Categories: AndersBlogHR

Hoe sociale luiheid in organisaties te overwinnen. 8 goede strategieën met voorbeelden van sociale luiheid.

Weet je hoe je sociale luiheid in jouw bedrijf kunt overwinnen en wat sociale luiheid is? Heb je gehoord dat sociale luiheid een extreem negatieve invloed heeft op jouw organisatie? Ontdek meer over alle factoren die sociale luiheid verhogen en lees over voorbeelden van sociale luiheid.

Sociale luiheid in organisaties – inhoudsopgave:

  1. Wat is sociale luiheid?
  2. Voorbeelden van sociale luiheid
  3. Factoren die sociale luiheid verhogen
  4. Effecten van sociale luiheid in de organisatie
  5. Hoe sociale luiheid in organisaties te overwinnen
  6. Samenvatting

Wat is sociale luiheid?

Sociale luiheid is een fenomeen dat door sociale psychologen wordt beschreven als de neiging van individuen om minder productief te werken, wanneer ze in een groep werken. Dit paradoxale feit werd voor het eerst beschreven in 1913 door Maximilian Ringelmann, een Franse ingenieur, die het gedrag van paarden bestudeerde. Zijn ontdekking was dat twee dieren samen de kar met minder kracht trekken dan dezelfde twee dieren, wanneer ze de aparte karren trekken.

Dit onderzoek werd herhaald met mensen als observatieobjecten en de resultaten waren hetzelfde. Wanneer één persoon aan het touw trekt – geeft 100%, wanneer twee trekken – geven ze 93% van hun inspanning, wanneer drie trekken – besteden ze 85% van hun kracht, en acht mensen die samen trekken geven slechts 49% van hun inspanning elk.

Verder onderzoek naar de prestaties van mensen in groepen, uitgevoerd door Derek J. de Solla Price, onthulde dat 50% van al het werk in het bedrijf wordt gedaan door een klein aantal mensen, ongeveer 10% van alle werknemers is verantwoordelijk voor 50% van het effect.

Dit betekent dat een bedrijf dat groeit, moet omgaan met het probleem van de stijging van incompetentie, luiheid en sociale luiheid die gepaard gaat met de groei van zijn omvang. Hoe groter het bedrijf, hoe groter het probleem – het onderzoek onthult dat in een bedrijf met 9 werknemers, 3 van hen de helft van het werk doen, maar in een bedrijf met 100 werknemers zijn het slechts 10 van hen die bijdragen aan dat percentage. Dit alles wordt het sociale luiheidseffect genoemd, soms ook wel het free-rider effect of Ringelmann effect genoemd. Het komt voor in alle situaties waarin mensen samen in grotere groepen werken.

Japanse werknemers houden hun prestatieniveau hoog, ongeacht hoe groot hun team is. Het tegenovergestelde kan worden waargenomen in alle westerse landen – Amerikanen en Europeanen moeten in kleinere, meer diverse groepen worden geplaatst om goed te presteren. In dergelijke groepen moet de individuele inspanning traceerbaar en erkend zijn, anders daalt de prestatie.

Er zijn twee belangrijke implicaties van sociale luiheid, of twee andere aspecten die aan dit effect kunnen worden gekoppeld, zoals: diffusie van verantwoordelijkheid en risicoverschuiving. Diffusie van verantwoordelijkheid betekent dat individuele teamleden zich kunnen verbergen achter de keuzes van het team. Het is moeilijk om iemand verantwoordelijk te houden voor een slechte beslissing, wanneer niemand weet wiens beslissing het precies was. Het andere effect dat verband houdt met sociale luiheid is risicoverschuiving, waarbij teamleden een hoger risico nemen dan ze normaal gesproken alleen zouden doen.

