Top tips om het portfolio van freelancers te verbeteren

Ben je een freelancer die op zoek is naar manieren om je portfolio te promoten? Tegenwoordig kunnen niet alleen grote bedrijven de kracht van het internet gebruiken om hun diensten te promoten en klanten aan te trekken. Elke individu, met ten minste een klein budget, kan zijn carrière online een boost geven. Echter, aangezien de instapdrempel uitzonderlijk laag is, is de concurrentie enorm. Op het web is er een overvloed aan ontwerpers, grafische kunstenaars, copywriters of webdesigners met prachtige, professionele portfolio’s.

Hoe breng je er één naar voren die je laat opvallen in de menigte en potentiële klanten aantrekt? In het artikel van vandaag zullen we voorstellen waar en hoe freelancers hun portfolio kunnen promoten en hoe zo’n portfolio eruit moet zien om effectief te verkopen. We zullen je ook enkele voorbeelden laten zien ter inspiratie.

Tips voor het verbeteren van het portfolio van een freelancer – inhoudsopgave:

Alle wegen leiden naar… een website

Laten we naar de cijfers kijken

Je kunt natuurlijk je werk op Facebook of Behance plaatsen (meer daarover zo meteen), maar er is niets professioneler dan een freelance portfolio website. De website, die volgens een Photoshelter-rapport, door meer dan 60 procent van de fotografen wordt beheerd. Een website is de perfecte plek om een klant je vaardigheden te tonen en je beste projecten te presenteren, waardoor je jezelf bekendmaakt als een ontwerper met wie het de moeite waard is om samen te werken.

Wist je dat van de 1/3 van de fotografen die tussen de $26.000 en $50.000 per jaar verdienen, maar liefst 97 procent een eigen website heeft om hun werk te tonen?

Hoe maak je je website portfolio?

Om effectief te zijn, moet het portfolio van een freelancer zowel mooi als nuttig zijn. Het moet zich richten op het benadrukken van het werk, terwijl het de meest vitale informatie over de ontwerper en hun projecten bevat. Daarom is het de moeite waard om even de tijd te nemen en te proberen te achterhalen waar je websitebezoekers naar op zoek zijn.

Zoek naar voorbeelden van website portfolio’s

Kijk eens naar het portfolio van Daniel Horowitz, een in New York gevestigde illustrator die dagelijks samenwerkt met tijdschriften zoals de Wall Street Journal, Time Magazine, de New York Times, Business Week en The Harvard Business Review: www.daniel-horowitz.com

Daniel heeft een minimalistische en esthetisch aangename site gecreëerd zonder afleidingen, die alles bevat wat er moet zijn.

De structuur van de site is puur en eenvoudig. Horowitz’s belangrijkste werken staan op de voorgrond, terwijl aan de linkerkant sociale media knoppen en een functioneel menu staan met geselecteerde stukken van de ontwerper, nieuws, d.w.z. recente foto’s die op Instagram zijn geplaatst, een sectie met een biografie, beoordelingen van tevreden klanten en persmateriaal, evenals een winkel en contact.

Daniel heeft duidelijk niet al zijn werk in zijn portfolio opgenomen – hij heeft alleen de werken getoond die hij het beste vindt. Jij zou hetzelfde moeten doen. Een ander slim idee is om verpakte persmaterialen op te nemen die gemakkelijk te downloaden zijn (dit is nuttig voor een klant die onderzoek doet) en een winkel waar je afgewerkte werken kunt bestellen, zoals posters. Vergeet ook de links naar sociale media niet.

Bij het maken van een portfolio moet je in gedachten houden dat eerste indrukken tellen, dus zorg ervoor dat je een opvallende lay-out hebt en toon je mooiste stukken onmiddellijk op de homepage. Controleer hier dubbel of je niet gebonden bent aan een geheimhoudingsverklaring!

En als je op zoek bent naar voorbeelden van andere goede portfolio’s, ga dan naar ollygibbs.com, ciriljazbec.com of studioairport.nl.

Veni, social media, vici

Ondanks de vergelijkbare uitstraling, is het portfolio van een freelancer niet alleen een website, maar iets meer. Het is ook de activiteit van de ontwerper op sociale media of een e-mail die naar een klant is gestuurd.

Social media activiteiten onder freelancers

Van de eerder genoemde 97 procent van de hoogverdienende fotografen die een eigen website hebben, besteedt de helft van hen nog steeds 4 uur per week aan marketing. Laten we daarom verder gaan met het bespreken van marketing.

Social media biedt veel geweldige mogelijkheden om je verhaal met je portfolio te vertellen en klanten aan te trekken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bij de vraag hoe ze nieuwe klanten willen krijgen, 60 procent van de fotografen zei: via sociale media.

Meer dan 60 procent van hen gebruikt Facebook voor dit doel. Een Facebook-fanpagina stelt hen in staat om snel duizenden potentiële klanten te bereiken, een groep betrokken fans op te bouwen en direct te verkopen.

Hoe verschillende sociale mediakanalen te gebruiken als freelancer?

Facebook

Minjae Lee, een Koreaanse illustrator, plaatst consequent foto’s van haar illustraties op haar Fanpage – inclusief die waar ze aan werkt. Ze probeert ook te interageren met haar fans door om hun mening te vragen.

bron: facebook.com/grenomj

Ze plaatst vaak video’s die laten zien hoe de illustraties zijn gemaakt en linkt ook naar haar online winkel. Daarnaast publiceert Minjae door fans ingediende foto’s en heeft ze een reguliere nieuwsbrief om in contact te blijven met haar fans. Op deze manier is het haar gelukt om meer dan 200.000 fans te verzamelen.

Lina Tesch, een Duitse fotograaf, plaatst ook regelmatig haar werk op Facebook, evenals foto’s en video’s van achter de schermen. Ze linkt haar berichten naar de fanpagina’s van modellen, kunstenaars en merken (bijv. mode) waarmee ze heeft samengewerkt, waardoor ze haar bereik vergroot. Van tijd tot tijd plaatst ze ook foto’s en video’s die haar volgers vragen.

bron: facebook.com/LinaTeschPhotography

Overduidelijk is Facebook niet alles. Er zijn andere kanalen zoals Tumblr, Twitter, Dribbble, Behance, Carbonmade, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Pixabay, Flickr of Forrst.

Behance

Een van de beste plaatsen om je grafische werk te tonen is Behance, een site die ontwerpers van allerlei soorten samenbrengt – van illustratoren tot webdesigners, fotografen en architecten. De Italiaanse illustrator Denis Medri, onder anderen, is ervan overtuigd dat publiceren op Behance hem enorm heeft geholpen.

Zijn stripboek “Steampunk Lady Spider” werd daar zo populair dat de kunstenaar zelf door Marvel werd benaderd. Nu creëert Medri een nieuw personage dat zal verschijnen in hun nieuwe graphic novel met Spider-Man.

Als je een profiel op Behance hebt, is een aantrekkelijke grafische vormgeving van de gepresenteerde projecten en goede kwaliteitsbeschrijvingen zeker een pluspunt. We raden ook aan om andere ontwerpers te volgen en actief commentaar te geven op hun werken. Veel verkeer op de profielen van kunstenaars wordt gegenereerd door reacties.

Instagram

Een andere geweldige plek om het portfolio van een freelancer te tonen is Instagram. Momenteel heeft de dienst meer dan 200 miljoen gebruikers. Onder hen is er natuurlijk geen tekort aan grafische ontwerpers, fotografen en ontwerpers.

Een van de populairste is Brenton Clarke, een grafisch ontwerper die werkt voor Sony en Huffington Post, om er maar een paar te noemen. Brenton werkt regelmatig zijn profiel bij over de projecten waaraan hij werkt, uploadt verbluffende foto’s en video’s van achter de schermen en van zijn reizen, en praat over hoe het met hem gaat.

Te allen tijde probeert Brenton een leuke, vriendelijke relatie met zijn fans te onderhouden. Hij wordt momenteel door meer dan 200.000 mensen gevolgd.

bron: Instagram.com/brenton_clarke

Iets minder, maar nog steeds 75 duizend, volgen Darryll Jones. Darryll is beroemd geworden op Instagram vanwege zijn foto’s, waarin hij speels zijn speelgoed laat zien en ons vertelt hoe het met hem gaat. Om zijn bereik te vergroten, past Jones zijn foto’s aan met populaire tags.

bron: Instagram.com/darrylljones

Twitter

Een goed idee is ook om Twitter in de gaten te houden, dat momenteel door 1/4 van de fotografen wordt gebruikt. De meest populaire, zoals Zack Arias of Eric Kim, delen hun nuttige tips evenals inspirerende foto’s en informatie van achter de schermen. Holly Booth, een fotograaf uit het VK, werkt regelmatig haar profiel bij over de projecten waaraan ze werkt en vraagt haar fans om hun mening.

Ze deelt vaak links naar interessante artikelen en tools waarvan ze denkt dat fans ze interessant zullen vinden. Ze neemt ook deel aan discussies en probeert in contact te blijven met populaire bloggers op Twitter. Op haar profiel vind je geen spam en saaie, niet-gerelateerde inhoud.

bron: twitter.com/hollyphotobooth

Zoals je kunt zien, zijn er behoorlijk wat kanalen en mogelijkheden om het portfolio van een freelancer te promoten. Bekijk enkele meer in het volgende deel!

De Grote Buzz Theorie van een freelancer’s portfolio

Naast het onderhouden van sociale mediakanalen, is het ook de moeite waard om:

  • het internet te doorzoeken naar interessante artikelen en het laatste nieuws en daar commentaar op te geven, en je meningen naar journalisten te sturen – er is een kans dat je commentaar in de publicatie wordt opgenomen;
  • samenwerking met webportalen op te zetten en deskundige artikelen voor hen te schrijven over een bepaald onderwerp;
  • als het niet lukt met portalen, is er nog niets verloren – er zijn nog steeds blogs;
  • check freelance website voor beginners
  • een link naar je website in de voettekst van e-mails en in handtekeningen op forums op te nemen – elke post en e-mail zal zo de kansen vergroten dat je portfolio door een potentiële klant wordt gezien en een mogelijke uitnodiging tot samenwerking;
  • je kunt ook wedstrijden organiseren op Facebook of Instagram – mensen houden van gratis spullen!
  • probeer je werk online te verkopen
  • een nog beter idee is om freebies te creëren (zoals gratis stock of e-book tutorials) en de optie “Betaal met een Tweet” te gebruiken.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Mira Bodhi

Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.

View all posts →

Mira Bodhi

Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.

Share
Published by
Mira Bodhi

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago