Wat is UX-onderzoek en wat is de rol van een UX-onderzoeker? In dit artikel zullen we het onderwerp UX-onderzoek introduceren en u vertellen over de predisposities die nodig zijn om als UX-onderzoeker te werken en zijn dagelijkse taken. We zullen ook enkele belangrijke argumenten geven die het belang van UX-onderzoek in de context van het product en de hele organisatie aantonen.
UX (gebruikerservaring) onderzoek betreft het bestuderen van de gebruiker van een product (website of applicatie), zijn of haar ervaring ermee, hun behoeften, inzichten en problemen. Die kennis stelt in staat om het ontwerp van het product, de site, applicaties, enz. te verbeteren. UX-onderzoek, afhankelijk van de industrie of het interessegebied van de afdeling die het uitvoert, komt in verschillende vormen – individuele diepte-interviews (IDI), concurrentieanalyse (benchmarking), het creëren van persona’s of het uitvoeren van gebruikerstests met behulp van een klikbaar prototype. We zullen in onze toekomstige artikelen meer schrijven over de types en voorbeelden van onderzoek.
Het is de moeite waard om te onthouden dat er geen enkel ideaal ontwerpproces of enkele definitie van UX-onderzoek is – omdat het afhangt van het project, het product, het bedrijf en de omgeving op een bepaald moment en op een bepaalde plaats.
UX-onderzoek in een organisatie wordt vaak uitgevoerd door een UX-ontwerper, maar steeds meer bedrijven kiezen voor een aparte functie van UX-onderzoeker. Een UX-onderzoeker is een persoon die zich uitsluitend richt op het uitvoeren en analyseren van onderzoek – dat hij vervolgens doorgeeft aan UX- en UI-ontwerpers. Door UX-onderzoek uit te voeren, onthullen UX-onderzoekers de motivaties, gedragingen en behoeften van gebruikers en analyseren ze hoe zij bepaalde acties op een website of app uitvoeren.
Ze werken zowel met data als met mensen, met gebruikers – zoals bij individuele diepte-interviews (IDI) of gebruikerstests. Dergelijke tests en interviews kunnen zowel stationair plaatsvinden (bijv. op het hoofdkantoor van het bedrijf of in gehuurde ruimtes) als op afstand met behulp van tools om video van een computer op te nemen terwijl de test wordt uitgevoerd. Ze houden zich ook bezig met het uitvoeren van enquêtes en het verzamelen van feedback van gebruikers.
De belangrijkste rol van een UX-onderzoeker is om meer te leren over gebruikers en hun behoeften en motivaties te ontdekken om producten en diensten te creëren die zijn afgestemd op hun vereisten, intuïtief en plezierig in gebruik zijn. Door middel van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden voeren ze uitgebreide onderzoeken uit en delen ze interessante tips met het UX-ontwerpteam. Het doel van een UX-onderzoeker is om het hele proces soepel te laten verlopen en ervoor te zorgen dat het werk tussen onderzoeker-ontwerper-ontwikkelaar soepel en productief verloopt.
Typische verantwoordelijkheden van een UX-onderzoeker zijn:
Het scheiden van de functie van UX-onderzoeker in een bedrijf wordt een steeds populairdere praktijk en maakt het de werknemer mogelijk om zich alleen op het onderzoeksdeel te concentreren – wat de algehele kwaliteit en resultaten van zijn werk ten goede komt.
Het werk van een UX-onderzoeker zal een goede richting zijn voor nieuwsgierige mensen die graag analyseren en conclusies trekken. Het moet echter worden onthouden dat dit niet alleen het afnemen van interviews bij gebruikers inhoudt – maar ook lange uren achter een bureau, desk research uitvoeren en een enorme hoeveelheid data analyseren. Het is echter een zeer ontwikkelingsgerichte en winstgevende loopbaan, ideaal voor mensen die van analyse houden, vragen stellen en op zoek zijn naar interessante nuances, en die niet per se gepassioneerd zijn over interfaceontwerp – dit wordt overgelaten aan de handen van UX- en UI-ontwerpers.
UX-onderzoek is fundamenteel in het ontwerpproces en heeft voordelen voor zowel de gebruikers van het product als de organisatie. Het uitvoeren van UX-onderzoek helpt een organisatie op veel niveaus:
Na het lezen van het artikel is het gemakkelijk te concluderen dat UX-onderzoek niet alleen invloed heeft op de uitstraling en het gevoel van een website, maar op de hele organisatie. Zorgvuldig regelmatig onderzoek uitvoeren helpt om de behoeften van onze gebruikers te begrijpen en onze aanbiedingen af te stemmen op hun vereisten. Dit bespaart niet alleen tijd voor het team, maar ook het budget van het bedrijf – aangezien het het risico minimaliseert om een oplossing te lanceren die niet voldoet aan de behoeften van potentiële klanten.
UX-onderzoek is inderdaad een zeer breed onderwerp. Daarom zullen we in onze toekomstige berichten meer tijd besteden aan het bespreken van de types onderzoek, suggesties doen over hoe je onderzoeksvragen kunt stellen, hoe je het onderzoek kunt plannen, een onderzoeksgroep kunt werven en hoe je de verzamelde gegevens kunt analyseren om de resultaten te interpreteren.
Lees ook onze artikelen uit de Ultimate UX Guide serie
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…