Categories: BlogUX-onderzoek

Wat zijn onderzoeksvragen en hoe schrijf je ze? | UX-onderzoek #3

In dit artikel laten we zien hoe je goede onderzoeksvragen in UX kunt formuleren en presenteren we de verschillen tussen open en gesloten vragen. We wijzen ook op de situaties waarin ze het beste werken. Lees verder om te leren wat een slechte formulering van onderzoeksvragen kan opleveren en om tips te zien over hoe je dit kunt vermijden.

Wat zijn onderzoeksvragen en hoe schrijf je ze? – inhoudsopgave:

  1. Wat zijn onderzoeksvragen
  2. Open vragen in UX-onderzoek
  3. Gesloten vragen in UX-onderzoek
  4. Hoe formuleer je een onderzoeksvraag?
  5. Samenvatting

Wat zijn onderzoeksvragen

UX-onderzoek, dat een cruciale stap in het ontwerpproces is, wordt helaas vaak slecht uitgevoerd – op een manier die niet aansluit bij de respondent of de situatie. Onjuist geformuleerde onderzoeksvragen kunnen leiden tot verwarring, misverstanden en een verkeerde analyse van onderzoeksconclusies. Daarom is het cruciaal om de juiste vragen te stellen in UX-onderzoek – je krijgt waardevolle informatie en aanwijzingen over welke behoeften verbeterd moeten worden om je product of dienst te optimaliseren en de gebruikerservaring met het product te verbeteren.

De juiste vragen stellen in UX-onderzoek is een uitdaging. Het vereist dat de onderzoeker veel ervaring heeft, maar ook flexibel is – om de vragen aan te passen afhankelijk van de situatie, de respondent, de omgeving en het project zelf.

We kunnen onderzoeksvragen in UX beschrijven als een hulpmiddel om informatie over gebruikers te verkrijgen. Er zijn twee soorten onderzoeksvragen – open en gesloten. Beide zijn belangrijk in het UX-proces en kunnen ons waardevolle informatie bieden. Kwalitatief onderzoek bestaat meestal voornamelijk uit open vragen, terwijl kwantitatief onderzoek bestaat uit gesloten vragen – maar dit is niet de regel!

Open vragen in UX-onderzoek

Open vragen in UX-onderzoek zijn kwalitatieve vragen die de neiging hebben om een langere verklaring uit te lokken, en zijn minder specifiek (ze kunnen op veel aspecten tegelijk ingaan), waardoor ze je in staat stellen veel informatie te verkrijgen. We kunnen ze gemakkelijk herkennen – het zijn vragen die beginnen met “als”, “hoe”, “wat”, “beschrijf”, “vertel”, enz. Meestal is het antwoord niet “ja” of “nee” – ze vereisen een langere verklaring, minstens een paar zinnen lang. Open vragen verdiepen een bepaald onderwerp, laten de onderzoekers de respondenten goed leren kennen en begrijpen hun standpunt.

Open vragen in de context van UX-onderzoek zullen toepassing vinden in:

  • bruikbaarheidstests
  • individuele diepte-interviews (IDI)
  • dagboekstudies
  • enquêtepersoon
  • taakanalyse

Open vragen hebben behoorlijk wat voordelen: ze helpen om gedetailleerde gepersonaliseerde antwoorden te ontlokken, verbinden met de respondent op emotioneel niveau en identificeren de pijnpunten, frustraties en wensen van gebruikers. Ze bieden ook de mogelijkheid voor onderzoekers om meer te ontdekken dan ze hadden verwacht. Deze vorm van vragen wordt echter vaak met terughoudendheid ontvangen door respondenten, die het gemakkelijker vinden om een eenvoudige gesloten vraag te beantwoorden. Een enquête die met open vragen wordt uitgevoerd, kost meer tijd, wat het moeilijk kan maken om deze bij een grote groep mensen uit te voeren. Ook wordt de analyse van dergelijke enquêtes moeilijker en kost het meer tijd.

Gesloten vragen in UX-onderzoek

Gesloten vragen in UX-enquêtes beperken de mogelijke antwoorden. Respondenten kunnen alleen een optie kiezen uit verschillende vooraf bepaalde opties of antwoorden met een enkel woord (en meestal alleen ja, nee of weet niet). Ze zijn gemakkelijk te herkennen omdat we ze associëren met testvragen, bekend van schoolexamens. Terwijl open vragen niet voor de hand liggende antwoorden en de verwerving van interessante informatie kunnen opleveren, zijn gesloten vragen nuttig voor het controleren van aannames, hypothesen en het verkrijgen van een specifiek antwoord. In de context van UX-onderzoek zullen gesloten vragen goed werken:

  • Wanneer je enquêtes maakt en uitvoert bij een grote groep deelnemers
  • Wanneer we zorgen voor kwantitatieve indicaties en enquête-ondersteunde gegevens om metrics te creëren
  • Wanneer je iets specifieks onderzoekt met een beperkt aantal mogelijke antwoorden
  • Wanneer je van plan bent deze enquête in de toekomst te herhalen en je een universele, herhaalbare set vragen wilt creëren om een bepaalde trend, een verandering in retrospectief te beoordelen.

