Wat is gedragsanalyse? Is het belangrijk om het gedrag van klanten te bestuderen? Wat zijn de soorten gedragsdata? Is het mogelijk om geweldige producten te ontwerpen zonder inzicht in het gedrag en de waarden van mensen? Wat zijn de drie fasen van gedragsanalyse? Lees het artikel om meer te ontdekken.
Wat is gedragsanalyse? – inhoudsopgave:
- Wat is gedragsanalyse?
- Soorten gedragsdata
- Gegevensverzameling en -unificatie
- Drie fasen van gedragsanalyse
- Gedragsanalyse – samenvatting
Wat is gedragsanalyse?
Gedragsanalyse is een nieuwe methode van analyseren die wordt gebruikt voor de evaluatie van de interactie tussen de klant en het webgebaseerde bedrijf. Gedragsanalyse wordt gebruikt door sectoren zoals: e-commerce, gaming en sociale media om specifieke zakelijke doelen te bereiken, meestal om de verkoop te maximaliseren of de klantretentie te verhogen.
Gedragsanalyse is een subsectie van bedrijfsanalyse of data-analyse. Er zijn verschillen tussen deze twee benaderingen: bedrijfsanalyse wordt gebruikt om historische gegevens te analyseren met behulp van statistische methoden, terwijl gedragsanalyse zich richt op het registreren en volgen van het gedrag van de klant.
Tegenwoordig lijken bedrijven die geen big data verzamelen en analyseren zich niet bewust te zijn van de complexe processen op de markt en kunnen ze daarom mogelijk niet toekomstige trends bepalen en weloverwogen zakelijke beslissingen nemen. Gedragsanalyse is een van de vele methoden die door bedrijven worden gebruikt om big data met betrekking tot het gedrag van massa’s te interpreteren en de impact van wereldwijde processen die de markt beïnvloeden te meten.


Soorten gedragsdata
Gedragsdata worden gegenereerd tijdens de interacties van de gebruiker met alle digitale kanalen van uw bedrijf. De gegevens bevatten informatie over: paginaweergaven, e-mailinschrijvingen, website-abonnementen, documentdownloads, communicatie met verkoopvertegenwoordigers, inlogfrequentie, tijd besteed, locatie, klikken, muisbewegingen, pagina-scrollen, goedgekeurde of afgewezen kaarttransacties en nog veel meer.
Gedragsdata van de unieke gebruiker stelt de marketing specialist in staat om in detail alle gebeurtenissen te zien die zich hebben voorgedaan tijdens de activiteit van de klant op het internet. De gegevens zijn altijd gekoppeld aan de enkele eindgebruiker, die ofwel bij naam bekend is (ergens ingelogd) of onbekend en anoniem is (niet ergens ingelogd).
Het verschil tussen gegevens die zijn verzameld door Google Analytics en gedragsdata die elders zijn verzameld, is er slechts één: Google Analytics wordt gebruikt om enkele sessies te volgen, terwijl gedragsanalyse wordt gebruikt om individuen te volgen. Gedragsanalysegegevens worden geregistreerd in de vorm van een “evenement” vergezeld van informatie over andere “eigenschappen” van de gebeurtenis.
Er zijn veel gegevensbronnen die van belang zijn voor gedragsanalyse en dat zijn: mobiele applicaties, websites, gamingapplicaties, retailwebsites, marketingautomatiseringssystemen, callcenters, factureringssystemen, helpdesks en CRM-systemen.
We zien dat er duidelijk minstens verschillende soorten gegevens zijn, maar drie soorten worden het vaakst onderscheiden: geregistreerde gegevens, waargenomen gegevens en gegevens met betrekking tot de meningen van de klant:
- Geregistreerde gegevens zijn alle gegevens die verband houden met een individuele klant in CRM (Customer Relationship Management) systemen. Dergelijke systemen beheren alle interacties van het bedrijf met zijn huidige en potentiële klanten en bevatten niet alleen persoonlijke gegevens, maar ook een volledig overzicht van alle acties (diensten, campagnes) die door het bedrijf op de klant zijn gericht.
- Waargenomen gegevens zijn alle gegevens die door de klant zijn achtergelaten tijdens zijn typische reis door het internet. De meeste reacties van de klant op de verschillende elementen van de websites kunnen worden onderzocht, verzameld en geanalyseerd om enkele eerste aanwijzingen te geven over de behoeften en verwachtingen van de klant.
- De mening van de klant zijn alle gegevens die rechtstreeks van de klant zijn verzameld in de vorm van enquêtes, vragenlijsten, websitegroepen, workshops, e-mails en andere vormen van uitgesproken verklaringen. De klant kan zijn standpunt zowel reactief (als reactie op onze acties) als proactief (zonder te worden gevraagd) verwoorden.
Gegevensverzameling en -unificatie
Het moeilijkste deel van de verzameling van gedragsdata heeft te maken met het feit dat alle belangrijke gegevens te vinden zijn op veel verschillende, niet met elkaar verbonden platforms. Financiële gegevens worden bijvoorbeeld opgeslagen op bankwebsites, enquêtes worden verwerkt via SurveyMonkey, sociale connecties zijn zichtbaar op Facebook en Twitter, reclamecampagnes zijn in Ad Word, terwijl website-analyse toegankelijk kan zijn in Google Analytics.
Om te voorkomen dat er eindeloze uren worden besteed aan het handmatig reconciliëren van al deze gegevens, zou uw marketingafdeling ten minste één gedragsanalyseplatform moeten bezitten. Er zijn veel opties op de markt, om er een paar te noemen: Amplitude, Mixpanel, Totango, Indicative, Alteryx of Woopra. Aangezien er elke dag nieuwe toepassingen van dit type worden ontwikkeld, kan elke marketeer een oplossing vinden die aan zijn behoeften voldoet. Wanneer alle omzet- en kostengegevens met elkaar zijn verbonden, kan de werkelijke ROI in realtime worden geschat.
Drie fasen van gedragsanalyse
Er zijn drie hoofd fasen van het gedragsanalyseproces. De allereerste stap is gegevensverzameling. Er zijn zoveel gegevensbronnen dat het niet mogelijk is om ze allemaal op te sommen. De meeste gegevens worden achtergelaten door de onbewuste klant tijdens zijn of haar acties op het internet. De gegevens worden achtergelaten in de vorm van cookiebestanden en wanneer ze eenmaal zijn geregistreerd, kunnen ze verder worden geanalyseerd en gedeeld.
De tweede stap heeft betrekking op segmentatie van gegevens. Alle gegevens moeten worden verdeeld in kleinere stukken die in bepaalde categorieën kunnen worden geplaatst die verband houden met vooraf bepaalde criteria. Eén set gegevens kan op verschillende manieren worden verwerkt, zodat de segmentatie verschillende uitkomsten kan hebben.
De derde stap van gedragsanalyse is een fase van implementatie. De gegevens worden gebruikt om de inhoud van het web (ook advertenties) aan te passen aan de behoeften, opvattingen en voorkeuren van de klant. De klant wordt individueel benaderd en krijgt informatie gepresenteerd die specifiek op hem is gericht.
Gedragsanalyse – samenvatting
Gedragsanalyse is een nieuwe vorm van onderzoek die in marketing wordt gebruikt om meer te weten te komen over de betrokkenheid van de klant bij een product of een bedrijf. Tijdens het proces van gedragsanalyse worden enorme, ruwe gegevens met betrekking tot het gedrag van de klant verzameld. Alle gegevens moeten worden gesegmenteerd volgens onze onderzoeksbehoeften. De ontdekkingen van de analyse worden gebruikt om de klant rechtstreeks te benaderen met een nieuw, herontworpen aanbod dat volledig is afgestemd op zijn behoeften.
Gedragsanalyse stelt de directeuren van marketingafdelingen in staat om weloverwogen en betrouwbare zakelijke beslissingen te nemen op basis van gedetailleerde berekeningen en exacte gegevens, waardoor het mogelijk is om middelen te besparen en tegelijkertijd de betrokkenheid, conversie en retentie van de klant te verhogen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Zofia Lipska
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.