Aan het einde van vorig jaar was er veel te doen in HR over een nieuwe trend op de arbeidsmarkt, die werd beschreven als “quiet quitting”. Dit fenomeen verwees naar een bewuste terugtrekking uit het werk in een gebied dat verder gaat dan de standaardtaken die in het arbeidscontract zijn vermeld en beschreef voornamelijk het gedrag van jonge fulltime werknemers die zijn geclassificeerd als onderdeel van de zogenaamde Generatie Z. Dit is inderdaad het geval, zoals bevestigd door een studie die in de Verenigde Staten is uitgevoerd. Vandaag zullen we bekijken of de betrokkenheid van werknemers daadwerkelijk in daling is en we zullen proberen uit te leggen waardoor dit kan komen. We wijzen ook op de beste tactieken die HR kan implementeren om dit probleem te minimaliseren.
Het Gallup Instituut, een van de meest erkende opiniepeilingsbureaus ter wereld, was de eerste die het alarm sloeg over het onderwerp betrokkenheid van werknemers, en heeft onlangs een samenvatting vrijgegeven van zijn enquête in de VS uit 2022 (die elk kwartaal wordt herhaald op een steekproef van 15.000 mensen). De enquête toonde aan dat voor het eerst in meer dan een decennium het percentage betrokkenheid op het werk is gedaald. Momenteel heeft slechts 32% van de fulltime en parttime werknemers in dit opzicht positief gereageerd, vergeleken met 34% in 2021 en 36% in 2020. Als onderdeel van de enquête werd de betrokkenheid van werknemers beoordeeld aan de hand van elementen zoals:
Hoewel de daling relatief klein lijkt, kan het toch zorgwekkend zijn voor professionals en hen doen afvragen wat de redenen erachter zijn. Toch kunnen ze zeker voortkomen uit een generatieverschuiving die verband houdt met het feit dat de jonge mensen van vandaag de dag de arbeidsmarkt betreden of er pas een paar jaar op zitten. Deel uitmaken van een organisatie en werken voor het succes ervan zijn voor hen niet de hoogste prioriteiten. Ze geloven dat het veel belangrijker is om de kans te krijgen om zich te ontwikkelen en nieuwe vaardigheden te leren en een gezonde werk-privébalans te behouden.
Aan de andere kant kan ook worden betoogd dat de COVID-19-pandemie de denkwijze van mensen heeft veranderd op het gebied van wat het belangrijkst is in het leven – werknemers hechten nu meer waarde aan hun gezondheid en fysieke of mentale welzijn, wat invloed kan hebben op de zichtbare en bestudeerde betrokkenheid bij het werk.
Het is echter niet zo dat organisaties – vooral HR-afdelingen – geen middelen hebben om positief invloed uit te oefenen op hoe werknemers zich voelen over het bedrijf en hun benadering van hun taken. Hier zijn enkele van de meest populaire technieken die kunnen worden gebruikt om de betrokkenheid van werknemers te verbeteren.
Veranderingen op de arbeidsmarkt als gevolg van de gevolgen van de COVID-19-pandemie, een nieuwe generatie van zakendoen of deel uitmaken ervan, grotere bezorgdheid voor fysieke en mentale gezondheid – al deze elementen konden niet anders dan invloed hebben op de betrokkenheid van werknemers bij hun taken. De HR-afdeling moet zich bewust zijn van dergelijke trends of tendensen op de markt en proberen alarmerende signalen onder werknemers op te merken. Zeker, regelmatige anonieme tevredenheidsonderzoeken zullen in dit opzicht nuttig zijn, omdat ze helpen om gebieden te onderzoeken die ondersteuning nodig hebben binnen elk team of elke afdeling. Dan weet je welke maatregelen – zoals de technieken die we vandaag hebben genoemd – een positieve verandering in het gedrag van individuen in jouw team zullen waarborgen.
Lees ook: Hoe kan HRIS-software helpen de betrokkenheid van werknemers op het werk te vergroten?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…