Hoe de verkoop te verhogen en meer leads te genereren met contentmarketing?

Een contentmarketingstrategie houdt in dat je content ontwikkelt en verspreidt volgens een vooraf opgesteld communicatieplan. Het ontwerpen van dergelijke content die de meest voorkomende vragen en pijnpunten van potentiële klanten beantwoordt, is een eenvoudige manier om leads te genereren. Hoe gebruik je content om de verkoop te verhogen? Wat zijn enkele minder voor de hand liggende ideeën die hierbij kunnen helpen? Ontdek hoe je leads kunt verkrijgen met goed gekozen content.

Contentmarketing – inhoudsopgave:

Geïnteresseerd in het verhogen van de verkoop via content?

Het gebruik van autocompleter in Google bij het typen van relevante zoektermen is een van de gemakkelijkste manieren om inspiratie op te doen. Er is echter een nadeel aan het gebruik van autocompletesuggesties – hoewel ze waardevol zijn voor zowel de gebruiker (die ingaat op hun echte behoeften) als SEO, bieden ze geen ruimte voor innovatie.

Het baseren op onderwerpvoorstellen die zijn verkregen uit de topresultaten in Google zou slechts een van de manieren moeten zijn om ideeën te zoeken voor het creëren van waardevolle content.

Soorten content en leadgeneratie

Een van de beste praktijken die nuttig is bij het ontwikkelen van waardevolle contentideeën, houdt in dat je blogonderwerpen zoekt, niet alleen in zoekwoordplanners en externe tools, maar ook rechtstreeks vanuit de organisatie. Tenslotte, als één probleem opduikt bij verschillende verkopers – is dat een duidelijk signaal voor de marketeer dat het de moeite waard is om het onderwerp op meerdere niveaus uitputtend te bespreken.

Deze nieuwe kijk op het halen van inspiratie komt voor wanneer content wordt gegenereerd in situaties waarin een verandering in de strategie van de organisatie op het spel staat. In veel gevallen, bijvoorbeeld wanneer SaaS-bedrijven van plan zijn om de prijzen te verhogen naarmate ze uitbreiden – is het belangrijk om het bestaande contentmarketingplan te herformuleren. Dit zal helpen om contact te leggen met de high-end klanten.

Jouw website-statistieken vs. jouw reactie op leads

Een vrij veelvoorkomend scenario bewijst dat de doelwebsite een relatief groot aantal bezoeken kan genereren, maar dit vertaalt zich niet in een bevredigend aantal conversies. Sterker nog – gegevens over websitebezoeken zijn ook geen goede indicator – aangezien dit vrij abstracte statistieken zijn die moeilijk objectief te vergelijken zijn.

Het belangrijkste probleem voor marketeers is dat ze te veel vertrouwen op het aantal paginaweergaven, en dit is om verschillende redenen:

  • een groot aantal internetgebruikers dat de site doorbladerde met een lage conversieratio betekent dat de informatie over verkeersanalyse twijfelachtig kan zijn,
  • veel sites danken hun populariteit aan het genereren van verkeer vanuit slechts een paar pagina’s,
  • de wens om meer verkeer naar de site te brengen kan bijdragen aan het gebruik van content die, hoewel het de bezoeken zal verhogen, de conversies en verkopen niet zal verhogen.

Leads verwerven via verkoopgesprekken

Of je nu graag experimenteert en nieuwe technieken in je werk gebruikt – vergeet even de tools die je al goed kent om je te helpen bij het creëren van content.

Probeer in eerste instantie te luisteren naar de gesprekken van je verkopers. De belangrijkste waarde voor jou zal zijn om de stem van je prospects te leren kennen – hun behoeften, argumenten en bezwaren.

Er is geen gouden regel voor hoeveel van deze gesprekken je zou moeten bijwonen – je kunt waarde beginnen te zien na slechts een paar, of soms een dozijn, gesprekken. Deze ervaring zal je voorzien van een krachtige dosis kennis over je doelgroep, waarmee je je huidige contentmarketingstrategie kunt herdefiniëren op het gebied van onderwerpen en soorten content. Op de lange termijn zal dit je in staat stellen om de verkoop aan je gewenste publiek te verhogen.

Stap in de rol van een verkoper in het kader van het verwerven van leads

Soms vindt de uitvoering van een contentmarketingplan plaats zonder enige samenwerking met de verkoopafdeling. En het zijn de verkopers die veel kennis bezitten over zowel potentiële als huidige klanten.

Als je je er toe in staat voelt – kun je een stap verder gaan en proberen om een paar of meer van dergelijke gesprekken zelf te voeren – zo’n rolwisseling en uit je comfortzone stappen is een win-winsituatie.

Je zult kennis opdoen over het publiek van het bedrijf, zijn potentiële klanten – en als de verkoper bij dit experiment is betrokken en wordt geconfronteerd met, bijvoorbeeld, de taak om een blogartikel te creëren dat waardevol is voor zijn potentiële partner – dan is de kans groot dat hij het eerder zal delen met klanten. Wat denk je dat zijn reactie zal zijn op de leads die binnenkomen via zijn SEO-geoptimaliseerde artikel van een copywriter?

Duw de grenzen op

Leads verwerven door je contentmarketingstrategie te herdefiniëren kan zeer effectief zijn en je in staat stellen om minder klanten binnen te halen die net zoveel (of zelfs meer) zaken voor je bedrijf genereren.

Marketing draait heel erg om experimenteren en het vinden van nieuwe en effectievere vormen van klantacquisitie. “Out of the box” denken maakt succes mogelijk, dus – ga ervoor!

Mira Bodhi

Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.

View all posts →

Mira Bodhi

Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.

Share
Published by
Mira Bodhi

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago