Hoe het abonnementsmodel te gebruiken om producten te verkopen? – Maak en verkoop digitale producten #5

Weet je hoe je het abonnementsmodel kunt gebruiken om producten te verkopen? Is een abonnement goed voor jouw bedrijf? Onderzoek van Recharge toont een significante toename van de populariteit van het abonnementsmodel in e-commerce. Statistieken geven aan dat het abonnementsmodel direct invloed heeft op de groei van de gemiddelde orderwaarde (AOV) en de klantlevenswaarde (LTV). Lees het artikel om meer te ontdekken.

Hoe het abonnementsmodel te gebruiken om producten te verkopen? – inhoudsopgave:

  1. Wat is het abonnementsmodel?
  2. Soorten abonnementen
  3. Perceptie van de klant en businessmodel
  4. Businessmodellen in de digitale ruimte
  5. Voordelen en nadelen van het abonnementsmodel
  6. Voorbeelden van het abonnementsmodel in de verkoop van digitale producten

Wat is het abonnementsmodel?

In het abonnementsmodel beslist de klant om een vast bedrag te betalen in ruil voor toegang tot het gekozen aanbod of de dienst. Deze manier van verkopen wordt zowel gebruikt voor de verkoop van fysieke als digitale producten. In het verleden werden terugkerende betalingen gebruikt voor abonnementen op favoriete papieren tijdschriften, terwijl het model momenteel wordt gebruikt om producten in verschillende sectoren te verkopen.

In het abonnementsmodel ligt de nadruk op langdurige samenwerking tussen de verkoper en de klant. Betere klantbetrokkenheid stelt de verkoper in staat om een regelmatig, stabiel maandelijks inkomen te genereren. Daarom is het de moeite waard om wat tijd te besteden aan het ontwerpen van een businessmodel dat geschikt is voor jouw activiteiten, zodat je de klant kunt verbinden met jouw product en jouw merk.

Soorten abonnementen

Bij het overwegen van de overstap naar het abonnementsmodel moet men zich vertrouwd maken met de verschillende soorten abonnementen, daarom volgt hieronder een beschrijving van drie modellen van abonnementen met de bijbehorende voorbeelden van toepassing.

  1. Toegang abonnement model
  2. De belangrijkste waarde voor de klant ligt in het feit dat hij toegang heeft tot producten die niet beschikbaar zijn voor andere mensen. Dit kan zowel toegang zijn tot specifieke inhoud (publicaties, films, muziek en meer) als tot diensten die verband houden met andere producten, zoals: gratis verzending, kortingen. Het toegang abonnement model wordt vaak gebruikt in het model van de deeleconomie, waar producten worden gedeeld en gebruikt maar niet noodzakelijkerwijs bezeten – dit abonnementsmodel is overgenomen door merken zoals: Airbnb, Uber, Bolt en Free Now.

  3. Curation abonnement model
  4. Dit model is een goede oplossing voor bedrijven die hun klanten graag verrassen. In dit abonnementsmodel weten klanten niet welk exact product ze zullen ontvangen. Het bedrijf maakt een selectie en levert een reeks producten op basis van de markt. Het curation abonnement model is het meest gebruikelijk en heeft bewezen het beste te zijn voor de voedsel-, schoonheids- en kledingindustrie.

  5. Bijvullings abonnement model
  6. Dit is het op één na populairste abonnementsmodel met hoge conversieratio’s. In dit model worden producten regelmatig aan de klanten geleverd, meestal wordt het gebruikt voor dagelijkse, noodzakelijke producten zoals: verse groenten, fruit, boxdiëten, hygiëneproducten en nog veel meer.

Perceptie van de klant en businessmodel

Abonnementen kunnen worden gecategoriseerd op basis van de perceptie van de klant, en klanten kunnen het abonnementsmodel om twee hoofdredenen interessant vinden: gemak en ontdekking.

In het geval van ontdekkingsabonnementen zijn de diensten gericht op klanten die geen direct contact met het product hebben gehad en gewoon hebben besloten het te kopen op basis van aanbevelingen.

Het gemak abonnement vergemakkelijkt bepaalde aspecten van het leven van de klant. De klant bestelt het aangegeven product of de dienst regelmatig met behulp van diensten die het bestellen automatiseren.

Businessmodellen in de digitale ruimte

Producten die kenmerkend zijn voor de digitale ruimte beïnvloeden de vorm van het uiteindelijke abonnementsmodel dat door het bedrijf wordt gebruikt. Volgens dit kunnen we twee businessmodellen onderscheiden als volgt:

  • SaaS-model (software as a service) – dit businessmodel is gebaseerd op het bieden van toegang tot de dienst zonder de noodzaak van aankoop. De applicatie kan constant worden gebruikt in ruil voor terugkerende kosten.
  • XaaS-model (anything as a service) – is een uitbreiding van het SaaS-model door een breder scala aan diensten op te nemen, bijvoorbeeld: database as a service (DbaaS), desktop as a service (DaaS), communications as a service (CaaS), monitoring as a service (MaaS). De facturering voor de dienst gebeurt op dezelfde manier als bij het SaaS-model.

Voordelen en nadelen van het abonnementsmodel

De belangrijkste voordelen van het abonnementsmodel zijn:

  • Gemakkelijke vraagvoorspelling – het hebben van informatie over het aantal abonnees maakt het mogelijk om te schatten hoeveel producten er elke maand zullen worden verkocht. In het geval van de verkoop van fysieke producten vergemakkelijkt het de voorraadcontrole om de opslagkosten te minimaliseren.
  • Langdurige relatie met klanten – klanten die hun maandelijkse kosten betalen, worden een betere en betrouwbaardere bron van inkomen voor het bedrijf. Ze worden loyaal aan het merk en vullen eerder evaluatievragenlijsten in die de verkoper helpen om het gedrag van klanten te begrijpen en beter in te spelen op het aanbod.
  • Lagere kosten voor het bereiken van nieuwe klanten – in het abonnementsmodel draagt de verkoper zelden de kosten die verband houden met het bereiken van potentiële nieuwe klanten. De klant die al heeft besloten een dienst aan te schaffen, hoeft niet opnieuw benaderd te worden om aangemoedigd te worden het product opnieuw te kopen.
  • Nieuwe oplossingen testen – met vaste klanten kan de verkoper zijn aanbod afstemmen op hun behoeften. Bovendien kan de verkoper, met toegang tot betrouwbare meningen van klanten, zijn nieuwe producten en diensten testen voordat ze op de bredere markt worden geïntroduceerd.

De belangrijkste nadelen van het abonnementsmodel zijn:

  • Groeiende concurrentie – het abonnementsmodel voor verkoop wint aan populariteit, waardoor de concurrentie toeneemt.
  • Moeilijkheden bij het aantrekken van klanten – klanten hebben meer tijd nodig om te beslissen om het abonnement te starten. In vergelijking met eenmalige betalingen is de abonnementsbetaling zelden een beslissing die op impuls is gebaseerd.
  • Verveling – klanten kunnen zich moe en verveeld voelen met het geabonneerde product of de dienst. De verkoper moet zijn vaste klanten voorzien van nieuwe, interessante waarden, anders kan hij zijn bedrijf niet beschermen tegen een hoog annuleringstarief.

Voorbeelden van het abonnementsmodel in de verkoop van digitale producten

  1. Abonnement op de dienst
  2. Microsoft is een populair voorbeeld van het abonnementsmodel. Het bedrijf biedt zijn klanten verschillende soorten plannen aan, die toegang geven tot verschillende producten: Excel, PowerPoint, Word, enzovoort. De pakketten kunnen regelmatig worden betaald: maandelijks of jaarlijks.

    Evenzo heeft het bedrijf Adobe speciale plannen die de klant kan krijgen als onderdeel van het abonnement. Afhankelijk van de behoeften van de klant zijn er pakketten voor: bedrijven, individuele gebruikers, scholen, instellingen voor hoger onderwijs, studenten en docenten.

  3. Abonnement op online entertainment
  4. Dergelijke bedrijven als: Netflix, HBO Go, Amazon Prime en Disney Plus bieden toegang tot films en filmseries in ruil voor de aankoop van een abonnement. Het voordeel van dergelijke diensten ten opzichte van de televisie is de toegankelijkheid. De gebruiker is niet afhankelijk van de uitzendtijd en kan zijn favoriete films op elk moment bekijken. Streamingplatforms bieden snelle toegang tot nieuwe filmreleases.

Samenvatting

Klanten besluiten het abonnement te betalen uit gemak. Ze hoeven niet te onthouden wanneer ze moeten betalen, aangezien deze automatisch van de rekening van de klant worden afgeschreven. Bovendien heeft de klant zelf volledige controle over zijn keuzes. Veel klanten besluiten een betaald abonnement op een podcast aan te schaffen om hun favoriete artiest te steunen en om hun programma te kunnen beluisteren. Zoals we zien, is de introductie van verkoop in het abonnementsmodel het overwegen waard voor elk bedrijf dat digitale producten produceert.

Om te ontdekken hoe je jouw digitale producten verder kunt verkopen, lees ons artikel getiteld: Beste verkoopmodellen om digitale producten te verkopen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago