Categories: BlogHR

Wat is stille aanwerving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houdingen van hedendaagse werknemers en managers – quiet quitting en quiet firing. Naast deze twee controversiële gedragingen kunnen we nu ook quiet hiring onderscheiden, begrepen als een wervingsstrategie die door bedrijven wordt aangenomen (het is zeer populair onder Google-medewerkers). HR-specialisten voorspellen dat deze trend de arbeidsmarkt in 2023 zal domineren. Wat is quiet hiring en waarom wint het aan populariteit?

Quiet hiring – inhoudsopgave:

  1. Wat is quiet hiring?
  2. Hoe werkt quiet hiring?
  3. Waarom is quiet hiring zo populair geworden?
  4. Samenvatting

Wat is quiet hiring?

Quiet hiring is een praktijk die door de HR-afdeling wordt geïmplementeerd om de benodigde vaardigheden te verwerven zonder nieuwe fulltime medewerkers aan te nemen. Quiet hiring is gericht op het oplossen van een dringende wervingsbehoefte door tijdelijk medewerkers toe te wijzen om taken uit te voeren die de meest kritieke gebieden van de organisatie ondersteunen. Quiet hiring kan intern en extern worden gedaan.

Externe quiet hiring verwijst meestal naar het tijdelijk invullen van personeelstekorten met onderaannemers van buiten de organisatie. Zo’n persoon wordt niet fulltime aangenomen, maar alleen om bijvoorbeeld te helpen met een project dat net begint. Zodra het project is voltooid, neemt het bedrijf afscheid van hun ondersteuning – tenzij er nieuwe behoeften ontstaan. Interne quiet hiring daarentegen verwijst naar het tijdelijk gebruik van middelen die aanwezig zijn in de organisatie voor nieuwe posities of activiteiten.

Hoe werkt quiet hiring?

Quiet hiring zou beide kanten van het HR-proces ten goede moeten komen. Het stelt de werkgever in staat om de verwachte resultaten te behalen met de beschikbare middelen, terwijl het voor de werknemer een bepaalde carrièreswitch kan betekenen. De voorwaarde voor een positieve reactie op een dergelijke situatie is echter een goede diagnose van de behoeften van de werknemers en het aanbieden van nieuwe posities aan degenen die overwegen de organisatie te verlaten.

Waarom is quiet hiring zo populair geworden?

Het fenomeen van quiet hiring is ontstaan door het duidelijke tekort aan talent op de markt. Het zal ongetwijfeld het meest populair zijn onder bedrijven die zich (door interne factoren of de gevolgen van de huidige economische situatie) geen nieuwe fulltime medewerkers kunnen veroorloven. Met sommige bedrijven die hun wervingsactiviteiten moeten vertragen, zal de mogelijkheid om bestaande middelen tijdelijk naar gebieden van behoefte te verplaatsen positief worden ontvangen.

Sommige HR-professionals geloven zelfs dat quiet hiring het probleem van quiet quitting zal oplossen, omdat het nieuwe kansen voor vooruitgang biedt op de huidige werkplek, waardoor werknemers worden aangemoedigd om vaardigheden te verwerven of te versterken die ze nog niet hadden.

Echter, quiet hiring wordt niet door iedereen positief bekeken. Je zou stemmen kunnen horen die suggereren dat het slechts een manier is om verantwoordelijkheden toe te voegen zonder salarissen te verhogen, of in het geval van sommige bedrijven, om werknemers te gebruiken om een zinkend schip te redden. Een goed begrip van hoe quiet hiring werkt is daarom essentieel voordat het proces in een organisatie wordt geïmplementeerd.

Samenvatting

Het lijkt misschien dat quiet hiring de ideale oplossing is om de verwachte productiviteit en workflows te behouden zonder nieuwe medewerkers aan te nemen (wat altijd een last voor het budget is). Echter, om ervoor te zorgen dat de beschreven actie de verwachte resultaten oplevert, is het noodzakelijk om deze verandering goed te communiceren naar de werknemers. Dit komt omdat ze kunnen gaan geloven dat een tijdelijke verandering in hun taken betekent dat er geen vraag is naar de vaardigheden die ze al hebben, en hen kan aanzetten om naar een nieuwe baan te zoeken. Het is daarom belangrijk om te verduidelijken wat er achter de beslissing om quiet hiring in een organisatie te implementeren schuilgaat.

Lees ook: Quiet quitting – moeten we hard werken om gelukkig te zijn?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 weeks ago