Wat is een e-book? – Maak en verkoop digitale producten #6

In het vorige artikel van deze cyclus kunt u lezen over populaire ideeën voor digitale producten. In de huidige publicatie zullen we een nadere blik werpen op een van de vormen van digitale producten, namelijk het e-boek. Lees verder om te ontdekken wat een e-boek is en wat de voordelen zijn.

Wat is een e-boek? – inhoudsopgave:

  1. Wat is een e-boek?
  2. Voordelen van e-boeken
  3. E-boek vs. papieren boek
  4. Statistieken met betrekking tot e-boeken

Wat is een e-boek?

Volgens de definitie van een e-boek is het een elektronisch boek of een item gekarakteriseerd als “literair werk in de elektronische versie”. De term e-boek is een afkorting van “elektronisch boek”. Het kan in veel formaten bestaan, zoals: pdf, rtf en doc. Om meer te weten te komen over e-boekformaten, lees ons artikel: “De meest populaire e-boekformaten”.

Een e-boek kan bestaan uit geschreven inhoud evenals afbeeldingen en grafieken. Dergelijke e-boeken zijn ontworpen om geopend, gelezen en gebruikt te worden op elektronische apparaten. Men kan hiervoor een speciaal daarvoor bestemde e-reader gebruiken, of een laptop, tablet of smartphone.

Voordelen van e-boeken

Onder de voordelen die het vaakst worden genoemd door volgers van e-boeken:

  • gemakkelijke toegang – in vergelijking met papieren boeken kunnen e-boeken praktisch onmiddellijk worden gedownload, de klant hoeft niet te wachten tot het boek is verzonden vanuit het tijdschrift en door de koerier is afgeleverd,
  • lagere prijzen – er zijn veel gratis e-boeken op de markt, terwijl de betaalde veel goedkoper zijn in vergelijking met traditionele boeken,
  • gebruiksgemak – boeken in elektronische vorm kunnen op elk moment, op elk tijdstip, op de telefoon of een ander apparaat worden geopend. Elektronische lezers, die het meest worden gebruikt om e-boeken te lezen, zijn veel lichter en nemen minder ruimte in dan papieren boeken,
  • aanpassing aan de behoeften van de gebruiker – terwijl we e-boeken lezen met behulp van elektronische apparaten, kunnen we elementen zoals: lettertype of helderheid van afbeeldingen aanpassen aan onze voorkeuren,
  • gemakkelijke opslag – elektronische boeken hebben geen planken nodig voor opslag, waardoor ze geen stof verzamelen en geen ruimte innemen. Bovendien hoeven we ons geen zorgen te maken over vervagende pagina’s met aantekeningen,
  • milieuoverwegingen – het kiezen van e-boeken in plaats van papieren boeken beïnvloedt en elimineert de druk, wat bomen spaart en de uitstoot van broeikasgassen vermindert.

E-boek vs. papieren boek

Geschillen tussen voorstanders van traditionele boeken en pleitbezorgers van elektronische boeken zijn gemakkelijk zichtbaar op veel internetfora van boekenliefhebbers. Het is moeilijk om specifieke tekortkomingen van e-boeken te noemen, aangezien het lezen ervan niet te vergelijken is als ervaring met de traditionele leespraktijk. Veel enthousiastelingen van papieren publicaties geven twee nadelen aan, die niet echt verband houden met de e-boeken zelf, maar met de ervaring van het lezen ervan.

Sommige lezers kunnen zichzelf niet overtuigen om e-boeken te gebruiken omdat ze de voorkeur geven aan boeken in hun fysieke vorm en ze de ervaring van traditioneel lezen missen. Ze houden ervan om pagina’s om te slaan en de geur van papier te ruiken, evenals het geluid van omgeslagen pagina’s te horen. Sommige lezers lijken te genieten van het hebben van boeken, ze te verzamelen en thuisbibliotheken te creëren.

Toch maakt dit alles e-boeken niet overbodig. Het is voldoende om gewoon een nadere blik op de statistieken te werpen om te zien hoe e-boeken in populariteit zijn gegroeid tijdens de pandemie, toen alle fysieke winkels gesloten waren vanwege de beperkingen. In die tijd was het veel gemakkelijker om e-boeken te kopen dan papieren boeken en leken ze een veiligere alternatieve voor gedrukte materialen. Dit wordt bevestigd door de cijfers die onthullen dat de verkoop van e-boeken in 2020 met 22% is gestegen in vergelijking met 2019. Ondanks het feit dat de verkoop in 2021 daalde, waren de cijfers nog steeds hoger dan voor de pandemie.

Statistieken met betrekking tot e-boeken

Het is al eerder vermeld dat e-boeken in populariteit toenemen. Laten we eens kijken naar de statistieken met betrekking tot deze markt.

Wie leest boeken? Statistieken die zijn gemaakt op de Amerikaanse bevolking tonen aan dat:

  • 33% van de respondenten boeken leest in zowel e-boek als papieren boekvorm,
  • 32% van de respondenten alleen papieren boeken leest,
  • 9% van de respondenten alleen elektronische versies van boeken kiest.

De meeste mensen die boeken lezen zijn universiteitsafgestudeerden. Bovendien is het belangrijke factor die de lezers beïnvloedt inkomen – 86% van de lezers verdient meer dan 75.000 Amerikaanse dollars per jaar. Volgens de gegevens zijn er in 2020 in de VS 191 miljoen e-boeken verkocht. Ondanks het feit dat papieren boeken nog steeds de hoogste winst op de uitgeversmarkt opleveren, neemt de populariteit van elektronische equivalenten voortdurend toe.

Samenvatting

Veel mensen lijken ervan overtuigd te zijn dat papieren boeken voor altijd bij ons zullen blijven. Ondanks de heersende populariteit van papieren boeken, worden e-boeken steeds vaker gekozen als alternatief voor traditionele boeken of als een vorm van aanvulling op hun leesreis. Het is de moeite waard om de markt te volgen, omdat een groot deel van de lezers ervan overtuigd is dat e-boeken in de toekomst zullen evolueren. Daarom zullen er nieuwe kansen ontstaan voor uitgeverijen en onafhankelijke uitgevers.

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago