Soorten online cursussen die je kunt maken en verkopen – Maak en verkoop digitale producten #16

Er zijn veel soorten online cursussen die je kunt creëren en verkopen op het internet. Laten we ze eens nader bekijken om je te helpen beslissen welke soort internetcursus het beste voor jou is.

Soorten online cursussen die je kunt creëren en verkopen – inhoudsopgave:

  1. Videocursussen
  2. Webinars
  3. Interactieve cursussen
  4. Inleidende cursussen
  5. Gecertificeerde internetcursus

Videocursussen

Het is het primaire type online cursus. De auteur moet het onderwerp en de reikwijdte van het cursusmateriaal bepalen, en later neemt hij educatieve inhoud op. Voor de release van de cursus moet de auteur de opname bekijken om alle fouten en onnauwkeurigheden te verwijderen. Dit type internetcursus kan, wanneer het af is, te koop worden aangeboden zonder tijdslimiet.

Klanten kunnen op elk moment betalen voor toegang tot de internetcursus en profiteren van de substantiële inhoud. Ze kunnen heen en weer gaan in de cursus en hun gekozen lessen herzien om de gegeven inhoud op veel momenten te analyseren.

Het nadeel van videocursussen, die van tevoren moeten worden opgenomen, is het feit dat deelnemers geen direct contact hebben met de docent. Veel auteurs laten hun contactgegevens achter en moedigen de gebruikers aan om berichten te sturen in geval van vragen, maar de reactie van de auteur kan soms niet zo snel komen als de deelnemer nodig heeft.

Videocursussen kunnen veel verschillende onderwerpen presenteren. Het is de moeite waard om na te denken of de videocursus niet over een onderwerp gaat dat snel verouderd en irrelevant wordt. In zo’n situatie zijn klanten misschien niet bereid om voor de cursus te betalen, omdat ze zich bewust zijn van het feit dat hun kennis binnenkort niet meer actueel zal zijn.

Een van de populairste platforms met verschillende videocursussen is Udemy.com. Het is voordelig om deze website te observeren, vanwege de vaak aangeboden gunstige prijsverlagingen van cursussen. De keuze aan cursussen is enorm en iedereen zou iets geschikts voor zichzelf moeten vinden. Udemy-cursussen zijn goed gepland – in het beschrijvingstabblad van de cursus kunnen we informatie vinden over de duur en gedetailleerde inhoud. We kunnen de beoordelingen lezen die door andere deelnemers van de cursus zijn achtergelaten en informatie over de instructeur.

Webinars

Webinars zijn vergelijkbaar met videocursussen omdat beide zijn gebaseerd op video-opnames. Er is één verschil – hier wordt de uitzending live uitgevoerd. De grote plus van deze oplossing is de mogelijkheid om te interageren met de deelnemers van het evenement. De deelnemers kunnen hun opmerkingen achterlaten en vragen stellen terwijl het gebeurt, en jij, als instructeur, kunt in real-time op al hun vragen reageren.

Webinars hebben ook enkele nadelen. Bovenal zijn ze slechts op één zeer specifiek moment beschikbaar. Deelnemers moeten het evenement van tevoren in hun agenda’s plannen. Soms, zelfs met goed ingestelde herinneringen, kan de deelnemer de webinar vergeten en de bijeenkomst niet bijwonen.

Vanuit het perspectief van de instructeur is online uitzending zeer stressvol. Zelfs als de instructeur zorgvuldig is voorbereid, kunnen er onverwachte technische problemen optreden, om nog maar te zwijgen van plotselinge, verrassende levensincidenten die de instructeur kunnen beletten om zijn webinar-sessie uit te voeren.

De instructeur kan kiezen tussen betaalde of gratis webinars. Het tweede scenario betekent niet noodzakelijk dat we geen voordelen uit de activiteit zullen halen. Dankzij onze webinar kunnen we leads genereren, en wat voor de hand ligt, tijdens de webinar kunnen we onze andere producten of diensten noemen, wat de kans op hun verkoop vergroot.

Dankzij het ClickMeeting-platform kunnen we geld verdienen met het creëren en leiden van webinars. De instructeur zelf kan beslissen welke vorm zijn webinars gratis zijn en welke betaald. Er zijn verschillende soorten pakketten aangepast aan de behoeften van de instructeurs. De prijslijst voor alle diensten is hier te vinden.

Interactieve cursussen

Het creëren van interactieve cursussen heeft veel voordelen. Ze ondersteunen het actieve leerproces. Het louter bekijken van video’s is misschien niet zo efficiënt als andere vormen van leren. We kunnen meer leren terwijl we oefenen, dus taken maken en quizzen oplossen is geen slechte optie.

Vanuit het perspectief van instructeurs worden interactieve cursussen een goede oplossing om extra waarde aan de educatieve inhoud te bieden. De instructeur hoeft geen typische onderwijsmethoden te gebruiken die gericht zijn op het controleren en meten van het leerproces – de technologie maakt dit mogelijk – deelnemers van de cursus kunnen zelf beslissen over de tijd en duur van hun leren en ze kunnen zichzelf individueel testen door taken te maken en toetsen te maken.

Als je ooit hebt geprobeerd een andere vreemde taal te leren, heb je al gebruik gemaakt van interactieve cursussen zonder het zelfs maar te beseffen. Bijvoorbeeld, FluentU heeft verschillende soorten tools geïntroduceerd die het leerproces vergemakkelijken. We kunnen kiezen tussen video’s, audiobestanden, flashcards en quizzen – al deze helpen om kennis sneller en gemakkelijker te assimileren.

Inleidende cursussen

Wanneer je je avontuur met internetcursussen begint, kun je beginnen met het creëren van een inleidende cursus over je gekozen onderwerp. Waarom is dit zo voordelig? Primair bespreek je slechts één element van de gegeven industrie, wat betekent dat je geen uitgebreide cursus met een ingewikkeld en uitgebreid moduleplan hoeft te maken. De cursus die zich richt op kleinere fragmenten van kennis kost minder tijd en middelen om voor te bereiden.

Publicatie van een inleidende cursus stelt je in staat om het werkelijke aantal geïnteresseerden in het onderwerp te beoordelen. Je doelgroep kan sterk geïnteresseerd zijn in het onderwerp of, omgekeerd, helemaal niet. Beoordelingen zullen je helpen om hun meningen over je cursus te achterhalen en dit zou je moeten helpen om in de toekomst nog betere cursussen te creëren.

Gecertificeerde internetcursus

Deze cursussen, naast de kennis, stellen je in staat om een document te verkrijgen dat de vaardigheid van de deelnemer bewijst. De loutere honger naar kennis is meestal niet de enige reden om een nieuwe cursus te kopen en te abonneren. Vaak besluiten klanten zich te abonneren omdat ze het certificaat op hun cv of professioneel portfolio moeten vermelden en hun competenties aan hun toekomstige werkgever moeten bewijzen.

Het proces van het creëren van een gecertificeerde internetcursus vereist dat de instructeur veel professionele kennis heeft. Echte betrokkenheid is ook noodzakelijk. De prijs van gecertificeerde cursussen is meestal hoger dan die van traditionele cursussen en dat betekent dat hun kwaliteit uitzonderlijk moet zijn.

Samenvatting

Er zijn veel soorten online cursussen die online kunnen worden gecreëerd en verkocht. Elk type vereist het bezit van verschillende soorten kennis en betrokkenheid. Overweeg alle kenmerken, voordelen en vereisten van elk type cursus voordat je begint met het proces van het creëren ervan.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago