Onderwerp expertise is essentieel voor effectieve marketing, maar het moet niet verward worden met de technische expertise van de medewerkers van een SaaS-bedrijf (zoals programmeurs, ingenieurs of ervaren verkopers). Het stelt je in staat om de redenen te begrijpen en te internaliseren waarom het gebruik van de diensten van een SaaS-bedrijf meetbare waarde zal opleveren voor je doelklant. Technisch copywriting is slechts één hulpmiddel dat wordt gebruikt bij het ontwikkelen van een contentmarketingstrategie voor de technologie-industrie.
Hoe zou technisch copywriting eruit moeten zien in de SaaS industrie? Welke contentstrategie moet je aannemen? Hier is hoe je content kunt creëren die zich onderscheidt tussen de vele technische… en oninteressante teksten.
Diversiteit van content is cruciaal. Het implementeren van verschillende soorten content stelt je in staat om een breder publiek te bereiken. Als je bijvoorbeeld een bedrijf uit de technologiesector vertegenwoordigt en je biedt je diensten aan programmeurs aan – moet je een andere taal gebruiken en andere onderwerpen behandelen dan voor de managementgroep.
Door verschillende soorten content te gebruiken, heb je de kans om verschillende doelgroepen te bereiken volgens het volgende schema:
Bij het plannen en verspreiden van content is het van vitaal belang om zowel technische content als content die de voordelen van implementatie beschrijft, gelijkmatig aan te bieden, evenals teksten die de nuttigheid voor het publiek benadrukken die voortvloeit uit een dergelijke samenwerking.
Als we aannemen dat de eindgebruiker van de oplossing die door een bedrijf dat in het SaaS-model opereert wordt aangeboden, een technische persoon zal zijn – is het een goede praktijk om het onderwerp aan te snijden dat precies dit publiek zal betrekken.
Dit zal in feite afhangen van het creëren van boeiende content die echte waarde zal bieden aan dit publiek. Bij het genereren van dergelijke technische content moet je het onderwerp van binnenuit verkennen en de niche navigeren die je wilt targeten. Het is de moeite waard om te investeren in het creëren van dergelijke gespecialiseerde artikelen – alleen zij hebben de kans om gewaardeerd te worden door een technische gebruiker.
Als je om verschillende redenen geen externe copywriter kunt of wilt zoeken – gebruik dan de middelen die je al hebt. Je programmeurs, ingenieurs, met andere woorden – gespecialiseerde technische mensen kunnen met succes boeiende content creëren.
De grootste uitdaging om dit werkelijkheid te maken, kan zijn om hen te laten schrijven. Deze inspanningen zijn echter de moeite waard – het komt vaak voor dat blogs die als hobby door specialisten in hun vakgebied zijn gemaakt, veel beter scoren dan de blogs van de bedrijven waarvoor ze werken.
Het initiatief om content te creëren door technische mensen of door verkopers kan weerstand en terughoudendheid bij hen oproepen – deze reactie zou ook geen verrassing moeten zijn. Desondanks is het de moeite waard om de nadruk te leggen op het bieden van waardevolle content door onderwerp experts in het bedrijf.
Contentoptimalisatie voor SEO en verdere bewerking van het materiaal zou de verantwoordelijkheid van de marketingafdeling zijn.
Een voorbeeld van goed technisch copywriting, bron: https://www.okta.com/infographic/the-life-of-a-login-with-okta/Om de besluitvormers te bereiken, moet je argumenten gebruiken die wijzen op de voordelen die voortvloeien uit de implementatie van de door jou aangeboden oplossing. Het is raadzaam om argumenten naar voren te brengen die geen technische kennis vereisen, maar inhoudelijk reageren op de geselecteerde problemen. Je kunt voordelen gebruiken die verband houden met productiviteitsverbetering of kostenbesparing.
Op deze manier bereik je mensen met functies zoals chief operating officers of technische directeuren die verantwoordelijk zijn voor het implementeren van nieuwe oplossingen om de bedrijfsvoering te verbeteren.
Het laatste type gepresenteerde content overbrugt de kloof tussen inhoudelijke en technische copywriting. Dergelijke succesverhalen hebben de kans om een breder publiek te bereiken – zowel eindgebruikers als leidinggevenden.
Wijs voorbeelden van gebruik aan, benadruk welke problemen zijn opgelost dankzij hun implementatie.
Bij het creëren van content moet je rekening houden met de kennis over de persona’s die je wilt bereiken. Dit zal het voor jou of je team gemakkelijker maken om teksten te ontwikkelen die je publiek zullen raken.
Bij het ontwikkelen van je contentmarketingplan, moet je efficiënt opereren binnen gediversifieerde soorten content, gericht op verschillende doelgroepen. Elke doelgroep heeft verschillende behoeften en problemen waarmee ze worden geconfronteerd. Het vinden van deze en het presenteren van mogelijke oplossingen zal je helpen je strategie uit te voeren en je technische copywriting te verbeteren.
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…