Voorbeelden van sociale luiheid

Om je voor te stellen hoe sociale luiheid werkt, vind je hieronder een paar voorbeelden van dit fenomeen:

  • mensen die niet applaudisseren in het theater vanwege anderen
  • groep projecten op school waarbij één persoon al het werk doet
  • ober die geen klanten bedient omdat andere obers harder werken
  • studenten die online cursussen volgen, nemen niet deel aan de les
  • bouwers die niet werken omdat hun collega’s hard werken
  • mensen die niet zingen op verjaardagsfeesten en gewoon doen alsof ze zingen

Factoren die sociale luiheid verhogen

Wat zijn de belangrijkste factoren die sociale luiheid verhogen? Zijn er manieren om sociale luiheid te verminderen? In detail zijn er veel van dergelijke factoren, maar de grootte van de teamgroep is de belangrijkste. Sociale luiheid kan in elk team voorkomen, daarom is het goed om te weten hoe het kan worden voorkomen.

Factoren die sociale luiheid verhogen:

  • grote teams
  • gebrek aan individuele verantwoordelijkheid
  • teamleden kennen elkaar niet
  • individuele bijdrage is niet nodig om het project af te ronden
  • geen beloning voor individuele of teaminspanningen
  • taken zijn herhalend, saai en hetzelfde voor alle teamleden
  • gebrek aan individuele of groepsbeoordeling

Factoren die sociale luiheid verminderen:

  • kleine teams
  • individuele verantwoordelijkheid
  • teamleden kennen elkaar goed
  • individuele bijdrage is noodzakelijk om het project af te ronden
  • beloningen voor individuele of teaminspanningen
  • taken zijn interessant en verschillend voor elk teamlid
  • beoordeling van individuen en van de groep

Effecten van sociale luiheid in de organisatie

Sociale luiheid is niet zomaar luiheid of gebrek aan motivatie, het wordt gezien als een flagrante misbruik van sociale normen en heeft een nadelige invloed op het hele team dat erbij betrokken is. Het beïnvloedt de productiviteit negatief en hindert de ontwikkeling van het bedrijf. Sociale luiheid is een van de belangrijkste bronnen van verspilling, omdat het de tijd en middelen beïnvloedt zonder enige positieve resultaten te brengen.

Individuen die alleen doen alsof ze werken, moeten nog steeds worden voorzien van meubels, apparatuur, salarissen en voordelen. Wat nog gevaarlijker is, is dat het nog meer luiheid onder de teamleden aanmoedigt. Meer ijverige teamleden voelen zich gedemotiveerd en ontmoedigd om meer inspanning te leveren, sommigen van hen kunnen besluiten om te vertrekken, aangezien niemand alleen voor wederzijds voordeel wil werken. Samenvattend, sociale luiheid creëert een echt toxische sfeer in teams, wat kan leiden tot onbeschoftheid en conflicten.

Hoe sociale luiheid in organisaties te overwinnen

Aangezien het concept van sociale luiheid goed gedocumenteerd is, zijn er al manieren om het te voorkomen. Effectieve managers begrijpen dat de verantwoordelijkheid voor een project niet kan worden overgedragen aan een grote groep onbekende individuen en kennen de strategieën die helpen om de stroom van luiheid in hun bedrijf te beheersen.

Hoe sociale luiheid op jouw werkplek te stoppen?

  • stel duidelijke, uitdagende, haalbare doelen vast
  • creëer kleine teams in plaats van grote
  • heb een beoordelingssysteem in place
  • denk aan benchmarking voor alle individuen
  • definieer rollen en stel verantwoordelijkheden voor alle teamleden vast
  • omarm open communicatie
  • laat jouw werknemers elkaar leren kennen

Samenvatting

Sociale luiheid is een goed bekend psychologisch concept dat de diffusie van verantwoordelijkheid beschrijft die te zien is in grotere groepen. Het fenomeen van sociale luiheid is verbonden met verlaagde productiviteit en lage prestaties van individuen die als onderdeel van het team moeten werken. Het heeft invloed op de groei van het bedrijf en creëert een toxische werkcultuur. Efficiënte managers hebben de kans om met dit effect om te gaan door zorgvuldige groepsmanagement en door de grootte van hun teams te verlagen.

Lees ook: Een link tussen diversiteitsmanagement en gelijke werkgelegenheid in de werkplek

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor werknemers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago