Een van de elementen van een businessplan is de marketingstrategie. Hoewel het niet altijd gewaardeerd wordt door oprichters van startups, is het eigenlijk cruciaal voor de ontwikkeling van het bedrijf en het bereiken van zijn zakelijke doelen. In het volgende artikel zullen we uitleggen wat een marketingstrategie is, wat het moet bevatten en hoe je het kunt creëren. Lees verder.
Waarom komt een marketingstrategie überhaupt in een businessplan voor, en waarom is het zo belangrijk? Een dergelijke strategie stelt je in staat om activiteiten te identificeren en te plannen die je helpen nieuwe klanten te vinden en je product of dienst te promoten, wat uiteindelijk zal leiden tot verhoogde verkopen. In een businessplan is de marketingstrategie gebaseerd op de marktanalyse. Het bepaalt waar jouw bedrijf in de markt past en hoe het zijn product of dienst zal promoten en verkopen.
De vier P’s zijn de vier essentiële factoren die betrokken zijn bij het op de markt brengen van een product of dienst aan het publiek. De vier P’s zijn product, prijs, plaats en promotie. Dit is een veelgebruikte mix voor het opbouwen van marketingstrategieën. Laten we deze elementen eens nader bekijken.
Als het gaat om het product, moet je je richten op aspecten zoals de handelsnaam, gerelateerde producten, functionaliteit, verpakking, kwaliteit en garantie. Een ander aspect is productpromotie. Hier moet je aandacht besteden aan zaken zoals het beschikbare marketingbudget, reclame en de vormen ervan, promotiestrategie, verkoop, public relations, enz.
Een ander punt is hoe je van plan bent je product te prijzen. In dit geval moet je je richten op aspecten zoals detail- en groothandelsprijzen, seizoensgebonden prijzen, prijsbeleid, prijsflexibiliteit en mogelijk productbinding.
Plaats is de overweging van waar het product beschikbaar moet zijn. In dit geval is het noodzakelijk om zaken te bespreken zoals transport en logistiek, opslag en voorraadbeheer, distributiekanalen en distributiecentra, evenals orderverwerking.
Om ervoor te zorgen dat een marketingstrategie zo effectief en relevant mogelijk is, moet deze goed voorbereid zijn. Daarom is het belangrijk om enkele belangrijke punten in gedachten te houden. De basis van een dergelijke strategie moet een unieke verkooppropositie (USP) zijn. Bereid een beschrijving voor die de uniciteit van jouw bedrijf laat zien en alles benadrukt wat jou van de concurrentie onderscheidt.
Zorg ervoor dat je jouw klanten kent bij het voorbereiden van een marketingstrategie. Je moet begrijpen wat ze verwachten en wat ze leuk vinden. Dit stelt je in staat om een plan te creëren dat geschikt is voor jouw doelgroep. Op dit punt kun je ook de informatie gebruiken die je hebt verzameld tijdens marktonderzoek. Het is een goed idee om verschillende visualisaties zoals grafieken, diagrammen, enz. in dit gedeelte van je businessplan op te nemen.
Een belangrijk element van een marketingplan is budgettering, omdat het bepaalt hoeveel je kunt uitgeven aan je marketinginspanningen. Een goede budgettering zal het gemakkelijker maken om zakelijke doelen te bereiken en de hele strategie realistischer te maken. Aan het einde van dit gedeelte is het de moeite waard om verschillende marketingbrochures of marketingvideo’s op te nemen. Dit maakt altijd een goede indruk.
Wat zijn de voordelen van een marketingstrategie? Wanneer het in een businessplan voorkomt, is het bedoeld om potentiële investeerders te laten zien dat je weet wat je moet doen om succes te behalen, en dat je een geplande agenda van promotionele activiteiten hebt.
Het is ook bedoeld om te laten zien hoe je een concurrentievoordeel zult behalen, en hoe je erin zult slagen om aan de behoeften en verwachtingen van je klanten te voldoen. Het mag niet vergeten worden dat marketing en gerelateerde activiteiten bedoeld zijn om de waarde van jouw bedrijf aan de markt te communiceren. Hoe effectiever de communicatie, hoe groter de kans op succes.
Lees ook: 7 belangrijke startuprollen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…