Veel recruiters voltooien na het wervingsproces de formaliteiten met de geselecteerde kandidaat en stellen de eerste werkdag vast om het wervingsproces te beëindigen. Dit is een fout, want op dit punt begint een essentiële fase van werving – het onboardingproces.
Onboarding van werknemers – inhoudsopgave:
- Wat is onboarding?
- Tijdens het interview
- Voor de eerste werkdag
- Op de eerste dag
- De volgende dag, week, maand…
Wat is onboarding?
Onboarding van een werknemer is een programma dat de nieuw aangenomen werknemer ondersteunt bij het uitvoeren van de taken, het leren kennen van het team, de organisatiecultuur en de regels binnen het bedrijf. De werknemer moet zich goed geaccepteerd voelen en alle relevante informatie over het bedrijf ontvangen, de mensen leren kennen met wie hij of zij direct zal samenwerken, en integreren met het team.

Goed uitgevoerde onboarding bouwt betrokkenheid op bij de werknemer, een gevoel van erbij horen. Het stelt nieuwkomers ook in staat om sneller vertrouwd te raken met de plek en om alle toegewezen verantwoordelijkheden steviger op te nemen. Ze zullen ook sneller integreren met het team, wat, zoals iedereen weet, zich direct vertaalt in de resultaten en de financiële prestaties van het hele bedrijf. Het onboardingproces vermindert ook het risico op een snelle ontslag van een werknemer die zich onzeker of verlaten voelt op het werk of in het team.

Tijdens het interview
Goede onboarding begint al tijdens het interview, waarin de recruiter de kandidaat de visie, missie en de belangrijkste doelstellingen van het bedrijf moet presenteren. Je kunt ook vertellen over de structuur van de organisatie, de cultuur, het team waarin de kandidaat mogelijk zal werken of de supervisor. Je kunt de kandidaat ook het kantoor laten zien.
Voor de eerste werkdag
Als je hebt besloten om een kandidaat aan te nemen, blijf dan in contact met hem voor zijn eerste dag. Geef hem je e-mailadres en telefoonnummer en verzeker hem dat hij je kan contacteren met vragen of zorgen. Voordat de nieuwe werknemers beginnen, geef ze of met belangrijke informatie. Dit omvat details zoals waar te parkeren, waar te melden voor de eerste dag, wat de dresscode van het bedrijf is, en welke documenten mee te nemen om de werkgelegenheidsformaliteiten te voltooien. Stel ook kort het plan voor de eerste dag voor – informeer wat hen te wachten staat: welke formaliteiten, welke training, wat hun eerste taken in de nieuwe functie zullen zijn. Dankzij dit zullen de nieuwe werknemers goed voorbereid komen en weten wat ze kunnen verwachten.
Zorg er ook voor dat de werkplek van de nieuwe werknemer klaar is; computer, benodigde hardware, software-installatie en het verstrekken van vereiste tools. Bereid ook de documenten voor om te ondertekenen, de toegangspas van de werknemer tot het bedrijf. Vergeet niet het team te informeren dat er die dag een nieuwe persoon zal aansluiten. Steeds meer organisaties besluiten om een welkomstpakket aan nieuwkomers te geven. Dit kan een brochure zijn met interessante feiten over het bedrijf, handige gadgets zoals koptelefoons of een geheugenstick, een zoete snack, een klein cadeau in de vorm van een mok, of een T-shirt met het logo van het bedrijf.
Op de eerste dag
Zorg voor de eerste indruk van het bedrijf door de kandidaat op zijn eerste dag te verwelkomen. Stel hem voor aan je team, supervisor en andere belangrijke medewerkers. Stel ze aan elkaar voor, vertel wie wat doet, en vertel wie te contacteren bij eventuele problemen. Zorg er ook voor dat je de werknemer zo snel mogelijk opleidt over HSE, cybersecurity en GDPR, evenals de software en tools die worden gebruikt. Maak ze vertrouwd met de interne regels en beleidslijnen van de organisatie.
De volgende dag, week, maand…
Vergeet niet dat onboarding niet alleen een introductie op de eerste dag is, maar een regelmatige controle van de voortgang, hulp en continue uitvoering van de taken van de werknemer. Het kan weken of maanden duren – afhankelijk van de functie. Het is een lang en complex proces, cruciaal voor het behouden van een werknemer in de organisatie. Belangrijk is dat onboarding in de loop van de tijd moet veranderen – luister naar je werknemers, hun opmerkingen en ideeën over veranderingen en verbeteringen om ervoor te zorgen dat het proces zo soepel mogelijk verloopt.
Lees ook: Beste manieren om werknemers in 2022 te motiveren
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
The most important questions
-
Wat is onboarding?
Onboarding is een programma dat de nieuw aangeworven werknemer ondersteunt bij de introductie tot de taken, het leren kennen van het team, de organisatiecultuur en de bedrijfsregels.
-
Hoe lang duurt de onboarding?
Inwerken kan enkele dagen, weken of zelfs maanden duren. Het hangt allemaal af van de organisatie, de functie, de reikwijdte van de verantwoordelijkheden, de ervaring en de inzet van de nieuwe werknemer.
-
Waarom is onboarding belangrijk?
Omdat het betrokkenheid en een gevoel van erbij horen bij de werknemer opbouwt, stelt het hem in staat om sneller zijn positie te vinden, zijn verantwoordelijkheden uit te voeren en zich te integreren met het team. Het beïnvloedt de creatie van het imago van een aantrekkelijke werkgever.