Voorbeelden van gesloten onderzoeksvragen kunnen zijn:

  • Klanttevredenheid (CSAT) enquêtes – dit is een enquête met gesloten vragen die het niveau van klanttevredenheid controleert door de klant te vragen de ervaring op een gegeven schaal te beoordelen. Dit kan een numerieke schaal zijn zoals “beoordeel je tevredenheid op een schaal van 1 tot 10 waarbij 1 totale gebrek aan tevredenheid is en 10 tevredenheid boven verwachtingen” of een eenvoudige keuze tussen een verdrietig en een lachend icoon na het gebruik van een bepaalde dienst
  • Net Promoter Score (NPS) enquêtes – is een andere waardevolle vorm van een gesloten vraag, die klanten vraagt hoe waarschijnlijk het is dat ze een bedrijf/dienst aanbevelen – beoordelingen worden gemaakt op een schaal, meestal van 1 tot 10. Dit helpt om drie categorieën onder klanten te onderscheiden: promoters (beoordeling 9-10), passieven (beoordeling 7-8) en detractors (beoordeling 0-6) (promoters, passieven, detractors). Net Promoter Score is een belangrijke metric om de groei van een bedrijf te helpen beoordelen, het langdurige succes van een merk te volgen en de algehele klanttevredenheid te meten.

Gesloten vragen hebben net als open vragen zowel voordelen als nadelen. Te beginnen met de voordelen: gesloten enquêtes bieden meer meetbare gegevens die in statistieken en metrics kunnen worden omgezet en verhogen de responspercentages omdat ze over het algemeen gemakkelijker te beantwoorden zijn. Ze verbeteren ook de coördinatie van de enquête wanneer de steekproef uit talrijke respondenten bestaat, stellen je in staat om de feiten realistisch te beoordelen en maken het uiteindelijk gemakkelijker voor de UX-onderzoeker om het hele proces te controleren.

De nadelen van gesloten vragen hebben betrekking op de blootstelling van deelnemers aan bias, de onmogelijkheid om de diepgaande mening of emoties van respondenten te kennen, evenals het probleem van het hebben van het juiste aantal antwoorden om uit te kiezen – er kunnen zowel te weinig zijn (waardoor het antwoord van de deelnemer mogelijk niet wordt opgenomen) als te veel (wat de respondent overweldigt).

Hoe formuleer je een onderzoeksvraag?

Om een effectieve vraag in UX-onderzoek te construeren, is het noodzakelijk om eerst de onderzoeksdoelstellingen en hypothesen te definiëren, en deze vervolgens te meten met gebruikers tijdens enquêtes of interviews. Bij het formuleren van hypothesen, onthoud dat onderzoek net zozeer gaat om het ontdekken van nieuwe vragen als om het krijgen van antwoorden. Het onderzoek is niet bedoeld om iets te bevestigen wat we al weten, maar om andere meningen, perspectieven van gebruikers te leren kennen en nieuwe onbekenden te ontdekken.

Met je hypothesen klaar, kun je verder gaan met het definiëren van je UX-onderzoeksdoel. Het doel moet betrekking hebben op de hypothese en definiëren wat jij als onderzoeker wilt bereiken. Zodra je je hypothese en onderzoeksdoel hebt geformuleerd, is het tijd om algemene onderzoeksvragen te creëren. Dit zijn vragen die definiëren wat je zou willen ontdekken, te weten komen tijdens het onderzoeksproces – houd er echter rekening mee dat dit geen vragen zijn die je aan respondenten zult stellen, maar algemene vragen die onderzoekers begeleiden. Hier is een voorbeeld van de onderzoeksvraag: “Hoe kunnen we conversies op onze site verbeteren?”

Alleen met deze drie elementen – de hypothese, het doel en de onderzoeksvragen – kun je beginnen met het plannen van het onderzoek en het formuleren van vragen voor gebruikers (in de vorm van enquêtes of onderzoeks-scenario’s).

Samenvatting

Het formuleren en stellen van de juiste vragen is essentieel in UX-onderzoek. Om een hoogwaardig gebruikerservaring te creëren, moeten we onze gebruikers diepgaand begrijpen. Het doel is om solide, op maat gemaakte vragen te formuleren tijdens UX-onderzoek. Houd er rekening mee dat UX-onderzoek niet gericht is op wat de onderzoekers willen, hun doelen en ideeën – maar op het luisteren naar de gebruikers en het begrijpen van hun behoeften.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago