Categories: BlogHR

Medewerkerverwijzing – een manier om goedkoop en snel te werven

Elke werkgever wil samenwerken met de best opgeleide werknemers. Hoe bereik je echter echte talenten op de arbeidsmarkt, terwijl je de hoeveelheid werk en geld minimaliseert? Het antwoord komt van de werknemersverwijzing, een programma dat, via een netwerk van contacten van momenteel werkzame mensen, bedrijven helpt om efficiënt de beste kandidaten te bereiken.

Werknemersverwijzing – inhoudsopgave:

  1. Wat is werknemersverwijzing?
  2. Voordelen van werknemersverwijsprogramma’s
  3. Werknemersverwijzing – Wat is het waard om te onthouden?

Wat is werknemersverwijzing?

Momenteel is er geen tekort aan werkzoekenden op de markt. Om zo aantrekkelijk mogelijk te worden in de ogen van een potentiële werkgever en hem te motiveren om hen aan te nemen, voegen ze vaak kleur toe aan de feiten of hun eigen voordelen die ze over zichzelf presenteren. Als gevolg hiervan wordt de verificatie van ingediende cv’s een zeer arbeidsintensief proces, en het bedrijf is, totdat de nieuwe werknemer echt aan de slag gaat, niet zeker van zijn vaardigheden.

Om het wervingsrisico te verminderen, besluiten steeds meer bedrijven een werknemersverwijsprogramma in te voeren. Deze methode maakt gebruik van een netwerk van contacten van huidige werknemers die organisaties aanbevelen aan specifieke mensen waarvan zij denken dat ze het waard zijn om in geïnteresseerd te zijn. Ze geven hun collega’s informatie over de start van de werving en soms geven ze hun cv’s door. Op deze manier wordt de verwijzende werknemer een ambassadeur die de organisatie aan anderen introduceert als een geweldige plek om te werken.

Het gebruik van het verwijzingssysteem stelt het bedrijf in staat om sneller gekwalificeerde werknemers te bereiken, waardoor zowel de werkgever als de specialist aantrekkelijke voorwaarden voor samenwerking worden aangeboden. In veel gevallen wordt ook de aanbeveler zelf gewaardeerd. Voor de combinatie van een bedrijf met een waardevolle kandidaat worden vaak extra financiële beloningen aangeboden.

Voordelen van werknemersverwijsprogramma’s

Naast het bieden van getalenteerde kandidaten aan het bedrijf, heeft deze oplossing ook een positieve invloed op de werksfeer of onderling vertrouwen. Door de rol van een merkambassadeur op zich te nemen, voelt de werknemer dat de organisatie hem vertrouwt en zijn mening in overweging neemt. Tegelijkertijd kan een nieuwe werknemer die op deze manier aan het bedrijf is voorgesteld rekenen op de steun van een vriend die daar al heeft gewerkt en weet wat er in een bepaalde zakelijke omgeving wordt verwacht.

De betrokkenheid van werknemers drijft het hele wervingsproces, waardoor de werkgever de kans heeft om de kosten die ermee gemoeid zijn te minimaliseren. Zij zijn degenen die de leads voor gespecialiseerde kandidaten met hun contactgegevens aanleveren. Daarom blijft het voor de werkgever alleen nog maar om een afspraak met hen te maken voor een interview. Als gevolg hiervan is er geen behoefte om de fase van het verwerven en controleren van kandidaten uit te voeren, en dit gaat ook gepaard met kostenbesparing.

Het werknemersverwijsysteem is ook een belangrijk element van werkgeversbranding. Door een bepaald bedrijf aan hun vrienden aan te bevelen, vormen werknemers het imago ervan en benadrukken ze alle voordelen van samenwerking. Vaak vertrouwen kandidaten, meer dan de topmanagers, op werknemers in lagere posities. Daarom hebben het verwijzende personeel een reële impact op het vormgeven van het hele team, wat tegelijkertijd hun loyaliteit aan het merk vergroot.

Niemand kent een bedrijf beter dan de mensen die er werken. Rekening houdend met hun eigen ervaring, kennis van de cultuur, het profiel of de doelen van de organisatie, zijn huidige werknemers in staat om de mate van geschiktheid van de aanbevolen professional goed te analyseren. Het aannemen van mensen die perfect voldoen aan specifieke eisen vermindert de personeelsverloop, waardoor de kosten die gepaard gaan met toekomstige wervingen worden geminimaliseerd.

Werknemersverwijzingen maken het voor organisaties gemakkelijker om snel echte talenten te bereiken, inclusief degenen die normaal gesproken niet beschikbaar zijn in andere wervingsbronnen. Bovendien wordt het mogelijk om contact op te nemen met specialisten die, hoewel ze niet actief op zoek zijn naar een baan, openstaan voor nieuwe aanbiedingen. Een aantrekkelijk voorstel en een visie op samenwerking met een vriend blijken vaak factoren te zijn die uiteindelijk motiveren om van werkplek te veranderen, wat ook de strategie van passieve werving ondersteunt.

Werknemersverwijzing – Wat is het waard om te onthouden?

Niet alle werknemers zijn altijd bereid om zich in te zetten voor werknemersverwijzingen. Daarom is het belangrijk dat een bedrijf, als het van deze methode wil profiteren, de mensen die het in dienst heeft goed betrekt. In veel gevallen worden verschillende soorten verwijzingsbonussen gebruikt om werknemers te motiveren. Dergelijke beloningen kunnen afhankelijk zijn van het type functie of de duur van de periode waarvoor de kandidaat in het bedrijf zal blijven. Ongeacht de vorm van het werknemersverwijsprogramma of de vormen van bonussen die eraan verbonden zijn, is het noodzakelijk om de principes van de werking ervan nauwkeurig te beschrijven en aan alle werknemers voor te leggen.

Een effectief verwijzingsprogramma kan niet functioneren zonder de werktevredenheid van huidige werknemers. Het is begrijpelijk dat mensen die ontevreden zijn over de samenwerking met een bepaald bedrijf dit niet aan vrienden zullen aanbevelen. Daarom moet de organisatie eerst zorgen voor de werkomstandigheden van de tot nu toe in dienst zijnde mensen, zodat degenen die gemotiveerd zijn om te handelen, ook bereidwillig over de voordelen van hun werk tegen anderen praten.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago