Categories: BlogHR

Wat is een manager voor compensatie en voordelen?

Elk bedrijf, ongeacht de sector, zou moeten streven naar het bieden van aantrekkelijke salarissen en toegang tot de juiste voordelen of extraatjes voor zijn werknemers. Hoewel verschillende factoren belangrijk zijn bij het kiezen van een jobaanbieding, staan salaris en extra voordelen altijd hoog op de lijst van prioriteiten en trekken ze top talenten naar het bedrijf. Het is de verantwoordelijkheid van een compensatie- en voordelenmanager (C&B) om ervoor te zorgen dat dit voortdurend het geval is. Wat doet een compensatie- en voordelenmanager? Lees ons artikel en ontdek het.

Compensatie- en voordelenmanager – inhoudsopgave:

  1. Wat doet een compensatie- en voordelenmanager?
  2. Wat zijn de verantwoordelijkheden van een compensatie- en voordelenmanager?
  3. Samenvatting

Wat doet een compensatie- en voordelenmanager?

Een compensatie- en voordelenmanager is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van compensatieplannen en voordelenpakketten. Elke compensatie- en voordelenmanager zou de marktwaarde van de betreffende functie moeten kennen (die kan worden afgeleid uit marktonderzoek, rekening houdend met de vereiste opleiding, ervaring, harde en zachte vaardigheden, enz.). Op basis hiervan zouden ze een salarisbereik moeten vaststellen, dat niet alleen de kandidaat tevreden stelt, maar ook realistisch (gezien de financiële mogelijkheden van het bedrijf) en concurrerend is. Dit vereist het ontwikkelen van geschikte criteria voor het evalueren van salarissen voor een bepaalde functie.

Compensatiemanagers zorgen ervoor dat het beloningsbeleid in overeenstemming is met de huidige arbeidswetgeving, die vereist dat wijzigingen worden bijgehouden en zich aan te passen door het ontwikkelde beleid te wijzigen. Ook moeten salarissen voortdurend worden aangepast aan wat de concurrenten aanbieden, economische omstandigheden en de situatie van het bedrijf. Bovendien zijn compensatie- en voordelenmanagers verantwoordelijk voor het waarborgen van eerlijke en nauwkeurige salarissen, vooral wanneer teamleden variëren in leeftijd, geslacht of ervaring.

Het berekenen van voordelen, zoals extra vakantiedagen, ziektekostenverzekering, medisch pakket, sportschoollidmaatschap, opleidingssubsidies en kraamuitkeringen – is een even belangrijke taak van een compensatie- en voordelenmanager. Het aanpassen van voordelen aan de behoeften van de werknemers en de financiële mogelijkheden van het bedrijf moet ook voorafgaan aan een passende analyse, observatie van markttrends en vergelijking met concurrenten.

Wat zijn de verantwoordelijkheden van een compensatie- en voordelenmanager?

Echter, het ontwikkelen van een compensatiestrategie voor een bepaalde functie is niet genoeg. Een compensatie- en voordelenmanager is ook vaak betrokken bij wervingsprocessen – vooral wanneer een kandidaat al is geselecteerd en met een specifiek aanbod moet worden gepresenteerd.

Dan is de rol van een compensatie- en voordelenmanager om een oplossing te bieden die in lijn is met de marktomstandigheden, en tegelijkertijd is afgestemd op de vaardigheden en ervaring van de werknemer, evenals hun taken en de plaats die hun functie inneemt in de structuur van het bedrijf. Daarom is het niet genoeg om een salarisbereik voor een bepaalde functie vast te stellen, maar om het realistisch te maken en beide partijen tevreden te houden (het uiteindelijke salaris kan zowel lager als hoger zijn).

Afhankelijk van de grootte van het bedrijf kan een compensatiemanager ofwel de eerder genoemde programma’s alleen creëren, ze implementeren met de hulp van recruiters, hiring managers en andere mensen die in de interne HR-afdeling werken (in het geval van kleinere bedrijven), of een eigen team hebben dat zich alleen richt op het compensatie- en voordelenbeleid (in het geval van bedrijven met honderden of duizenden werknemers).

Samenvatting

Een compensatie- en voordelenmanager speelt een zeer belangrijke rol in het succes van het bedrijf. Een goed gepland compensatiebeleid – zowel wat betreft reguliere betalingen, als geplande salarisverhogingen, bonussen voor extra prestaties of commissies – zorgt ervoor dat mensen bereidwilliger reageren op jobaanbiedingen en zich gewaardeerd voelen voor wat ze doen. Alle taken die door compensatie- en voordelenmanagers worden uitgevoerd, zijn gericht op het aantrekken en behouden van de beste talenten in de organisatie, wat tegenwoordig essentieel is, aangezien werknemers de concurrentievoordelen van het bedrijf opbouwen.

Lees ook: AI in werving.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago