Verbeter uw online reputatie – inhoudsopgave:
Dus, online reputatie, of “wat mensen over ons zeggen op het internet,” wint aan belang – zowel in een persoonlijke als professionele context. Hoe kun je een positief imago opbouwen en, nog belangrijker, behouden in de online wereld? Hier zijn vijf praktische tips die zeker zullen helpen bij deze moeilijke taak.
Online reputatie – waarom is het zo belangrijk?
Onder online reputatie verstaan we het beeld (mening, perceptie) dat internetgebruikers hebben over een bepaalde persoon, bedrijf of organisatie. Dit type evaluatie is gevormd op basis van gegevens uit verschillende bronnen (sociale media, zoekmachines, nieuwsportalen, enz.).
Het beïnvloedt aanzienlijk of klanten onze producten zullen kopen of onze diensten zullen gebruiken, of kandidaten geïnteresseerd zullen zijn in beschikbare vacatures, of potentiële partners zakenrelaties willen aangaan, enz. Sociale bewijskracht en de beschikbare informatie over het merk op het web zijn daarom van strategisch belang in de context van de uitgevoerde bedrijfsvoering – en binnen verschillende gebieden.
Wat bouwt online reputatie?
Het essentiële is dat online reputatie kan worden opgebouwd door twee soorten activiteiten – zowel interne als externe. Interne activiteiten omvatten bijvoorbeeld publicaties op sociale media over lopende projecten. Dit komt omdat zelfgecreëerde inhoud de belangrijkste bron van kennis over het merk is voor internetgebruikers, waardoor ze zich ermee kunnen identificeren.
Echter, het belang van externe activiteiten is niet minder belangrijk, dat wil zeggen artikelen die over het merk zijn gepubliceerd (die negatieve ondertonen kunnen hebben), meningen van klanten en kandidaten die op platforms gespecialiseerd in dit gebied verschijnen, of het discours over het merk dat wordt gevoerd op sociale media van entiteiten die niet met het bedrijf verbonden zijn.
Hoe verbeter je online reputatie?
Het belangrijke is dat reputatie geen constante is die nooit kan veranderen. Integendeel, je kunt eraan werken om deze te verbeteren met verschillende soorten activiteiten gericht op het opbouwen van een positief extern imago van het merk. Hieronder geven we je de top 5 tips om dit te doen.
- Zorg voor constante monitoring
- Reageer op elk commentaar
- Stel partnerschappen met influencers vast Als je een influencer vindt die past bij je bedrijfs- of persoonlijke merk (bijvoorbeeld qua het naleven van dezelfde waarden), kan zo’n partnerschap bijdragen aan de positieve ontvangst van de activiteiten die je uitvoert.
- Creëer je online aanwezigheid
- Let op gegevensbeveiliging
Constante monitoring van wat er over je merk wordt gezegd is de belangrijkste stap op het gebied van het opbouwen van online reputatie – zonder dit zijn alle volgende stappen zinloos, omdat alleen selectieve meningen en beoordelingen jou zullen bereiken. In dit opzicht is het beste idee om te investeren in een professioneel hulpmiddel dat is ontworpen voor monitoring, bij voorkeur voor verschillende kanalen (niet alleen sociale media, maar ook blogs, verkoopplatforms, enz.). Op deze manier ben je altijd op de hoogte van de opkomende informatie en meningen over het merk, en kun je er dus snel op reageren door corrigerende maatregelen te nemen. Tenslotte is in het geval van dit soort situaties de reactietijd van groot belang.
Of de online geposte mening positief of negatief is, het is altijd de moeite waard om ervoor te zorgen dat deze niet onbeantwoord blijft. In het geval van positieve opmerkingen bouw je door ze in vriendelijke woorden te bedanken een positieve relatie op met je publiek, terwijl je in het geval van negatieve beoordelingen kunt laten zien dat de mening van je publiek voor jou belangrijk is.
Je moet er echter voor zorgen dat de reacties die je geeft gekenmerkt worden door een professionele en evenwichtige toon (de juiste woordkeuze is vereist). Vergeet ook niet om onnodige discussies te vermijden. Je moet je elke keer richten op het oplossen van het probleem, terwijl je je openheid voor constructieve kritiek en bereidheid om corrigerende maatregelen te nemen toont.
Immers, influencers zijn individuen die niet alleen een kring van publiek om zich heen verzamelen die hen vertrouwt, maar, het belangrijkste, gekenmerkt worden door hun hoge invloed. Hun aanbevelingen kunnen het vertrouwen in je merk aanzienlijk vergroten, en zo bijvoorbeeld de verkoopresultaten verbeteren. Nu kun je de voordelen van samenwerking met zulke mensen niet alleen in de marketing (imago) dimensie zien.
Je kunt niet alleen controleren welke informatie over je merk online verschijnt – je moet ook je aanwezigheid creëren. Activiteit op sociale media (zoals Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn of Tik-Tok) beïnvloedt je reputatie aanzienlijk. In dit opzicht is niet alleen het soort inhoud dat je publiceert van belang, maar vooral hoe je communiceert met je publiek. Zorg er daarom voor dat al je publicaties zo doordacht en gepolijst mogelijk zijn, met betrokkenheid die te allen tijde zichtbaar is. Op deze manier bouw je een imago op als expert en professional in je branche.
Als het gaat om het internet, zijn publieken bijzonder gevoelig voor incidenten die verband houden met de bescherming van hun privacy en persoonlijke gegevens. Om deze reden kunnen fouten op dit gebied (vooral datalekken, identiteitsdiefstal, enz.) niet alleen een bedrijf of gebruikers blootstellen aan financiële verliezen, maar ook de online reputatie van een merk aanzienlijk schaden. Om dergelijke negatieve gevolgen te voorkomen, is het de moeite waard om passende cyberbeveiligingsprocedures te implementeren (inclusief wachtwoorden en twee-factor-authenticatie, installatie van antivirussoftware of regelmatige updates).
Online reputatie – samenvatting
De eerder genoemde tips kunnen nuttig zijn bij het verbeteren van de online reputatie (zorgen voor een positief online imago) voor zowel individuen die hun merk opbouwen, als voor kleinere en grotere bedrijven. Immers, ongeacht het type bedrijf, is het noodzakelijk om te zorgen voor wat er op het internet over het onderwerp te vinden is.
Online reputatie is een integraal onderdeel van de digitale samenleving geworden, en het belang ervan zal met de verdere ontwikkeling van technologie en sociale media alleen maar toenemen. Vergeet echter niet dat het opbouwen van een positief imago niet alleen een kwestie is van het controleren van de informatie die online over ons circuleert, maar ook van het creëren van waardevolle inhoud en het aangaan van positieve relaties met andere gebruikers.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.