Categories: BlogStart je startup

Hoe een startup te noemen? Nuttige tips en strategieën

Als we de woorden van Jack Trout mogen geloven, is de belangrijkste beslissing in marketing het bedenken van een naam voor het product (Positionering: De Strijd om Jouw Geest). Dit is geen gemakkelijke taak, vooral tegenwoordig. Het aantal bestaande merken is in de afgelopen twintig jaar verdubbeld, en als gevolg daarvan verwarren consumenten ze met elkaar en kunnen ze ze niet uit elkaar houden. Het is ook moeilijker om een beschikbare internetdomeinnaam te vinden. Hoe noem je een startup? Hoe kies je de beste naam voor je bedrijf die niet alleen de menigte zal verbazen, maar ook niet al bezet is? Lees ons artikel en ontdek het.

Hoe noem je een startup? – inhoudsopgave:

  1. Inleiding
  2. Hoe noem je een startup?
  3. Een startup een naam geven – waar moet je aan denken?
  4. Hoe komen startups op hun namen?
  5. Samenvatting

Inleiding

“Ik bedacht de naam Queen al vroeg. Het kon niet King zijn, het heeft niet dezelfde klank of aura als Queen.”, zei Freddie Mercury in een van zijn interviews. „Het was een zeer koninklijke naam en het klonk prachtig. Het is sterk, zeer universeel en onmiddellijk. Het had veel visueel potentieel en was open voor allerlei interpretaties.”

Of je het nu wilt of niet, de naam van het bedrijf roept specifieke connotaties en emoties op die de aankoopbeslissing kunnen beïnvloeden. Een goede naam zal klanten aanmoedigen om gebruik te maken van het aanbod en de advertentiekosten verlagen, terwijl een zwakke naam consumenten kan vervreemden en een opkomend merk kan ruïneren. Hoe vind je de perfecte naam?

Paul Joyce, de oprichter van Geckoboard (een tool voor het monitoren van bedrijfsstatistieken), geeft toe dat je voordat je een naam voor je startup bedenkt, eerst moet nadenken over wie je klanten zijn en hoe je wilt dat je bedrijf door hen wordt waargenomen. Wil je geassocieerd worden als een jong en leuk merk of als een premium merk? De naam moet dat weerspiegelen.

Hoe noem je een startup?

Hier zijn veel mogelijkheden. We kunnen een combinatie van woorden gebruiken die weerspiegelt wie je bent, bijvoorbeeld:

  • Microsoft = software + microcomputer
  • Wikipedia = wiki + encyclopedie

Bij het zoeken naar inspiratie is het de moeite waard om een thesaurus te raadplegen, evenals om een associatiemap te maken die verband houdt met je merk. Een gemeenschappelijk kenmerk van de meeste grootste merken ter wereld is dat hun namen meestal kort zijn en uit één of twee lettergrepen bestaan. Voorbeelden? Disney, Apple, Facebook, YouTube, eBay. Natuurlijk zijn er ook bekende merken met langere namen, meestal verwijzend naar traditie, geschiedenis en de namen van hun oprichters, zoals Hewlett-Packard of Louis Vuitton.

Sommige bedrijven wenden zich tot culturele iconen bij het zoeken naar de juiste naam. Laten we dit illustreren met een voorbeeld: Tesla Motors, een Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s uit 2003, verwijst met zijn naam naar Nikola Tesla. Zo’n oplossing helpt zeker bij het opbouwen van het merkimago – de naam vertelt vanaf het begin een verhaal en genereert een groter bereik bij de start.

Interessant is dat is onderzocht of de eerste letter van de naam van de startup invloed heeft op het succes. Zoals het bleek, is het niet de moeite waard om een naam te kiezen die begint met de volgende letters: J, K of Q. Aan de andere kant zijn bedrijven met namen die beginnen met T, O en A de gelukkigsten. Je kunt meer over dit onderwerp lezen hier.

Een startup een naam geven – waar moet je aan denken?

Het wordt steeds populairder om informatie over bedrijven en producten op het internet te zoeken. Momenteel heeft meer dan 70% van de huishoudens toegang tot het internet. Daarom is het de moeite waard om na te denken over je eigen website. Hoe verhoudt dit zich tot het benoemen van een startup?

Voordat je beslist over een bepaalde naam, is het goed om te controleren of de domeinnaam (met de juiste extensie) niet al door iemand anders is bezet. Klanten vinden het gemakkelijker om domeinen te onthouden die alleen uit de merknaam bestaan (zonder extra woorden). Anders kunnen ze niet alleen moeite hebben om je te vinden, maar zullen ze je bedrijf ook als minder geloofwaardig beschouwen.

Als je van plan bent om wereldwijd te gaan, is het ook de moeite waard om meteen de beschikbaarheid van een .com-domein te controleren. “Aan de ene kant brengt het veel beperkingen met zich mee bij het kiezen van een naam. Aan de andere kant dwingt het je om creatief na te denken. Het is de uitdaging waard!”, moedigt Richard Corbett, de oprichter van Eyetease, een startup die gratis internet in Londense taxi’s biedt, aan.

Echter, de beschikbaarheid van domeinen is niet het enige probleem. Het komt voor dat een ogenschijnlijk gewone naam een negatieve en beledigende betekenis heeft in een vreemde taal. Het is de moeite waard om de legendarische Chevrolet Nova te vermelden (No va – “het gaat niet” in het Spaans). Een snelle zoektocht in een woordenboek helpt je om potentiële valkuilen te vermijden.

Hoe komen startups op hun namen?

Er zijn verschillende manieren die je kunnen helpen om een naam te bedenken die geschikt kan zijn voor je merk. Hier zijn enkele tips:

  • Vraag om feedback. Brainstormen is een bewezen manier om je naar het perfecte idee te leiden. In plaats van het alleen te doen, vraag je team om advies. Mensen die met je werken kennen het bedrijf, dus ze zullen hun intuïtie gebruiken om je te helpen. Ze zullen een naam bedenken die niet alleen aantrekkelijk is, maar ook weerspiegelt wat je bedrijf daadwerkelijk doet. Bovendien kun je het potentieel van het internet gebruiken en online gemeenschappen om suggesties vragen. Dit zal je helpen ontdekken welke namen het meest pakkend zijn.
  • Gebruik marktplaatsen voor domeinnamen. Niet iedereen wil tijd besteden aan het bedenken van de juiste naam. Dit is begrijpelijk. Daarom zijn er marktplaatsen voor domeinnamen ontstaan die al het werk voor bedrijfseigenaren doen, zoals Domainify, Sedo of Flippa.
  • Huur specialisten in. Als je denkt dat het vinden van een bedrijfsnaam ver boven je pet gaat, schakel dan experts in voor hulp. Natuurlijk kan niet elke startup zich dat veroorloven. Aangezien dergelijke diensten kostbaar kunnen zijn, analyseer je je budget van tevoren en beslis je of je genoeg geld hebt om professionals in te huren.

Hoe noem je een startup – samenvatting

De woorden van Jack Trout “Het is tijd om je te onderscheiden of te sterven” zijn uiterst relevant, vooral tegenwoordig. Het vinden van de beste naam voor je bedrijf kost wat tijd, maar het is zeker de moeite waard. Sommige bedrijven creëren hun merknamen zelf, anderen gebruiken copywriters of vragen online gemeenschappen om advies. De keuze is aan jou.

Zodra je beslist hoe je een startup noemt, bekijk dan onze ATS-tool om je te helpen topkandidaten aan te nemen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago