Wat zijn stockafbeeldingen? – Maak en verkoop digitale producten #28

Stockfoto’s zijn het volgende type product dat online kan worden verkocht. De markt van stockfoto’s stelt professionele fotografen en amateurs in staat om extra geld te verdienen. Lees het artikel om te ontdekken hoe stockfoto’s uw volgende bron van inkomsten kunnen worden.

Wat zijn stockfoto’s? – inhoudsopgave:

  1. Wat zijn stockfoto’s?
  2. Licenties voor stockfoto’s
  3. Wie heeft stockfoto’s nodig en hoe gebruikt men ze?
  4. Redactionele afbeeldingen en commerciële afbeeldingen
  5. Publicatie van stockfoto’s – wat is belangrijk?

Wat zijn stockfoto’s?

Wat zijn stockfoto’s? Stockfoto’s zijn digitale afbeeldingen van hoge kwaliteit. Ze kunnen worden gebruikt voor commerciële of privétoepassingen, maar ze kunnen niet opnieuw worden verkocht. Stockfoto’s hebben een brede toepasbaarheid, zowel voor persoonlijk gebruik als voor promotionele en marketingdoeleinden.

Afbeeldingen worden gemaakt door professionele fotografen, evenals amateurs. Ze werken samen met bureaus die zich bezighouden met het delen van stockfoto’s met de ontvangers. Vanwege de constante vraag naar dergelijke producten hebben veel fotografen de kans om hun inkomen te verdienen door stockfoto’s aan te bieden.

Licenties voor stockfoto’s

Afbeeldingsbanken verkrijgen de rechten om de afbeeldingen van de fotografen te gebruiken op het moment van ondertekening van de licentieovereenkomsten. Dit betekent dat afbeeldingsbanken de autorisatie hebben (tot op zekere hoogte), maar zij zijn niet de eigenaren van die afbeeldingen. De auteurs van afbeeldingen ontvangen royalty’s, wat de vergoeding is die een percentage van de prijs van de verkochte afbeelding is. Hieronder presenteren we de basissoorten licenties:

  • Rights Managed (RM) – elke licentiehouder ontvangt specifieke regels met betrekking tot de manieren waarop de afbeeldingen worden gebruikt. De gebruiksduur en andere gedetailleerde gegevens, zoals het geografische gebied (waar de foto kan worden gebruikt, meestal beperkt tot één land), het fotoformaat, de publicatiemethode en zelfs de oplage – dit alles moet in de overeenkomst worden gespecificeerd.
  • Royalty-free (RF) – in dit geval betaalt de klant een eenmalige betaling, die hem de mogelijkheid geeft om de foto op welke manier dan ook te gebruiken. Er zijn geen tijds- of territoriale beperkingen. Als fotograaf kunt u uw afbeeldingen meerdere keren verkopen via afbeeldingsbanken of bureaus.
  • Enhanced (EL) License – zo’n uitgebreide licentie biedt de kopers verschillende soorten rechten. U kunt het recht hebben om een groot aantal kopieën van een afbeelding te maken of het product te gebruiken als print op ansichtkaarten of mokken.
  • Redactionele Licentie – is bedoeld voor redactionele doeleinden, wat betekent dat de foto kan worden gebruikt als illustratie in het artikel. Sommige afbeeldingsbanken hebben de licentie als Redactioneel Gebruik Alleen. Dit betekent dat bepaalde stockfoto’s alleen in persmateriaal mogen worden gebruikt.

Wie heeft stockfoto’s nodig en hoe gebruikt men ze?

Als u zich afvraagt waarom iemand stockfoto’s zou moeten gebruiken, moet u aan twee voordelen denken: mensen besparen zowel tijd als geld. Stockfoto’s worden voornamelijk gebruikt voor projecten zoals berichten, sociale media, advertenties, infographics, e-mails en websites. Marketingafdelingen, bloggers, ondernemers en andere professionele groepen gebruiken stockfoto’s om hun ideeën te visualiseren en de aandacht van internetgebruikers te trekken.

Is het maken van foto’s zelf niet een beter idee? Aan de ene kant, ja, omdat we de afbeelding krijgen waar we op gericht zijn, maar het hele proces kost veel tijd en geld. Een professionele fotograaf in huren kan uw budget onder druk zetten. Foto’s maken door een amateur voldoet mogelijk niet aan onze verwachtingen, zowel vanwege het eindresultaat als de kwaliteit. In beide gevallen kan het hele proces van creatie en bewerking enkele dagen duren. Daarom zijn stockfoto’s de alternatieve optie die praktisch direct beschikbaar is.

Waar kunnen stockfoto’s worden gebruikt?

  • in het bedrijfsleven, reclame, marketing, bijvoorbeeld in presentaties, sociale media, brandingmateriaal of productverpakkingen,
  • in promotiemateriaal, zoals posters en brochures,
  • in een grafisch project, als elementen van de website,
  • als diversificatie op de blog, in het tijdschrift, of als illustratie in het boek.

Stockfoto’s kunnen op veel manieren worden gebruikt. Men moet rekening houden met de licentie en de licentievoorwaarden.

Redactionele afbeeldingen en commerciële afbeeldingen

Het belangrijkste verschil tussen commerciële en redactionele afbeeldingen is de manier waarop die materialen worden gebruikt. Dit kan eenvoudig worden uitgelegd: commerciële afbeeldingen worden gebruikt om producten te verkopen, terwijl redactionele afbeeldingen worden gebruikt in publicaties, zoals tijdschriften, kranten en leerboeken. Commerciële afbeeldingen worden door bedrijven gebruikt om het merk, product of de dienst te verkopen en te adverteren. Dergelijke afbeeldingen kunnen in grafische programma’s worden bewerkt, maar ze mogen niet worden vergezeld door het logo van het merk of andere logo’s.

Redactionele afbeeldingen mogen niet worden gewijzigd of gemanipuleerd. Dit betekent dat die afbeeldingen niet kunnen worden bewerkt, vervormd of veranderd; ze moeten onveranderd en trouw aan hun originele versie blijven. Redactionele afbeeldingen zijn de bron van informatie die artikelen, leerboeken of documentaires vergezelt, daarom moeten ze feitelijke gebeurtenissen en fenomenen presenteren.

Publicatie van stockfoto’s – wat is belangrijk?

Bij het publiceren van stockfoto’s moet men aandacht besteden aan de intellectuele eigendomsrechten en het gebruik van afbeeldingen. Om afbeeldingen van mensen te gebruiken, moeten we toestemming krijgen voor de publicatie van de afbeelding (we moeten ons herinneren dat de afbeeldingen op verschillende manieren kunnen worden gebruikt, bijvoorbeeld in een artikel over gênante ziekten of op politieke posters). Afbeeldingsbanken kunnen de afbeelding met de logo’s van een specifiek bedrijf, sign shop, beschermde architectuur, merk, enz. afwijzen.

Andere kwesties zijn gerelateerd aan de cultuur en gewoonten die in verschillende landen aanwezig zijn. Op sommige plaatsen betekent een opgestoken duim “OK”, maar op andere plaatsen wordt het als vulgair beschouwd. Evenzo met het gebaar van overwinning, het kenmerkende V-teken.

Het is de moeite waard om te onthouden dat niet alle landen links verkeer hebben. Dat betekent dat afbeeldingen moeten worden aangepast aan de locatie en niet alle afbeeldingen geschikt zullen zijn voor het artikel over de nieuwe verkeersregels in Groot-Brittannië.

Een hoge kwaliteit, professionele afbeelding van een man die een vrouw in de hand kust, gelabeld met de handtekening: gentleman hoeft geen hit te worden – zo’n gebruik wordt alleen door sommige Poolse burgers beoefend, en het is praktisch onbekend voor andere nationaliteiten, terwijl onder Kroaten de gewoonte van handkusserij afschuw oproept.

Als u van plan bent culinaire foto’s aan de oostelijke markt te verkopen, herinner u dan dat in India en Indonesië het niet is toegestaan om voedsel met uw linkerhand aan te raken. Het is voordelig om dergelijke details te onthouden en cultureel gevoelig te zijn.

Samenvatting

We hebben alle basisinformatie over stockfoto’s gepresenteerd. Zoals u kunt zien, kan de creatie en verkoop van dergelijke producten een goede manier zijn om extra inkomen te genereren. In het volgende artikel zullen we het onderwerp van de juiste uitvoering van stockfoto’s en de manieren waarop de afbeeldingen zich kunnen onderscheiden van de concurrentie behandelen.

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago