Typografie en tekst | Figma voor beginners #5

Hoe teksten toe te voegen en te bewerken in Figma? Waar moet je op letten bij het ontwerpen van content? Je vindt antwoorden op deze vragen in het volgende artikel. Lees verder.

Typografie en tekst in Figma – inhoudsopgave:

  1. Tekst toevoegen
  2. Tekst eigenschappen

Tekst toevoegen

Je kunt tekst aan je bestand toevoegen met de Teksttool die je in de Werkbalk vindt.

Je kunt twee soorten tekstvakken maken. Kies de Teksttool en dan:

  • klik op het Canvas – op deze manier maak je een tekstvak dat automatisch wordt aangepast aan de ingevoerde tekst.
  • klik en sleep de cursor in het Canvas, op deze manier maak je een tekstvak met een vaste breedte. Dit betekent dat tekst die niet in de breedte van het vak past automatisch naar de volgende regel wordt verplaatst.

Tekst eigenschappen

Net als in het geval van kaders en vormen, kun je tekst eigenschappen zien in het Eigenschappenpaneel, nadat je een tekstlaag hebt geselecteerd. Beschikbare opties stellen je in staat om veel aspecten van tekstlagen te controleren, onder andere, grootte, lettertype en uitlijning.

1. Tekststijlen – hier kun je tekststijlen bekijken en maken.

2. Lettertype – hier kun je een type lettertype kiezen dat je wilt gebruiken. Na het klikken wordt een dropdownlijst geopend. Als je de naam van het lettertype weet, voer het dan gewoon in.

Nuttige tip: Tekst is een van de belangrijkste elementen van de interface, daarom is de leesbaarheid erg belangrijk. Vermijd het gebruik van scriptlettertypen. Hoewel ze er mooi uitzien, maken ze de inhoud minder leesbaar. Als je niet veel ervaring hebt met typografie, gebruik dan de volgende lettertypen: Open Sans, Roboto of Source Sans Pro.

De “Typescale” plugin zal je werk vergemakkelijken, omdat het de juiste maten selecteert.

3. Tekstgewicht en helling – hier kun je het uiterlijk van de tekst aanpassen door een van de beschikbare lettertypevarianten te selecteren.

Nuttige tip: sommige lettertypen hebben geen varianten, dus deze optie is mogelijk niet beschikbaar.

4. Tekstgrootte – hier kun je de grootte van de tekst wijzigen.

Nuttige tip: het wijzigen van de grootte van het tekstvak verandert de tekstgrootte niet.

5. Regelhoogte – stelt je in staat om de verticale afstand tussen de regels tekst aan te passen.

6. Letterafstand – laat je de horizontale afstand tussen letters aanpassen.

7. Paragraafafstand – helpt je de horizontale afstand tussen paragrafen aan te passen.

8. Automatische breedte – dit zorgt ervoor dat de lengte van het tekstvak zich aanpast aan de lengte van de tekst die je typt.

9. Automatische hoogte – het inschakelen van deze optie stelt je in staat om de breedte van het tekstvak te controleren, en de hoogte past zich automatisch aan.

10. Vaste grootte – deze optie zorgt ervoor dat de grootte van het tekstvak zich aanpast aan de inhoud.

11. Tekst links / midden / rechts uitlijnen – stelt je in staat om de horizontale uitlijning in het tekstvak aan te passen.

12. Boven / midden / onder uitlijnen – laat je de verticale uitlijning in het tekstvak aanpassen.

Taak. 5.1. Voeg teksten toe aan je applicatie. Vergeet niet de lettergrootten passend te houden. Zorg ervoor dat de belangrijkste inhoud opvalt.

  • In het geval van een e-commerce-app is het belangrijk dat de prijsinformatie en de productnaam duidelijk zichtbaar zijn. Gebruik het vetgedrukte lettertype om de tekst te benadrukken die je de aandacht van de gebruiker wilt trekken.
  • Zorg ervoor dat CTA (call to action) knoppen duidelijk zichtbaar zijn en de gebruiker aanmoedigen om erop te klikken. In dit geval zijn de knoppen: “Inloggen” en “Toevoegen aan winkelwagentje”.
  • De kleur van de knop en de kleur van de tekst erop moeten contrasteren, zodat de tekst gemakkelijk te lezen is.
  • Voeg labels toe aan de placeholders.

Je hebt net geleerd hoe je typografie en tekst in Figma kunt gebruiken. Lees ook: Weet je wat UX-ontwerp betekent?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

View all posts →

Klaudia Kowalczyk

Een grafisch en UX-ontwerper die in zijn ontwerpen overbrengt wat niet in woorden kan worden uitgedrukt. Voor hem heeft elke gebruikte kleur, lijn of lettertype een betekenis. Gepassioneerd in grafisch en webdesign.

Share
Published by
Klaudia Kowalczyk

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago