Categories: BlogHR

Tijdroof en ziekteverzuimfraude door thuiswerkers

In de volgende post leer je meer over tijdsdiefstal en ziekteverzuimfraude door thuiswerkers. De mogelijkheid om op afstand te werken is zeer positief ontvangen door werknemers, zoals blijkt uit het feit dat het in korte tijd een vorm van werk is geworden die door een toenemend aantal werknemers wordt vereist en door een toenemend aantal werkgevers wereldwijd wordt aangeboden. Dit betekent echter niet dat iedereen een fan is van deze trend – veel managers en senior executives maken zich zorgen over de gevolgen van een gebrek aan controle over hun teamleden. Lees verder.

Tijdsdiefstal en ziekteverzuimfraude door thuiswerkers – inhoudsopgave:

  1. Tijdsdiefstal
  2. Misbruik van ziekteverlof
  3. Controle of vertrouwen?
  4. Volledige controle over een werknemer
  5. Vertrouwen in een werknemer
  6. Samenvatting

Tijdsdiefstal

Wanneer een werknemer op kantoor komt, kun je op elk moment controleren waar ze op dat moment aan werken, met hen praten, vragen om het effect van het uitgevoerde werk te zien en hen de hele dag observeren. De introductie van hybride of thuiswerken heeft de controle van teamleiders weggenomen en zorgen geuit over de zogenaamde “tijdsdiefstal”. Dit fenomeen houdt in dat werktijd wordt gebruikt voor persoonlijke activiteiten (zoals het koken van het avondeten, de was doen, de hond uitlaten, naar de winkel gaan, de kinderen van school ophalen), wat in de praktijk betekent dat men betaald krijgt voor meer uren dan er daadwerkelijk aan werkverplichtingen zijn besteed.

Je kunt vermoeden dat je werknemers op het werk ongepast tijd besteden, wanneer ze:

  • te laat reageren op ontvangen berichten (ondanks dat ze een “beschikbaar” status online hebben),
  • de webcam niet inschakelen en niet deelnemen aan vergaderingen,
  • ongelezen e-mails in hun inbox hebben (terwijl ze daar al lang op hadden moeten reageren),
  • hun bedrijfstelefoon niet beantwoorden.

Het niet toezicht houden op thuiswerkers resulteert in een langere tijd voor het voltooien van taken, wat betekent dat de productiviteit lager is en er verliezen voor het bedrijf ontstaan.

Misbruik van ziekteverlof

Je ziek melden en ziekteverlof opnemen is de tweede situatie waarin managers het gevoel hebben geen controle te hebben over thuiswerkers – wanneer ze niet naar kantoor hoeven te komen, is er niemand om hun symptomen in twijfel te trekken. Evenzo kunnen thuiswerkers die zich ziek voelen, ervoor kiezen om geen betaald ziekteverlof op te nemen om geen deel van hun salaris te verliezen. Dergelijk gedrag moet ook worden beschouwd als een bepaalde manier van “bedriegen” van de werkgever, aangezien een ziekte de productiviteit van de werknemer aanzienlijk vermindert. Elke kantoormedewerker in een dergelijke situatie zou naar huis worden gestuurd om zo snel mogelijk te herstellen.

Controle of vertrouwen?

Hoe kun je thuiswerkers beheren om je angsten weg te nemen? Het antwoord op deze vraag hangt af van welk soort benadering van werknemers en organisatiecultuur een bepaald bedrijf zal aannemen. Er zijn twee opties: zoveel mogelijk controle en vertrouwen.

Volledige controle over een werknemer

De eerste benadering is gebaseerd op het gebruik van monitoringtools, evenals het verplicht stellen van tijdsrapportage, het vaststellen van productiviteitsnormen (afhankelijk van de functie, verantwoordelijkheden, enz.) en het trekken van consequenties voor het niet halen van deadlines. Daarnaast kun je besluiten om alleen toestemming voor thuiswerken te geven aan degenen met lange werkervaring of hoge productiviteit, of tijdsdiefstal toe te voegen aan je fraudebeleid. Dergelijk gedrag kan enerzijds thuiswerkers motiveren om hun taken goed uit te voeren, en anderzijds wrok creëren jegens het bedrijf met betrekking tot overmatige supervisie en oneerlijkheid.

Vertrouwen in een werknemer

De tweede benadering houdt in dat je werknemers geruststelt dat je vertrouwen in hen hebt en bijvoorbeeld een taakgebaseerd werk systeem of flexibele werktijden introduceert. Dergelijke voorwaarden stellen werknemers in staat om zowel hun werk- als thuisverplichtingen na te komen. Dit zal zeker gewaardeerd worden door je werknemers en zal hun werkmotivatie en algehele productiviteit verhogen.

Samenvatting

“Transparante communicatie” – dit is het basisprincipe bij het werken met thuiswerkers. Om het risico van de hierboven beschreven gedragingen te minimaliseren, moet je eerlijk zijn tegen je thuisteamleden over wat je van hen verwacht.

Je hebt zojuist gelezen over de tijdsdiefstal en ziekteverzuimfraude door thuiswerkers. Lees ook: Sociale media in werving. 1 belangrijke reden om ze te gebruiken.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago