Categories: BlogUX-onderzoek

Soorten UX-onderzoek | UX-onderzoek #2

Wat zijn de types van UX-onderzoek? Hoe kunnen ze worden geclassificeerd? Wanneer gebruik je een bepaald type onderzoek en waar hangt het van af? – We zullen proberen deze vragen te beantwoorden in het volgende artikel, waarin we UX-onderzoek in verschillende contexten uiteenzetten en de belangrijkste verschillen tussen elk type onderzoek beschrijven. Benieuwd om erachter te komen? Lees verder!

Types van UX-onderzoek – inhoudsopgave:

  1. Verschillende types van UX-onderzoek
  2. Kwantitatief vs kwalitatief onderzoek
  3. Attitudinaal vs gedragsonderzoek
  4. Generatief vs evaluatief onderzoek
  5. Afstandsonderzoek vs. persoonlijk gebruikersonderzoek
  6. Types van UX-onderzoek – samenvatting

Verschillende types van UX-onderzoek

Zoals we al schreven in het vorige artikel, is UX-onderzoek een essentieel onderdeel van het ontwerpproces in elke organisatie – het stelt je in staat om de gebruiker en hun gedrag te leren kennen, het product (website of applicatie in het geval van een digitaal product) aan te passen aan hun behoeften, terwijl het de positie van het bedrijf op de markt, de winstgevendheid en verdere ontwikkeling beïnvloedt.

UX-onderzoek is een zeer breed veld, het uitvoeren ervan vereist kennis en ervaring, je moet weten wanneer je een bepaalde methode moet gebruiken, hoe je onderzoekshypotheses opstelt, hoe je vragen aan respondenten stelt en hoe je de verzamelde gegevens analyseert. Vandaag zullen we geselecteerde types van onderzoek en de verschillen daartussen presenteren.

Kwantitatief vs kwalitatief onderzoek

De eerste – en misschien wel de meest bekende indeling – is het onderscheid tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Bij het uitvoeren van UX-onderzoek is het nuttig om een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek te gebruiken om antwoorden op onderzoeksvragen te krijgen en interessante inzichten voor het projectteam te verwerven. Kwantitatieve onderzoeksmethoden zijn afhankelijk van grote steekproeven van mensen om bepaalde trends vast te stellen en algemene conclusies te trekken voor een gegeven, bestudeerde groep. Kwalitatief onderzoek daarentegen is een geschikte methode wanneer je meer diepgaande informatie wilt verkrijgen en de bestudeerde trend in context wilt plaatsen – om het te begrijpen en te leren over de oorzaken ervan.

Laten we dit bekijken met het voorbeeld van een opkomende universitaire bibliotheekapp die het gemakkelijker maakt om boeken te zoeken, te lenen en terug te brengen:

  • Kwantitatief onderzoek uitvoeren (bijvoorbeeld in de vorm van een enquête die naar de universitaire e-mailadressen van studenten wordt gestuurd) zal helpen om onder andere te achterhalen welk percentage van de studenten de universitaire bibliotheek gebruikt, hoe vaak ze boeken lenen en welk literair genre het populairst is.
  • Kwalitatief onderzoek (bijv. individuele diepte-interviews – IDI) stelt ons in staat om dieper op dit onderwerp in te gaan en te achterhalen wat studenten zou aanzetten om de bibliotheek vaker te gebruiken, welke literaire items ze missen, en of ze concurrerende instellingen gebruiken (bijv. de stadsbibliotheek of de bibliotheek van een andere universiteit), hoeveel tijd ze per week aan het lezen van boeken besteden, hoe lang ze boeken die ze uit de bibliotheek hebben geleend, houden en waarom. Door diepte-interviews uit te voeren, kunnen we ook achterhalen waarom mensen die de bibliotheek niet gebruiken, terughoudend zijn om dat te doen – misschien hebben ze moeite met het aanmaken van een bibliotheekaccount, zijn de aanbiedingen van de bibliotheek niet geschikt voor hun behoeften of hebben ze andere zorgen, hebben ze tot nu toe moeilijkheden ondervonden bij het lenen en terugbrengen van boeken.

Zoals je kunt zien, verschillen deze twee types van onderzoek, dus kwalitatief en kwantitatief onderzoek zouden niet afzonderlijk moeten plaatsvinden, maar elkaar aanvullen. Om een compleet beeld van de gebruikerservaring te krijgen, is het noodzakelijk om te achterhalen wat er gebeurt (de trend – kwantitatief onderzoek) en waarom (de oorzaak van de trend – kwalitatief onderzoek). Je leert de gebruiker zo goed mogelijk kennen en ontwikkelt een oplossing die is afgestemd op hun behoeften en vereisten.

Attitudinaal vs gedragsonderzoek

Vaak verkeerd begrepen als hetzelfde – attitudinaal onderzoek en gedragsonderzoek zijn niet synoniem. Echter, net als het kwantitatieve en kwalitatieve onderzoek dat hierboven is besproken, kunnen beide parallel worden gebruikt om een completer beeld van de gebruiker te krijgen.

Attitudinaal onderzoek betreft de vooraf gevormde houdingen of gevoelens van gebruikers over een bepaalde ervaring – een voorbeeld kan het achterhalen van redenen zijn voor het voorkeur geven aan (of niet) aan een bepaalde oplossing, functionaliteit op een site, zelfs voordat ze deze betreden, aangezien de houding kan verband houden met eerdere ervaringen, vertrouwen in het merk, bepaalde overtuigingen of angsten.

Gedragsonderzoek daarentegen richt zich op wat de gebruiker doet – hoe hij of zij de site navigeert, waar hij of zij op klikt, hoe hij of zij een aankoop doet, en welke stappen ze ondernemen bij het zoeken naar de gegeven informatie.

Je kunt hier een verband zien (zoals bij kwalitatief en kwantitatief onderzoek) – gedragsonderzoek beantwoordt de vraag wat er gebeurt, terwijl attitudinaal onderzoek de vraag beantwoordt waarom het gebeurt. Het moet ook altijd in gedachten worden gehouden dat wat gebruikers zeggen en wat ze doen aanzienlijk kan verschillen – dus het is de moeite waard om een attitudinale enquête aan te vullen met een gedragsenquête.

Generatief vs evaluatief onderzoek

Generatief onderzoek wordt gedefinieerd als een onderzoeksmethode die onderzoekers helpt een dieper begrip van de omgeving van de gebruiker te krijgen om kansen voor een bepaalde oplossing te vinden (of deze nu wordt verbeterd of nog op de markt moet worden gebracht). Om deze kansen te identificeren, moet een probleem worden gedefinieerd en moet er een potentiële oplossing voor worden gezocht. Dit vereist een zeer goed begrip van hoe mensen leven (inclusief de omgeving waarin ze zich bevinden), hoe ze zich gedragen, welke houdingen ze vertonen en hoe ze bepaalde dingen waarnemen.

Bij het uitvoeren van generatief onderzoek is het belangrijkste om open-minded te blijven – omdat we nog niet weten welk probleem we zullen komen oplossen. Zonder generatief onderzoek kunnen we eindigen met het creëren van een product dat niemand nodig heeft. Het cruciale deel van generatief onderzoek is alleen het identificeren van het probleem.

Evaluatieonderzoek daarentegen kan worden gedefinieerd als een onderzoeksmethode die wordt gebruikt om een al concreet probleem te evalueren – om ervoor te zorgen dat het nuttig is en aansluit bij de behoeften en wensen van echte mensen. Het doel van deze methodologie is om een bestaande oplossing te testen om te zien en te evalueren of deze voldoet aan de werkelijke behoeften van mensen en gemakkelijk en prettig te gebruiken is. We zouden dit type onderzoek gedurende de hele productontwikkelingscyclus moeten uitvoeren, van vroege conceptuele ontwerpen tot de uiteindelijke site, applicatie of product.

Evaluatieonderzoek moet altijd deel uitmaken van het ontwerpproces. Ontwerpen zo snel en zo vaak mogelijk in handen van potentiële gebruikers krijgen, stelt ons in staat om een product of oplossing op maat te maken zodat het echt voldoet aan de behoeften en verwachtingen van klanten.

Afstandsonderzoek vs. persoonlijk gebruikersonderzoek

We kunnen onderzoek ook vanuit logistiek oogpunt indelen – in datgene dat stationair wordt uitgevoerd en datgene dat op afstand wordt uitgevoerd. Tegenwoordig is het geen probleem meer om een diepte-interview of zelfs een gebruikerstest op afstand uit te voeren. Hier hangt de keuze van de methode af van het bedrijf, het projectteam, het budget, de locatie en de individuele situatie van de organisatie of de onderzoeksgroep. Het is de moeite waard om te onthouden dat we met de technologie van vandaag niet beperkt zijn tot het uitvoeren van onderzoek op afstand. In onze latere artikelen zijn we van plan een compilatie voor te bereiden van interessante tools die nuttig zijn in het werk van een UX-onderzoeker – we zullen tools behandelen die het waard zijn om te testen voor oogbewegingstracking, het opnemen van interviews of het online uitvoeren van gebruikerstests.

Types van UX-onderzoek – samenvatting

We zouden de types van UX-onderzoek nog lang kunnen opsommen – formeel en informeel onderzoek, gemodereerd en ongemodereerd onderzoek (dat wil zeggen, onderzoek dat met of zonder de aanwezigheid van een moderator-onderzoeker wordt uitgevoerd). We hebben echter besloten om de belangrijkste aan het begin te introduceren – die elke aspirant-UX-onderzoeker zou moeten kennen. Zoals je kunt zien, variëren de methoden, veel van hen zijn complementair, en het is zelfs een goed idee om verschillende onderzoeksmethoden tegelijk te gebruiken – om de meest nauwkeurige gegevens, informatie en aanwijzingen te verkrijgen en deze om te zetten in een oplossing die is afgestemd op de behoeften en vereisten van gebruikers in een later stadium.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago