Beste verkoopmodellen om digitale producten te verkopen – Maak en verkoop digitale producten #4

De creatie van een digitaal product is slechts het begin van het complexe proces van productvorming. In de volgende stap moet de maker beslissen hoe hij zijn product gaat verkopen. Gelukkig zijn er verschillende nuttige verkooptechnieken die kunnen worden toegepast op de verkoop van digitale producten. Om meer te weten te komen over de beste verkoopmodellen voor digitale producten, lees het onderstaande artikel.

Beste verkoopmodellen voor digitale producten – inhoudsopgave:

  1. Hoe kies je het beste verkoopmodel?
  2. Verkoopmodellen voor digitale producten
  3. Welk verkoopmodel is het beste?

Hoe kies je het beste verkoopmodel?

De juiste keuze van verkoopmodel is bijzonder belangrijk in de context van de planning van alle processen die verband houden met de marketing van het digitale product. Het goed doordachte concept van het product dat je aan onze klanten wilt aanbieden, is mogelijk niet voldoende voor succesvolle verkoop. Je moet een plan hebben voor de verkoop van het product aan je klanten.

Afhankelijk van het type product kunnen de verkooptechnieken en -vormen verschillen. In de onderstaande post presenteren we een lijst van de meest populaire verkoopprocedures evenals voorbeelden van aanbiedingen die vaak met die modellen worden gecombineerd.

Verkoopmodellen voor digitale producten

Eenmalige betaling

Dit verkoopmodel wordt het meest gebruikt om digitale producten te verkopen. De werkwijze is vergelijkbaar met die in een fysieke winkel. De klant moet slechts één keer betalen voor een product, en wordt dan de rechtmatige eigenaar van het item, wat betekent dat hij het op elke manier mag gebruiken die hij kiest.

Digitale producten kunnen op dezelfde manier worden verkocht. Evenzo doet de klant een eenmalige aankoop door de eerder vastgestelde prijs te betalen. Na de aankoop hoeft de klant geen contact meer te hebben met de verkoper. In dit model kan de klant in de toekomst wel of niet opnieuw gebruikmaken van de diensten van de verkoper. Alles hangt af van de algehele ervaring en de aanwezigheid van goede of slechte indrukken aan de kant van de klant.

In het geval van een volgende aankoop is er geen zekerheid dat de klant dezelfde verkoper zal kiezen en het volgende product zal krijgen. Er is op dit moment geen stabiele, sterke relatie tussen de verkoper en de klant, waardoor de klant later kan vertrouwen op aanbiedingen van je concurrenten.

Dit verkoopmodel kan worden toegepast op digitale producten zoals: foto’s, video’s, documenten, e-books en muziek. Dit is niet de laatste en enige verkoopoptie die beschikbaar is voor digitale verkopers, lees daarom het artikel en ontdek meer over andere nuttige verkoopmodellen.

Pakketten

Een andere manier om digitale producten te verkopen is ze in pakketten aan te bieden. Het verkopen van producten in pakketten betekent dat we meerdere producten samen in één set kunnen aanbieden. Deze vorm van verkoop biedt de klant veel betere waarde, omdat twee producten samen goedkoper zijn dan dezelfde producten afzonderlijk verkocht.

Evenzo, vanuit het perspectief van de verkoper, heeft dit verkoopmodel veel voordelen:

  • De gemiddelde prijs van de aankooporder stijgt – klanten kopen producten die in pakketten worden verkocht enthousiaster, omdat de prijs gunstiger is, of over het algemeen als lager wordt ervaren. De verkoper profiteert ook, omdat het totale aantal verkooptransacties stijgt en het meestal gemakkelijker is om een pakket producten te verkopen dan één enkel product – zelfs als het afzonderlijk verkochte product goedkoper is.
  • Marketingactiviteiten zijn eenvoudiger – in het geval van promotionele activiteiten van verschillende producten is onze aandacht op hen allemaal gericht. Deze vorm van verkoop vermindert het verbruik van middelen, waarvan er veel meer zouden moeten worden gebruikt als elk product afzonderlijk op de markt zou worden gebracht. Hierdoor kan het budget van de marketingcampagne evenals de tijd die aan marketingactiviteiten wordt besteed, strakker worden gecontroleerd.
  • Betere verkoop van langzaam verkopende producten – sommige digitale producten die langzaam verkopen, kunnen in pakketten worden gecombineerd met best verkopende producten. Dankzij deze verkooptechniek hebben we de kans om de tijd die is besteed aan het creëren van dit langzaam verkopende product goed te maken – op deze manier voelen we niet langer dat ons werk tevergeefs is gedaan.

Het is de moeite waard om te onthouden dat klanten graag keuze hebben, daarom moeten we naast pakketten ook een uitgebreid aanbod van individuele producten creëren. Een aanbod dat beperkt is tot alleen pakketten kan klanten afschrikken van aankoop omdat ons pakket het product kan bevatten waarvoor klanten niet willen betalen of omgekeerd, het gewenste product mogelijk niet in het pakket is opgenomen en niet beschikbaar is voor afzonderlijke aankoop.

Het is vermeldenswaard dat de verkoper producten in pakketten kan samenstellen volgens zijn eigen voorkeur, maar er zijn nog steeds enkele basisregels om rekening mee te houden tijdens het proces. Gewoonlijk worden pakketten samengesteld op basis van:

  • onderwerp,
  • behorend tot een serie of collectie,
  • deel uitmakend van de startersset.

Typisch zijn producten die in pakketten worden gecombineerd complementair aan elkaar of zijn ze op een bepaalde manier vergelijkbaar. Het pakket met een dergelijk aanbod kan interessant zijn voor klanten die actief op zoek zijn naar specifieke, exacte soorten producten. Bovendien bereiden sommige verkopers om de aandacht van de klant te trekken pakketten samengesteld uit bestsellers voor; dergelijke aanbiedingen worden over het algemeen als zeer aantrekkelijk en aanmoedigend voor klanten gezien. Er kan een tijdslimiet worden toegepast op de verkoop van pakketten en ze kunnen seizoensgebonden of binnen een beperkte tijdsperiode worden verkocht.

Starterssets vormen een ideaal aanbod voor beginnende klanten die hun reis met het nieuwe digitale programma of product willen beginnen. Bovendien kunnen vergelijkbare sets worden ontworpen voor tussenliggende en gevorderde klanten die al enige kennis hebben van de aangeboden applicaties of producten.

De verkoper die zijn sets van producten aanbiedt, kan experimenteren met verschillende pakketten en observeren welke specifieke combinatie vaak door zijn klanten wordt gekocht. Er is geen noodzaak om die pakketten te beperken tot één type bestandsformaat – vaak zijn pakketten die diversiteit van formaten presenteren aantrekkelijker dan het product in één enkel formaat dat afzonderlijk wordt verkocht. Bijvoorbeeld, bij het aanbieden van een online cursus kun je niet alleen videobestanden toevoegen, maar ook e-books en PDF-bestanden met taken en opdrachten.

Freemium-model

Om meer te weten te komen over het freemium-model, bekijk het artikel: Freemium-model – 7 tips voor startups.

In dit model wordt het digitale product in zijn basisversie gratis aangeboden. Tegelijkertijd wordt de aanvullende, volledige en betaalde versie van het digitale product ontwikkeld. Alternatief kan de gratis proefversie worden uitgebracht met toegang die beperkt is tot een bepaalde periode (bijvoorbeeld 14 dagen).

LinkedIn is het ideale voorbeeld van een platform dat opereert in het freemium-model. Elke gebruiker kan zijn eigen account starten zonder kosten en heeft toegang tot functies zoals: contacten leggen, aanbevelingen geven en ontvangen, wekelijkse vacaturemeldingen ontvangen.

Voor alle LinkedIn-gebruikers die het volledige potentieel van het platform willen benutten, zijn premium, betaalde abonnementen beschikbaar. Deze abonnementen, afhankelijk van het gekozen pakket, kunnen het zoeken en inhuren van kandidaten vergemakkelijken, evenals helpen bij het actief ontwikkelen van een carrière of het opbouwen van een klantenbestand.

Abonnementsmodel

Dit model vereist het doen van terugkerende betalingen van een maandelijkse vergoeding (abonnement), wat toegang garandeert tot bepaalde digitale producten en diensten volgens het gekozen pakket. Deze oplossing wordt effectief gebruikt in veel bedrijfssectoren en steeds meer bedrijven kiezen dit model om hun producten aan klanten aan te bieden.

Het meest populaire voorbeeld van de toepassing van het abonnementsmodel wordt vertegenwoordigd door filmstreamingplatforms zoals Netflix of HBO GO. Meer over het abonnementsmodel, met de voordelen voor klanten en bedrijven, kan worden gevonden in het afzonderlijke artikel op onze blogsite.

Welk verkoopmodel is het beste?

Het is moeilijk om deze vraag te beantwoorden. Allereerst hangt alles af van het digitale product dat je van plan bent te verkopen. In het geval van applicaties, online cursussen, diensten of computerprogramma’s kan het abonnementsmodel een betere optie lijken dan andere. Hoewel diensten zoals: e-books, foto’s, video’s in veel verkoopmodellen kunnen worden aangeboden – het hangt allemaal af van je eigen voorkeuren, verwachtingen en verkoopdoelen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago