Categories: BlogE-commerce

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is een andere manier om je online bedrijf uit te breiden met behulp van sociale media. Toch zijn er enkele regels, richtlijnen en trucs die je moet kennen voordat je besluit om een poging te wagen en te verkopen op Pinterest. In ons artikel willen we ze presenteren en je helpen het meeste uit Pinterest te halen.

Verkopen op Pinterest – inhoudsopgave:

  1. Wat is Pinterest en wie gebruikt het?
  2. Geverifieerd Verkoper Programma
  3. Hoe te verkopen op Pinterest?
  4. Welke producten zijn verboden voor verkoop?

Wat is Pinterest en wie gebruikt het?

Pinterest is een platform dat miljarden ideeën heeft om te inspireren. Je kunt media materialen opslaan (genaamd Pins) op je bord en ze in thematische mappen plaatsen. Op deze manier houd je inspirerende inhoud bij zonder het te hoeven downloaden. Je kunt ook Pins maken om met anderen te delen.

Geregistreerde gebruikers ontvangen elke keer dat ze inloggen op de website een aantal ideeën die zijn afgestemd op voorkeuren en zoekgeschiedenis. Ze kunnen ook andere gebruikers of iemands bord observeren, in welk geval de nieuwste Pins ook in het Nieuws zullen verschijnen. Om inspiratie te vinden over een bepaald onderwerp, is het mogelijk om een trefwoord in de zoekmachine in te voeren.

Na het klikken op een Pin ga je naar een website om meer te leren over het gepresenteerde product, kunstwerk, ontwerp, enzovoort. Je kunt het delen met vrienden of het opslaan op je bord.

Volgens het portaal Socialmediatoday, heeft Pinterest 478 miljoen gebruikers per maand, waarvan de meerderheid vrouwen zijn. Het is ook vermeldenswaard dat in 97% van de zoekopdrachten, gebruikers geen specifiek merk intypen, maar op zoek zijn naar inspiratie. Dat is een geweldige hint voor marketeers, omdat het beter is om het product op een natuurlijke manier te tonen (wat het kan doen, hoe het eruitziet) in plaats van kortingen of upselling of cross-selling aan te bieden.

Geverifieerd Verkoper Programma

Een verkoper kan gratis deelnemen aan het Geverifieerd Verkoper Programma en profiteren van de functies:

  • een speciaal badge – gebruikers zullen verzekerd zijn dat het merk is goedgekeurd door het Pinterest-team en meer zichtbaarheid krijgt,
  • winkel aanbiedingen – aanbiedingen van geverifieerde verkopers kunnen verschijnen in winkel aanbiedingen (bijv. gerelateerde pins), zodat ze mensen bereiken die op zoek zijn naar nieuwe merken,
  • winkelkaart – een geverifieerde verkoper kan een winkelkaart lanceren, d.w.z. hun catalogus aan Pinterest koppelen, zodat alle aangeboden producten op één plek verschijnen,
  • statistieken – de verkoper krijgt toegang tot conversiestatistieken, waardoor ze de impact van Pins op de verkoop kunnen controleren.

Om deel te nemen aan het programma moet je voldoen aan de voorwaarden voor verkopers, je catalogus verbinden en de Pinterest-tag installeren.

Hoe te verkopen op Pinterest?

Volgens het portaal Oberlo, 77% van de gebruikers heeft tijdens het browsen op Pinterest een nieuw merk of product ontdekt. Dus het is de moeite waard om ervoor te zorgen dat je afbeelding correct is geoptimaliseerd. De aanbevolen afmetingen voor graphics zijn 1000×1500 pixels. Het belangrijkste is echter om de beeldverhouding (van toepassing op zowel graphics als video’s) van 2:3 te behouden. De video moet kort zijn, dat wil zeggen tussen de 6-15 seconden. Van groot belang voor optimalisatie is ook de plaatsing van trefwoorden in beschrijvingen en titels die direct van invloed zijn op de zichtbaarheid van Pins.

Verkopers op Pinterest moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden en producten aanbieden in overeenstemming met de Gemeenschapsrichtlijnen en Servicevoorwaarden. Het is de verantwoordelijkheid van verkopers om de best mogelijke klantenservice te bieden, inclusief het afhandelen van bestellingen, leveringen, klachten, enz.

Een verkoper moet voldoen aan de volgende criteria als ze een product op Pinterest willen weergeven en verkopen:

  • Pinterest moet toegang hebben tot actuele (laatste 24 uur), productgegevens (prijs, voorraad),
  • het item dat te koop is moet zichtbaar zijn op de Pin,
  • graphics en beschrijving moeten de aard van het product nauwkeurig weergeven,
  • het is de verantwoordelijkheid van de verkoper om duidelijke retour- en verzendregels op te stellen,
  • de taak van de verkoper mag niet het doorverkopen of bemiddelen omvatten,
  • de verkoper moet een hoogwaardige website hebben.

Welke producten zijn verboden voor verkoop?

Pinterest heeft een lijst van verboden producten. Deze omvatten alcohol, financiële producten, volwassen producten, illegale producten, dieren, wapens, enz. De volledige lijst is hier beschikbaar.

Bekijk Hoe te verkopen op Facebook.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 weeks ago