Categories: BlogHR

Wat is ervaringsgericht leren?

Ervaringsgericht leren op de werkplek helpt mensen de vaardigheden te verbeteren die ze nodig hebben om hun werk te doen. Het omvat het detecteren en elimineren van fouten en helpt om een nieuw perspectief op werk te krijgen. Werknemers kunnen zelfstandig leren of van anderen. Hoewel de ervaringsgerichte leermethode in 1974 werd ontwikkeld door David Kolb – een Amerikaanse wetenschapper, wordt deze nog steeds gretig toegepast door organisaties. Wat is ervaringsgericht leren? Wat is Kolb’s leercyclus? Lees ons artikel om erachter te komen.

Ervaringsgericht leren – inhoudsopgave:

  1. Wat is ervaringsgericht leren?
  2. David Kolb’s leercyclus
  3. Leerstijlen
  4. Samenvatting

Wat is ervaringsgericht leren?

Ervaringsgericht leren houdt in dat je je eigen professionele ervaringen analyseert en een plan opstelt om deze toe te passen op je werk. Dit proces moet worden ondersteund door managers, teamleiders en collega’s. Daarom is goede communicatie in dit geval zo belangrijk.

Het verschil tussen theoriegericht leren en praktijkgericht leren is enorm, en dit wordt het beste geïllustreerd door Mel Silberman (de auteur van “Active Training: A Handbook of Techniques, Designs Case Examples, and Tips”);

  • Wat ik hoor, vergeet ik,
  • Wat ik hoor en zie, herinner ik me een beetje,
  • Wat ik hoor, zie en waarover ik vragen stel of met iemand anders bespreek, begin ik te begrijpen,
  • Wat ik hoor, zie, bespreek en doe, verwerf ik kennis en vaardigheden,
  • Wat ik aan een ander leer, beheers ik.

David Kolb’s leercyclus

Een vergelijkbare benadering werd gepresenteerd door David Kolb, die een theorie van ervaringsgericht leren ontwikkelde die Kolb’s cyclus wordt genoemd. Het belangrijkste element van dit model is het ontwikkelen van praktische vaardigheden, ervaring en kritisch denken. Hoewel zijn methodologie geen set kant-en-klare aanbevelingen en adviezen biedt, wijst het op mechanismen die effectief leren bevorderen.

De ervaringsgerichte leercyclus bestaat uit vier fasen:

  • Concrete ervaring (gevoel)
  • – gepland of toevallig, wat we op een bepaald moment doen en voelen,
  • Reflectieve observatie (kijken)
  • – de ervaring analyseren en de betekenis ervan bepalen,
  • Abstracte conceptualisatie (denken)
  • – verschillende concepten en ideeën creëren die in vergelijkbare situaties kunnen worden geïmplementeerd,
  • Actieve experimentatie (doen)
  • – ideeën en concepten testen in nieuwe situaties.

Volgens Kolb, wanneer we iets nieuws leren, passen we onze eerdere ervaringen aan, en dit beïnvloedt op zijn beurt onze volgende acties. We verwijzen naar dit proces als een repetitieve volgorde – zodra de laatste fase is voltooid, begint de volgende.

Leerstijlen

Elke persoon heeft een andere voorkeur voor leren. Daarom definieerde Kolb de volgende leerstijlen om trainers te helpen hun onderwijsmethoden aan te passen:

  • Divergerend. Personen met de divergerende stijl zijn gevoelig en creatief. Ze houden van het verzamelen van informatie en kunnen situaties vanuit verschillende perspectieven bekijken.
  • Assimilerend. Mensen met de assimilatie-leervoorkeur zijn meer geïnteresseerd in ideeën en abstracte concepten. Ze zijn goed in het analyseren en organiseren van informatie op een duidelijke en logische manier.
  • Convergerend. De convergerende leerstijl omvat een praktische benadering. Mensen met de convergerende leerstijl houden ervan om met ideeën te experimenteren en zoeken naar nuttige oplossingen om te controleren of een theorie in de praktijk werkt.
  • Accommoderend. Dit is een veelvoorkomende leerstijl. Personen met de accommoderende leerpreferenties vertrouwen meer op intuïtie dan op logica.

Een andere classificatie van leerpreferenties werd voorgesteld door Honey en Mumford:

  • Activisten. Ze genieten van nieuwe uitdagingen en engageren zich volledig in nieuwe ervaringen. Ze leren het beste wanneer ze in het diepe worden gegooid, en wanneer ze in teams werken en experimenteren.
  • Reflectoren. Reflectoren staan aan de zijlijn, observeren, verzamelen gegevens en trekken zorgvuldig conclusies. Ze hebben tijd nodig om beslissingen te nemen op basis van zorgvuldige analyse.
  • Theoretici. Theoretici streven naar perfectie. Ze stellen graag vragen en moeten duidelijk gedefinieerde doelen hebben.
  • Pragmatici. Ze testen nieuwe ideeën, concepten en methoden in de praktijk. Ze moeten de verbinding tussen theorie en praktijk zien, en geven de voorkeur aan concrete voorbeelden en feedback.

Samenvatting

Het ervaringsgerichte leer model voorgesteld door Kolb lijkt een uiterst effectieve leermethode te zijn die werknemers en organisaties in staat stelt te groeien. Sommige HR-specialisten bagatelliseren echter deze leerstijl, voornamelijk vanwege het feit dat het de theoretische basis verwerpt. Desondanks is Kolb’s cyclus de basis voor de meeste kennismanagementtheorieën en is het uitstekend voor business coaching.

Andere bronnen: 6 strategieën om inclusie op de werkplek te bevorderen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago