Productiviteit is al een tijdje een modewoord. Zeker omdat productief werk je in staat stelt om de beoogde resultaten veel sneller en met minder moeite te bereiken. Het is nog beslissender in de context van moderne manieren zoals telewerken, wat het gemakkelijker maakt om productiviteit te verliezen ten gunste van uitstelgedrag of om alles op pauze te zetten. In de tekst van vandaag zullen we proberen 7 cognitieve fouten te presenteren die een negatieve invloed hebben op de productiviteit, zowel tijdens telewerk als bij stationair werk.

7 cognitieve fouten die onze productiviteit beïnvloeden – inhoudsopgave:

  1. Wat zijn cognitieve fouten?
  2. 7 cognitieve fouten die onze productiviteit beïnvloeden
  3. Samenvatting
  4. Bekijk onze video over cognitieve fouten die je werk beïnvloeden

Wat zijn cognitieve fouten?

Allereerst, laten we cognitieve fouten definiëren, omdat het een term is die bijna iedereen is tegengekomen, maar weinigen kunnen deze nauwkeurig uitleggen. Cognitieve fouten zijn foutieve redeneermethoden die voortkomen uit beperkte mentale middelen of onvoldoende tijd en motivatie om correcte oordelen te vormen.

Interessant genoeg beïnvloeden cognitieve fouten de overgrote meerderheid van de mensen omdat ze van nature zeer subjectief zijn. Natuurlijk, afhankelijk van de persoon, kunnen deze fouten meer of minder invloed hebben op het dagelijks leven, dat wil zeggen op besluitvorming, probleemperceptie en productiviteit. Bewust zijn van het feit dat er zoiets als een cognitieve fout bestaat, kan niet alleen de negatieve impact ervan elimineren, maar ook zo’n persoon veel productiever maken en zich bewuster van zijn of haar gedragspatronen.

7 cognitieve fouten die onze productiviteit beïnvloeden

  1. Het Hechtingseffect
  2. De oude beproefde manieren zijn niet altijd de beste. De meeste mensen die het hechtingseffect in hun dagelijks leven gebruiken, zijn het niet eens met deze uitspraak. Het is een cognitieve fout die voorkeur geeft aan manieren en methoden die al lange tijd worden gebruikt. Tegelijkertijd wordt het hechtingseffect gekenmerkt door een onwil om nieuwe benaderingen te proberen en nieuwe informatie te leren. Af en toe een andere werktechniek, benadering van het oplossen van een probleem of het verifiëren van eigen kennis proberen, kan het hechtingseffect doorbreken en je helpen betere oplossingen te vinden.

    Nieuwe manieren om je taken uit te voeren kunnen de werktijd optimaliseren, wat resulteert in de mogelijkheid om meer dingen gedaan te krijgen in veel minder tijd. Het hechtingseffect was vooral uitgesproken tijdens de pandemie omdat telewerken voor veel mensen nieuw is.

  3. Het Blinde Vlek Effect
  4. Weinigen zijn bereid een fout toe te geven en dat is de oorzaak van het blinde vlek effect. Het is de tendens om de tekortkomingen van zichzelf over het hoofd te zien terwijl men anderen de schuld geeft van hun fouten. Deze cognitieve fout beïnvloedt de productiviteit behoorlijk omdat het mensen verhindert zich bewust te zijn van constructieve kritiek. Goede kritiek zonder pejoratieve ondertonen kan een geweldig bouwmateriaal zijn voor een betere organisatie van werk en betrouwbaardere uitvoering van toegewezen taken en verantwoordelijkheden.

  5. Het Effect van Autoriteit
  6. Hiërarchie is de ruggengraat van elke werkplek, omdat het helpt om orde te handhaven en taken te delegeren of te synchroniseren. Toch kan het, als het verkeerd wordt behandeld, de productiviteit van een werknemer aanzienlijk verstoren. Dit gebeurt meestal door de overtuiging van de superieuren dat hun redenering onfeilbaar is. Autoriteiten kunnen fouten maken, een situatie verkeerd inschatten of halfslachtig handelen. Het is om deze reden dat uitsluitend op autoriteit vertrouwen de productiviteit kan verminderen en kan bijdragen aan slechtere werkprestaties.

    Blind accepteren van orders en meningen van superieuren schaadt werknemers. Natuurlijk gaat het niet om het in twijfel trekken van elke beslissing van je superieur, maar om kritisch denken en bereidheid om je eigen mening en redenering te uiten.

