Als we de woorden van Jack Trout mogen geloven, is de belangrijkste beslissing in marketing het bedenken van een naam voor het product (Positionering: De Strijd om Jouw Geest). Dit is geen gemakkelijke taak, vooral tegenwoordig. Het aantal bestaande merken is in de afgelopen twintig jaar verdubbeld, en als gevolg daarvan verwarren consumenten ze met elkaar en kunnen ze ze niet uit elkaar houden. Het is ook moeilijker om een beschikbare internetdomeinnaam te vinden. Hoe noem je een startup? Hoe kies je de beste naam voor je bedrijf die niet alleen de menigte zal verbazen, maar ook niet al bezet is? Lees ons artikel en ontdek het.
“Ik bedacht de naam Queen al vroeg. Het kon niet King zijn, het heeft niet dezelfde klank of aura als Queen.”, zei Freddie Mercury in een van zijn interviews. „Het was een zeer koninklijke naam en het klonk prachtig. Het is sterk, zeer universeel en onmiddellijk. Het had veel visueel potentieel en was open voor allerlei interpretaties.”
Of je het nu wilt of niet, de naam van het bedrijf roept specifieke connotaties en emoties op die de aankoopbeslissing kunnen beïnvloeden. Een goede naam zal klanten aanmoedigen om gebruik te maken van het aanbod en de advertentiekosten verlagen, terwijl een zwakke naam consumenten kan vervreemden en een opkomend merk kan ruïneren. Hoe vind je de perfecte naam?
Paul Joyce, de oprichter van Geckoboard (een tool voor het monitoren van bedrijfsstatistieken), geeft toe dat je voordat je een naam voor je startup bedenkt, eerst moet nadenken over wie je klanten zijn en hoe je wilt dat je bedrijf door hen wordt waargenomen. Wil je geassocieerd worden als een jong en leuk merk of als een premium merk? De naam moet dat weerspiegelen.
Hier zijn veel mogelijkheden. We kunnen een combinatie van woorden gebruiken die weerspiegelt wie je bent, bijvoorbeeld:
Bij het zoeken naar inspiratie is het de moeite waard om een thesaurus te raadplegen, evenals om een associatiemap te maken die verband houdt met je merk. Een gemeenschappelijk kenmerk van de meeste grootste merken ter wereld is dat hun namen meestal kort zijn en uit één of twee lettergrepen bestaan. Voorbeelden? Disney, Apple, Facebook, YouTube, eBay. Natuurlijk zijn er ook bekende merken met langere namen, meestal verwijzend naar traditie, geschiedenis en de namen van hun oprichters, zoals Hewlett-Packard of Louis Vuitton.
Sommige bedrijven wenden zich tot culturele iconen bij het zoeken naar de juiste naam. Laten we dit illustreren met een voorbeeld: Tesla Motors, een Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s uit 2003, verwijst met zijn naam naar Nikola Tesla. Zo’n oplossing helpt zeker bij het opbouwen van het merkimago – de naam vertelt vanaf het begin een verhaal en genereert een groter bereik bij de start.
Interessant is dat is onderzocht of de eerste letter van de naam van de startup invloed heeft op het succes. Zoals het bleek, is het niet de moeite waard om een naam te kiezen die begint met de volgende letters: J, K of Q. Aan de andere kant zijn bedrijven met namen die beginnen met T, O en A de gelukkigsten. Je kunt meer over dit onderwerp lezen hier.
Het wordt steeds populairder om informatie over bedrijven en producten op het internet te zoeken. Momenteel heeft meer dan 70% van de huishoudens toegang tot het internet. Daarom is het de moeite waard om na te denken over je eigen website. Hoe verhoudt dit zich tot het benoemen van een startup?
Voordat je beslist over een bepaalde naam, is het goed om te controleren of de domeinnaam (met de juiste extensie) niet al door iemand anders is bezet. Klanten vinden het gemakkelijker om domeinen te onthouden die alleen uit de merknaam bestaan (zonder extra woorden). Anders kunnen ze niet alleen moeite hebben om je te vinden, maar zullen ze je bedrijf ook als minder geloofwaardig beschouwen.
Als je van plan bent om wereldwijd te gaan, is het ook de moeite waard om meteen de beschikbaarheid van een .com-domein te controleren. “Aan de ene kant brengt het veel beperkingen met zich mee bij het kiezen van een naam. Aan de andere kant dwingt het je om creatief na te denken. Het is de uitdaging waard!”, moedigt Richard Corbett, de oprichter van Eyetease, een startup die gratis internet in Londense taxi’s biedt, aan.
Echter, de beschikbaarheid van domeinen is niet het enige probleem. Het komt voor dat een ogenschijnlijk gewone naam een negatieve en beledigende betekenis heeft in een vreemde taal. Het is de moeite waard om de legendarische Chevrolet Nova te vermelden (No va – “het gaat niet” in het Spaans). Een snelle zoektocht in een woordenboek helpt je om potentiële valkuilen te vermijden.
Er zijn verschillende manieren die je kunnen helpen om een naam te bedenken die geschikt kan zijn voor je merk. Hier zijn enkele tips:
De woorden van Jack Trout “Het is tijd om je te onderscheiden of te sterven” zijn uiterst relevant, vooral tegenwoordig. Het vinden van de beste naam voor je bedrijf kost wat tijd, maar het is zeker de moeite waard. Sommige bedrijven creëren hun merknamen zelf, anderen gebruiken copywriters of vragen online gemeenschappen om advies. De keuze is aan jou.
Zodra je beslist hoe je een startup noemt, bekijk dan onze ATS-tool om je te helpen topkandidaten aan te nemen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…