Wat zijn de 7 C’s van communicatie? Weet je hoe je deze principes kunt toepassen op je geschreven en mondelinge boodschappen? Wat betekent het dat de boodschap duidelijk, correct of compleet moet zijn? Om meer te weten te komen, lees het artikel hieronder.
De 7 C’s staan voor zeven essentiële principes van communicatie die beginnen met de letter C. Het concept werd voor het eerst geïntroduceerd in 1952 op het gebied van public relations. Elke C vertegenwoordigt één principe dat moet worden gevolgd om ervoor te zorgen dat de communicatie in het bedrijfsleven effectief en succesvol is vanuit het perspectief van zowel de afzender van de boodschap als de ontvanger.
Er zijn 7 C’s van communicatie in het bedrijfsleven die zowel op schriftelijke als mondelinge communicatie kunnen worden toegepast en deze zijn:
De boodschap die je overbrengt moet een duidelijk doel hebben, wat betekent dat de ontvanger zich bewust moet zijn van de redenen voor de boodschap. Een effectieve communicator moet zijn gedachten en ideeën effectief overbrengen naar de geest van de ontvanger, wat betekent dat de boodschap eenvoudig en precies moet zijn.
Duidelijkheid is zeer belangrijk voor effectieve communicatie in het bedrijfsleven, daarom moet de inhoud van de communicatie vrij zijn van jargon, moeilijke vocabulaire en terminologie. Om duidelijkheid te verbeteren, moet men idiomen, technische termen, samentrekkingen en slang vermijden. Actieve stem, tegenwoordige tijd en eenvoudige structuren worden aanbevolen.
Duidelijkheid is met elkaar verbonden met het principe van volledigheid en concreetheid.
De boodschap moet correct en nauwkeurig zijn. Het is belangrijk voor zowel verbale als non-verbale communicatie dat deze geen grammaticale of spelfouten bevat. Voor schriftelijke communicatie is het goed om dubbel te controleren of een proeflezer te vinden, terwijl het tijdens het schrijven raadzaam is om vaak een woordenboek te raadplegen.
Correctheid is met elkaar verbonden met het principe van overweging.
Bij communicatie moet men bij de zaak blijven en precies zijn. Lange zinnen moeten worden vermeden en de boodschap moet kort en eenvoudig zijn. Men moet onnodige herhalingen en vulwoorden vermijden. Bondigheid betekent dat het minimum aantal woorden dat nodig is om de boodschap over te brengen, moet worden gebruikt.
Bondigheid is met elkaar verbonden met de principes van concreetheid en overweging.
In sommige teksten wordt hoflijkheid overweging genoemd en op een bepaalde manier verwijst het naar je goede manieren. Bij communicatie moet de spreker of schrijver zijn publiek erkennen, zodat zijn boodschap de nodige respect voor de ontvangers moet tonen. Effectieve communicatie is altijd: beleefd, vriendelijk en onbevooroordeeld. De spreker moet geen aannames doen over zijn ontvangers en het zou raadzaam zijn om zijn waardering voor hun tijd en aandacht te tonen.
Hoflijkheid is met elkaar verbonden met het principe van volledigheid.
De boodschap moet van zodanige duidelijkheid zijn dat er geen ruimte voor misinterpretatie is. Je boodschap moet worden ondersteund door feiten en cijfers van betrouwbare bronnen, terwijl de gebruikte gegevens specifiek moeten zijn. Elke vaagheid moet worden vermeden, daarom mogen alle woorden met meerdere betekenissen niet uitgebreid worden gebruikt.
Concreetheid is met elkaar verbonden met de principes van duidelijkheid, bondigheid en overweging.
Overweeg altijd de andere partij van het proces – onthoud dat je tekst door iemand anders wordt gelezen en gemakkelijk te begrijpen en te ontcijferen moet zijn. Zet jezelf in de positie van de ontvanger en denk na over zijn ervaring met jouw boodschap. Probeer je ontvanger, zijn kennis, meningen, houdingen, waarden of zelfs achtergrond voor te stellen. Zorg ervoor dat je boodschap geen negatieve emoties oproept.
Overweging is met elkaar verbonden met het principe van correctheid.
Neem alle relevante informatie op, zoals: contactnamen, data, tijden, locaties, websites, bibliografie. Je ontvanger moet alle informatie verkrijgen die verband houdt met jouw onderwerp. Je moet ervoor zorgen dat er geen ontbrekende delen zijn, wat betekent dat je boodschap niet incompleet mag lijken en dat het gemakkelijk moet zijn om je redenering te volgen.
Volledigheid is met elkaar verbonden met de principes van duidelijkheid en hoflijkheid.
Tegenwoordig communiceren we bijna de hele dag door met mensen, we schrijven e-mails, nemen deel aan conferenties, schrijven rapporten en maken presentaties. Er is een grote behoefte aan duidelijke en effectieve communicatie. Weten wat de 7 C’s van communicatie zijn, zal onze communicatieve vaardigheden niet onmiddellijk verbeteren, maar de loutere bewustwording van zo’n concept zou ons een goed begrip moeten geven van waar we ons op moeten concentreren. Houd je aan de 7 principes van communicatie en creëer geweldige mondelinge en schriftelijke boodschappen, want hoe beter we communiceren, hoe meer respect en geloofwaardigheid we hebben bij onze collega’s, supervisors en klanten.
Lees ook: 4 soorten werknemers die elk bedrijf nodig heeft
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…