  7. Cognitieve Dissonantie Effect
  8. Deze cognitieve fout is extreem gebruikelijk, vanwege de specificiteit van persoonlijkheidseigenschappen. Cognitieve dissonantie houdt in alleen die argumenten te kiezen die de reeds genomen beslissing ondersteunen terwijl men alle argumenten negeert die deze zouden kunnen tegenspreken. Bijvoorbeeld, rokers zeggen dat ze roken omdat het hen minder gestrest maakt, maar ze weten dat het ongezond is, toch proberen ze een reden te vinden om hun gedrag te ondersteunen, omdat ze zich ongemakkelijk zouden voelen als ze rondlopen en zeggen dat het ongezond is. Om de dissonantie te doorbreken en zich op hun gemak te voelen, proberen we argumenten te vinden die ons gedrag ondersteunen.

    Om ervoor te zorgen dat we niet bevooroordeeld worden door onze subjectieve mening en eerdere ervaringen en de juiste beslissingen nemen, is een goed advies om een stap terug te nemen, tot rust te komen en alle voor- en nadelen kritisch te analyseren. Cognitieve dissonantie kan de productiviteit verbeteren vanwege de heranalyse van een bepaalde beslissing. Soms stelt het zien van het grotere geheel vanuit een breder perspectief met een heldere geest ons in staat om de benadering te veranderen, het werk veel sneller af te ronden en op de lange termijn kan het ons helpen de gedrags- en cognitieve patronen te zien waarvan we ons niet bewust waren.

  9. De Illusie van Planning
  10. Plannen en organiseren van tijd is vooral ver reikend in het geval van telewerken wanneer het de werknemers zijn die hun schema’s voor de dag bepalen. Een cognitieve fout die de planningsillusie wordt genoemd, is niets meer dan een tendens om de tijd die nodig is om een taak te voltooien te onderschatten, evenals de hoeveelheid werk die erbij komt kijken. Deze illusie was vooral merkbaar tijdens de eerste maanden van de pandemie toen werknemers hun dag moesten organiseren en velen niet in staat waren dit goed te doen.

    Thuiswerken omvat veel factoren die een werknemer kunnen afleiden, waardoor ze veel minder productief zijn. Bovendien heeft de illusie van planning de neiging om onze aandacht van het werk af te leiden om ons te vergrijpen aan verschillende tijdrovende, binge- en af en toe verslavende activiteiten (zoals entertainment). Wanneer dit gebeurt, daalt de productiviteit dramatisch door de misvatting: “Ik weet zeker dat ik het af krijg, dus ik kan nog wat meer spelen.” Toch, met de juiste organisatie van tijd, kun je de illusie van planning vermijden zodat je op tijd aan deadlines kunt voldoen zonder stress.

  11. Het Pollyanna Effect
  12. Het Pollyanna Effect, ook wel bekend als de Pollyanna Regel, is een redeneerpatroon dat afkomstig is van een personage Eleanor uit de roman van H. Porter. Het is een tendens om positieve aspecten in elke situatie te vinden en de negatieve, onaangename en ongemakkelijke te negeren.

    Echter, je kunt de kracht van dit patroon op een bewuste manier benutten om je productiviteit te verbeteren. Denken aan positieve dingen is een geweldige motivator vanwege het beloningscentrum, het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor motivatie en gedragscontrole. Denk aan iets positiefs terwijl je klusjes doet en je kunt de taak sneller voltooien omdat je weet dat er een beloning wacht zodra het werk is gedaan. Dit is waarom het Pollyanna effect een positieve impact kan hebben op de productiviteit.

  13. Het Hitching Principe
  14. Een cognitieve fout die we kunnen verwijzen als een algemene “kudde-mentaliteit.” Dit principe betreft de tendens om dingen te denken of te doen gewoon omdat veel mensen dat doen. Het is het vermelden waard dat dit principe nauw verwant is aan het gedrag van een menigte, dus het zit vrij stevig in het menselijk onderbewustzijn.

    Bewust worden van het principe en hoe het in de praktijk werkt, helpt je om de eerdere manieren van handelen en problemen oplossen te doorbreken, wat zich vertaalt in productiviteit. Het ontwikkelt ook een individuele benadering van werk en stelt kritische oordelen in staat die niet worden opgelegd door het algemene standpunt of de meerderheid.

7 cognitieve fouten die onze productiviteit beïnvloeden-min

Samenvatting

De conclusies die naar voren komen na het analyseren van de bovenstaande voorbeelden zijn duidelijk – er zijn cognitieve fouten die effectief onze productiviteit kunnen verstoren. Desondanks kan het erkennen ervan en leren hoe ze ons beïnvloeden ons leven op het werk en thuis veel gemakkelijker maken. We zullen verstandiger, slimmer en koeler worden. Onze productiviteit zal bloeien, ongeacht in welke sector of werkmodus we ons bevinden.

Bekijk onze video over cognitieve fouten die je werk beïnvloeden

Bekijk onze 5 Bewezen methoden die je motivatie zullen verhogen.

Als je in contact wilt blijven, sluit je dan aan bij onze Facebook-gemeenschap!

Caroline Becker

Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en haar vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.

View all posts →