Het ontwerp van werkplekken heeft als doel de werkorganisatie te verbeteren en de competenties van werknemers te ontwikkelen. Twee belangrijke benaderingen in het ontwerp van werkplekken zijn specialisatie en alternatieve methoden. De meest populaire alternatieve methoden zijn taakkenning en taakkenning. Het effectieve en efficiënte ontwerp van werkplekken moet compatibel zijn met de organisatiestructuur van het bedrijf en zijn specificiteit, managementmethoden en gedefinieerde doelstellingen. De keuze van de methode is gebaseerd op de veronderstelling dat effectief werk en de bijbehorende tevredenheid voortkomen uit de interne inhoud van de rol. Men moet zich herinneren dat mensen alleen gemotiveerd zijn wanneer alle middelen die nodig zijn om de doelen te bereiken, worden geboden.
De verrijking van de inhoud van de baan (potentieel van de baan) is gerelateerd aan de functie van competentieontwikkeling en de motiverende functie. De methode heeft als doel de interesse in de rol en de resultaten van het werk te maximaliseren door de positie zo te ontwerpen dat deze het volledige onderdeel van het werk (gedefinieerd effect van werk) wordt, een verscheidenheid aan taken omvat, verantwoordelijkheid voor de genomen beslissingen, controle biedt en de mogelijkheid biedt om feedback te krijgen over uitgevoerde taken.
Het is essentieel om dergelijke prikkels en stimulansen te gebruiken die de werktevredenheid kunnen verhogen. Taakkenning is gerelateerd aan de kwaliteit van het werk en geeft de baan unieke, creatieve of bijna opwindende kenmerken. De methode heeft als doel de overmatige verdeling van werk (specialisaties) te elimineren, waardoor de uitgevoerde taken kunnen worden aangepast aan de competenties van de werknemers.
Bij het ontwerpen van verrijkte werkplekken moet men bepaalde aannames in overweging nemen:
De praktijk van human resource management suggereert drie basisstrategieën voor taakkenning:
Taakkenning wordt soms verward met taakkenning, ondanks het feit dat dit volledig verschillende methoden zijn voor het ontwerpen van werkplekken.
Taakkenning is gebaseerd op het verbreden van het scala aan uitgevoerde taken door de taken van verschillende posities samen te voegen in één groep die aan één werknemer is toegewezen. Er is de mogelijkheid om enkele aanvullende taken toe te voegen aan de essentiële werkzaamheden, bijvoorbeeld kan een verkoper worden gevraagd om enkele extra taken uit te voeren, zoals: de winkel en zijn werkplek opruimen. Het belangrijkste doel van deze methode is een beperking van specialisatie en eliminatie van overmatige verdeling van werk, evenals de verhoging van verantwoordelijkheid en financiële besparingen voor het bedrijf.
De juiste taakkenning is alleen mogelijk wanneer bepaalde procedures en fasen van implementatie worden gehandhaafd. Ten eerste moet de diagnose, identificatie van de mogelijkheid en de geldigheid van taakkenning worden gemaakt. Ten tweede moeten de posities die met aanvullende taken zullen worden verrijkt, worden aangegeven. In de volgende stap moet de structuur van de nieuwe positie worden ontworpen, de werknemers getraind en moeten de resultaten aan het einde worden gecontroleerd.
De volgende tabel toont de verschillen tussen taakkenning en taakkenning.
Volgens werkgevers zijn zowel taakkenning als taakkenning effectieve tools die de competenties van de werknemers ontwikkelen en hen motiveren om effectief te werken. Volgens de werknemers is taakkenning een betere oplossing omdat het meer flexibiliteit in de taakuitvoering biedt en nieuwe bevoegdheden aan de werknemers geeft met betrekking tot verantwoordelijkheid, besluitvorming en controle. Taakkenning brengt extra werklast met zich mee, wat niet altijd betekent dat er een hogere beloning en meer respect voor de werknemer is. Het is een methode die problemen met betrekking tot de onredelijke fluctuatie van personeel elimineert. Bedrijven delegeren taken aan reeds in dienst zijnde personen in plaats van nieuwe werknemers in te huren die nodig zijn.
Lees ook: Wat is werknemersverantwoordelijkheid? 3 soorten werknemersverantwoordelijkheid
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…