Wat is UX – en wat is het NIET | De ultieme UX Gids #1

Veelvoorkomende misverstanden, misleidende functiebeschrijvingen en de nieuwheid van het vakgebied – al deze dingen hebben bijgedragen aan de onenigheid over wat precies de UX is – en wat het niet is. Het probleem is het waard om op te lossen omdat de markt momenteel meer specialisten in het UX-veld nodig heeft.

Wat is UX – inhoudsopgave:

  1. Betekenis van Gebruikerservaring
  2. Wat is UX-ontwerp?
  3. Waarom heb je een geweldig UX-ontwerp nodig?
  4. Veelvoorkomende MYTHES over UX

Betekenis van Gebruikerservaring

UX staat voor gebruikerservaring – dat is duidelijk. Maar wat betekent gebruikerservaring precies?

Gebruikerservaring is een brede term die verwijst naar vele soorten reacties op een product. Ervaring omvat sensaties, gevoelens, emoties en cognitieve en gedragsmatige reacties.

Heb je een voorbeeld nodig? Geen probleem!

Stel je voor dat je koffie wilt drinken uit een bepaalde kop. De gebruikerservaring is alles wat je denkt en voelt in relatie tot die kop.

Is het gemakkelijk vast te pakken en aangenaam om aan te raken? Ziet de kleur en het ontwerp er mooi uit?

UX wordt over het algemeen gebruikt in de context van de digitale wereld – maar de regel blijft hetzelfde. De UX van digitale producten verwijst naar reacties die optreden tijdens de interactie met het product. Bijvoorbeeld – de intuïtiviteit of visuele aantrekkelijkheid.

Wat is UX-ontwerp?

UX-ontwerpers ontwerpen de gebruikerservaring niet! Het is simpelweg onmogelijk. Maar ze ontwerpen voor de UX, door omstandigheden te creëren die gebruikers helpen zich op een bepaalde manier te voelen.

Het doel van gebruikerservaringontwerp is om de gebruiker tevreden te laten voelen over de interactie met het product.

Hoe kun je dat doen? Er is niet één enkele weg om dit te bereiken. Verwijzend naar het concept van Peter Morville van 7 cruciale elementen, moet de UX-ontwerper het product maken:

  • bruikbaar (gemakkelijk te gebruiken),
  • nuttig (voldoet aan de behoefte),
  • gewenst (aantrekkelijk),
  • vindbaar (intuitief),
  • toegankelijk (inclusief gebruikers met een handicap),
  • geloofwaardig (betrouwbaar).

Waarom heb je een geweldig UX-ontwerp nodig?

Laten we dit rechtzetten – we zijn er zeker van dat jij, jouw bedrijf en jouw product streven naar geweldige UX. Waarom? Omdat iedereen dat doet!

De auteur van How To Make Sense of Any Mess, Abby Covert, zei ooit dat de impact van UX kristalhelder is: hoe meer tevreden jouw gebruikers zijn, hoe waarschijnlijker het is dat ze doen wat jij aanmoedigt.

Volgens The Trillion Dollar UX Problem: A Comprehensive Guide to the ROI of UX, is de return on investment in UX-ontwerp 100 dollar voor elke $1 geïnvesteerd. Als dat je niet overtuigt, weten we niet wat dat wel zal doen.

Veelvoorkomende MYTHES over UX

We kunnen UX definiëren door uitspraken die wat UX is en wat het absoluut niet is.

  1. UX is gelijk aan UI
  2. Deze uitspraak is een veelvoorkomende fout – waarschijnlijk omdat mensen automatisch aannemen dat het woord ontwerp moet verwijzen naar de visuals.

    De eenvoudigste uitleg is dat UI (User Interface) ontwerp een onderdeel is van UX-ontwerp. Een goed ontworpen interface helpt de algehele gebruikerservaring te verbeteren.

  3. UX gaat alleen over het product
  4. De focus in het proces van UX-ontwerp moet altijd de mensen benadrukken – hun behoeften, problemen, moeilijkheden en verlangens.

    Natuurlijk denkt de ontwerper altijd aan het product – maar vanuit het perspectief van de gebruiker.

  5. Klantbeleving is gelijk aan gebruikerservaring
  6. Hier hebben we een vergelijkbare relatie als tussen UX en UI. In dit geval is de UX (gebruikerservaring) een onderdeel van een bredere klantbeleving.

    Het gebruik van het product is een onderdeel van de interactie met het merk. UX-ontwerp beïnvloedt de klantbeleving, maar klantbeleving is iets meer.

  7. UX draait alleen om de visuals
  8. Zoals algemeen begrepen, is de UX hoe het product eruitziet (bijv.: zijn de lettertypen gemakkelijk te lezen? Moedigt de knop de gebruiker aan om te klikken?). Maar de UX is zoveel meer!

    De UX-ontwerper richt zich meer op het concept en de logica van het product. De visuals moeten de structuur ondersteunen, maar zijn op zichzelf niet genoeg.

    Het mooie ontwerp moet de functies en doeleinden van een goed ontworpen UX presenteren.

  9. UX negeert de visuals voor bruikbaarheid
  10. Soms kunnen mensen die het laatste punt horen, dat UX meer is dan visuals, in een ander extreem van het spectrum terechtkomen en beginnen te denken dat UX niets met visuals te maken heeft.

    De waarheid, zoals gewoonlijk, ligt ergens in het midden.

    Slechte visuals en een lelijke interface zijn onderdelen van de lage kwaliteit van de gebruikerservaring. Het is niet aangenaam, gemakkelijk en wenselijk om een product te gebruiken dat niet aantrekkelijk lijkt.

  11. UX is slechts één stap van het ontwerpproces
  12. Ontwerpen voor een betere gebruikerservaring is een doorlopend proces en moet van tijd tot tijd geoptimaliseerd worden.

    Je kunt de UX niet gewoon afvinken van de takenlijst. Je moet het UX-ontwerp in elke stap van de levenscyclus van het product integreren. Idealiter kun je ook regelmatig nieuwe feedback van gebruikers verzamelen en de UX verder optimaliseren.

Wat is UX – samenvatting

Goed ontworpen en doordachte UX is noodzakelijk voor jouw product en bedrijf. Waarom? Het is triviaal. De ervaringen van jouw klant vertalen zich direct naar de bereidheid om te kopen.

Weet je dat je dankzij Firmbee kunt samenwerken met jouw projectteam? Bekijk het!

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago