouwen en de uitgebreide database van kandidaten in dit geval zeer belangrijk.
Executive search stap voor stap
Om de verwachte resultaten te behalen, moet de uitvoering van de werving met behulp van de executive search-methode worden uitgevoerd met de inbegrip van de volgende fasen:
- opstellen van het profiel van de competenties van de kandidaat, de aanduiding van de belangrijkste kwalificaties en kenmerken
- voorbereiding van de zoekstrategie door identificatie van sectoren en bedrijven waar de grootste kans is om een kandidaat te vinden
- identificatie van de interessante kandidaten volgens de zoekstrategie met inbegrip van de kandidaten die eerder zijn ontmoet of aanbevolen
- introductiecontact maken met de kandidaten, stimulering van de interesse in een vacature, de kandidaat overtuigen om deel te nemen aan het wervingsproces, initiële verificatie van de verkregen informatie
- uitvoeren van gestructureerde competentiegerichte interviews en verzamelen van informatie over harde en zachte competenties, evenals motivatie en culturele aanpassing
- controleren van de referenties en meningen van de kandidaat
- opstellen van het eindrapport en presentatie van aanbevelingen
Gelet op het feit dat directe search hoge professionaliteit en kennis vereist, is het de moeite waard om de optie te overwegen om een ervaren wervingsbedrijf in te schakelen dat gespecialiseerd is in executive search. Dergelijke bedrijven hebben een uitgebreide contactdatabase en kunnen de doelgroep snel en effectief bereiken door gebruik te maken van nieuwe digitale tools. Bovendien garanderen ze de discretie en zorgvuldige uitvoering van activiteiten die de organisatie niet in gevaar brengen van verlies van een positief imago.

Samenvatting
Directe search en executive search zijn de twee leidende huidige methoden van werving met een vergelijkbaar werkingsschema, maar met een ander type doel, waardoor het moeilijk is om ze te vergelijken. Beide hebben hun voordelen en nadelen, maar zijn uiteindelijk voordelig en effectief. Dankzij deze innovatieve technieken kunnen organisaties de beste specialisten en managers op de markt aanstellen. De belangrijkste voorwaarde is de juiste voorbereiding van het wervingsproces en een professionele benadering van de zoektocht naar kandidaten.
Lees ook: Wereldwijde leiderschapstrends in het bedrijfsleven voor 2022 en 2023
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.