Categories: BlogHR

Selectiemethoden voor werknemers – een overzicht

Werknemers vormen de meest waardevolle hulpbron van elke organisatie. Ze beïnvloeden rechtstreeks de concurrentiekracht en de positieve merkperceptie van hun bedrijf. Daarom is het rationele en effectieve selectieproces van werknemers zo’n belangrijke factor voor het personeelsbeheer. Competente, toegewijde en loyale werknemers zijn de sleutel tot succes voor elk bedrijf. Het goed uitgevoerde selectieproces van werknemers zou moeten helpen bij het vinden en aannemen van dergelijke individuen. De voordelen die voortkomen uit succesvolle aanwervingen zullen alle kosten van het wervingsproces compenseren.

Methoden voor werknemersselectie – inhoudsopgave:

  1. Werknemersselectie – terminologie
  2. Methoden van werknemersselectie
  3. Factoren die de methoden van personeelselectie beïnvloeden
  4. Samenvatting
  5. Bekijk onze wervingssoftware voor HR

Werknemersselectie – terminologie

Werknemersselectie is een reeks activiteiten die resulteren in het vinden en aannemen van werknemers die passen bij openstaande posities. De belangrijkste doelen van de selectie zijn:

  • opstellen van het profiel van de kandidaat, het definiëren van zijn kenmerken, vaardigheden en vereiste competenties
  • selectie van aanvragen en geschiktheidsevaluatie
  • definitieve aanwervingsbeslissing en tewerkstelling van de geselecteerde kandidaat

Het selectieproces van werknemers moet direct gecorreleerd zijn met alle strategische doelen van het bedrijf en moet de efficiëntie van de operaties beïnvloeden. Het selectieproces heeft drie hoofd fasen: werving, selectie en onboarding van de nieuwe werknemer. Om geschikte kandidaten te vinden, moeten de volgende acties worden ondernomen:

  • verificatie van cv’s, motivatiebrieven, persoonlijke vragenlijsten en referenties
  • het afnemen van interviews, competentie- en kennis testen, evenals andere psychotechnische tests met betrekking tot de geschiktheidsevaluatie van de kandidaat
  • selectie van de beste kandidaat, hem de arbeidsvoorwaarden presenteren, het ondertekenen van de arbeidsovereenkomsten

Methoden van werknemersselectie

Methoden van werknemersselectie moeten voldoen aan de eisen van het bedrijf en zoveel mogelijk bereidwillige individuen aantrekken. Deze selectiemethoden zijn afhankelijk van het wervingsproces, dat gericht kan zijn op een segment van de arbeidsmarkt of op de brede arbeidsmarkt. Als de werving gericht is op de brede arbeidsmarkt, moet de vacature worden geplaatst op internet vacatureportalen of in kranten met nationale dekking.

Als de werving gericht is op één segment van de arbeidsmarkt, moet de vacatureadvertentie worden geplaatst op specifieke informatiekanalen die relevant zijn voor de geïnteresseerde segmenten van de markt. Bijvoorbeeld, als we op zoek zijn naar computeranalisten, moeten we uitzoeken welke kranten en internetportalen door deze beroepsgroep worden gelezen en onze vacatureadvertenties in die kranten en portalen plaatsen. Methoden en technieken van werving zijn afhankelijk van de bronnen van werving.

Interne personeelsselectie kan open of gesloten zijn. Open interne werving is gebaseerd op het zo breed mogelijk bekendmaken van informatie over vacatures, bijvoorbeeld door het plaatsen van vacatures op de mededelingenborden of het verzenden ervan via e-mail.

Gesloten interne werving vindt plaats wanneer de informatie over de vacature informeel en direct is gericht op de potentiële kandidaten. De basis voor de selectie vormt: periodieke beoordelingen, loopbaanontwikkelingsplannen, voltooide trainingen en behaalde successen.

Contemporary bedrijven doen graag een beroep op de diensten van uitzendbureaus voor personeelsselectie. Bureaus moeten vacatureadvertenties in de pers plaatsen en vervolgens op basis van de eerste interviews lijsten maken van passende kandidaten. Om hooggekwalificeerde werknemers (specialisten in hun niche) en senior managementpersoneel aan te werven, kunnen bedrijven de diensten van headhuntingbedrijven gebruiken. Deze adviesbureaus zijn gespecialiseerd in personeelsselectie voor hoogbetaalde functies en directiefuncties.

Factoren die de methoden van personeelselectie beïnvloeden

De methode van personeelselectie hangt van veel factoren af en wordt beïnvloed door de benadering van het bedrijf ten aanzien van de vacatures.

Samenvatting

Bedrijfsbeheer is primair gebaseerd op het effectieve gebruik van de middelen, niet alleen de materiële en fysieke, maar ook de menselijke hulpbronnen. Volgens Peter Drucker, die beweerde dat de tewerkstelling van alleen de hele persoon een kans kan zijn voor een toename van de effectiviteit in het bedrijf, terwijl het falen van het bedrijf rechtstreeks verband houdt met het “kopen” van slechts een deel van de werknemer.

Het is duidelijk dat het praten over de hele werknemer versus een deel van de werknemer slechts een conventie is, maar in werkelijkheid legt het uit hoe de kennis en vaardigheden van de werknemer menselijk kapitaal in het bedrijf creëren. Daarom is de juiste keuze van de methode voor personeelselectie zo belangrijk. Deze methode moet compatibel zijn met de strategie van het bedrijf, de organisatiecultuur en waarden, evenals met de situatie op de arbeidsmarkt.

Bekijk onze wervingssoftware voor HR:

Lees ook: Beste 5 online trainingsplatforms

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago