Weet je dat een effectief team een enorme waarde kan zijn voor het bedrijf, zelfs buiten het werk? Verander je werknemer in een echte ambassadeur van je merk. Leer wat merkambassadeurs zijn en hoe je ze kunt creëren. Lees verder.
Merkambassadeur – inhoudsopgave:
- Wat zijn merkambassadeurs?
- Merkambassadeur strategie – is het de moeite waard?
- Hoe merkambassadeurs te creëren?
- Samenvatting
Wat zijn merkambassadeurs?
De belangrijkste kenmerken van merkambassadeurs zijn hun betrokkenheid en loyaliteit aan hun werkgever. Ze praten graag over hun werk en de voordelen van het uitvoeren van een bepaalde baan. Voor velen zijn sociale media een belangrijk hulpmiddel om merkbekendheid te bevorderen en te behouden.
Kwaliteiten van een ideale merkambassadeur:
- energie en betrokkenheid bij het werk,
- communicatief vermogen,
- passie en enthousiasme,
- kennis en brede competenties,
- positief imago.
Merkambassadeur strategie – is het de moeite waard?
Zeker, dat is het. Dit wordt bevestigd door de verzamelde gegevens. Merkauthenticiteit is belangrijk, niet alleen voor klanten, maar ook voor werkzoekenden. TalentNow informeert dat de helft van de potentiële kandidaten niet zal samenwerken met een bedrijf met een slechte reputatie. De CareerArc Employer Branding Study van 2017 waarschuwt dat 64% van de consumenten is gestopt met het gebruiken van producten en diensten van een bepaald merk vanwege de slechte behandeling van hun eigen werknemers. Zorg voor de integriteit van zakelijke relaties is een sterke concurrentievoordeel.

Hier zijn de overige voordelen van het creëren van merkambassadeurs:
- verhogen van merkauthenticiteit en opbouwen van merkvertrouwen,
- communicatief vermogen,
- verbeteren van werknemersbetrokkenheid,
- creëren van een rijke talentenpool en optimaliseren van toekomstige wervingsprocessen,
- de juiste talenten aan de juiste rollen koppelen.
Hoe merkambassadeurs te creëren?
1. Moedig aan
Moedig je werknemers aan om hun werkervaring op sociale media te delen. Woorden van aanmoediging alleen zijn niet genoeg. Een modern bedrijf moet de juiste voorwaarden garanderen om een ambassadeur te zijn, anders zal het resultaat het tegenovergestelde zijn. Organiseer werknemers evenementen, trainingen en workshops om hen een aanleiding te geven om over jouw bedrijf vanuit hun perspectief te posten.
2. Train
Bied training en begeleiding aan je werknemers zodat ze zich comfortabeler voelen om open te zijn over jouw bedrijf op sociale media. Dit onderwerp is bijzonder belangrijk in de context van het gepresenteerde rapport. Maar liefst 76% van de respondenten geeft aan dat berichten gepubliceerd door gemiddelde sociale media gebruikers geloofwaardiger zijn dan merkinhoud. Regelmatige en interessante berichten zijn een sterke basis voor elke ambassadeur. Werknemers delen graag nieuwtjes die de professionaliteit van het bedrijf benadrukken, aangezien ze er deel van uitmaken.
3. Ondersteun
Een manier om je werknemers die op sociale media posten te helpen, is door hoogwaardige inhoud te bieden die ze kunnen delen. Een andere manier is om hen te laten posten op een bedrijfsblog. Zo’n oplossing is voordelig voor alle partijen. De werkgever krijgt een hulpmiddel om te communiceren met klanten en potentiële kandidaten, en de auteur versterkt hun persoonlijke merk.
4. Beloon
Gelukkige merkambassadeurs zijn efficiënter, dus het is belangrijk om hen gemotiveerd te houden. Deze speciale functie moet een eer zijn, geen reden voor extra taken en opofferingen. Een beloning kan van alles zijn, bijvoorbeeld bedrijfs gadgets, teambuilding evenementen, bonussen en andere voordelen. Het geven van verbale lof is een andere vorm van beloning die de verantwoordelijke rol van de ambassadeur benadrukt.
Samenvatting
Een gewone werknemer veranderen in een merkambassadeur kost tijd en ondersteuning, vooral van de HR-afdeling. Volgens Harvard Business Review verhogen slechte bedrijfsreputaties de wervingskosten met 10%. Geloofwaardige merkambassadeurs kunnen enorme besparingen voor jouw bedrijf genereren en een geweldige investering voor de toekomst worden.
Vind je onze inhoud leuk? Blijf in contact door je aan te sluiten bij onze Facebook en Twitter gemeenschap.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.